Den stora fisketråden

Efter att ha haft fiske som ett stort intresse som barn och ungdom fasades fisket ut från det att jag var 17-18 år för att helt vara borta när jag närmade mig 30. De senaste åren har jag fiskat lite sporadiskt, både spinn och mete. Sonen har dock blivit väldigt het på fiske och jag har haft lite dåligt samvete att jag inte tar tag i det.

Men nu är det gjort. Fiskeutrustning är köpt, och vi har varit ute några gånger och testat grejorna. Inte ett napp så här långt..:man_shrugging::sweat_smile:. Efter tips från @RolexJocke ska vi testa Nävsjön någon dag och i helgen åker vi till Göteborgs skärgård med våra nya fiskeprylar. Sedan har lånat en stuga där vi har tillgång till båt och fiskevatten. Ska bli väldigt roligt.

Har vi några andra storfiskare här? vore kul att byta lite erfarenheter och tips.

2 gillningar

När du ska testa Nävsjön så PM:ar du mig så ska jag försöka ansluta.

3 gillningar

Vad är det du fiskar för något? Och viktigast av allt, vilken utrustning har du? Inga sporter är bättre än materialet man använder!

Storfiskare vet jag väl inte, men försöker hinna med 2-3 pass i veckan…

4 gillningar

Helst, om det är möjligt, fiskar som finns i vatten. I nödfall får man fånga några på ICA på väg hem…:sunglasses: Abbore, gädda och gös är väl primärfångst. Åker man till någon insjö typ Nävsjön kan ju någon ädelfisk vara närsynt och nappa även på mitt drag..:blush:

Utrustning är enkla haspelrullar med tillhörande spö. Sedan en påse gott och blandat med drag. Spö och rullar verkar vara likt det som fanns för 25 år sedan men kanske att kvaliteten gått upp på de billiga prylarna?

Men drag/bete verkar det skett en kraftig utveckling kring. Jag vet inte själv vad de heter och hur man fiskar med dem. Typ de här.


Jiggar verkar ha slagit igenom kraftigt. Idag var vi på sportfiskebutiken på söder. Jag frågade en kille som inte verkade vara så mycket äldre än min yngste son om de inte hade några Abu wobblers med ställbar sked.? Det såg ut som om han skulle svimma..:sweat_smile:.

Så googlar en del och försöker springa i fatt 25-30 år. Jo en sak till, det verkar som att man på ett helt annat sätt idag separerar de olika fiskarna. Typ abborre och gädda.

2 gillningar

Absolut. Vad kör ni med för bete/drag när ni fiskar där?

Jösses, det leder till att du är nu expert här..:+1::sweat_smile:. Vad fiskar du mest? Spinnfiske?

Ja, spinnfiske från båt, jagar +10kg gäddan

1 gillning

Vi kör oftast botten mete med power baits så man kan ta sig en pilsner. :joy::joy:

1 gillning

Abu wobblern heter hi-lo, finns i lite olika modeller och storlekar idag, men den klassiska från förr finns kvar :slight_smile:

Och gummifiske är otroligt populärt idag, jiggkiosken brukar ta en betydande del av butikerna idag :slight_smile:

2 gillningar

Mestadels havsöring med haspelutrustning. Både land och båt. Förr 1-2 ggr/vecka, sedan ett par år några ggr/säsong. Gillar utmaningen med att fånga havsöring :smile:

2 gillningar

Flugfiske.
Har dock inte svingat spöet senaste 3-4 åren.
Testat lite havsöring och öring kring Gbg.
När jag bodde i Umeå blev det mer fiske.
Fick en fin gös på trolling förra sommaren

9 gillningar

Flugfiske känns som en konstform. Hur svårt är det?

Det kräver sina timmar men betydligt roligare än spinnfiske.
Jag är dock en rätt medioker flugfiskare :sweat_smile:.

Men känslan att fiska torrfluga är oslagbar

1 gillning

Varit ute och fiskat idag, vid Tyresö Slott. Sedan sonen och jag drog igång fiseprojektet har vi inte fått ett enda napp. Idag var hustrun med och fick två abborrar..:man_shrugging:. Fast hon fuskade, hon metade..:laughing:

6 gillningar

Ätit de två abborrarna. Utsökta..:yum:. Då berättar hustrun att hon fått en Grouper på lite drygt 50 kg en gång..:flushed:. Här är man inte storfiskaren i familjen tydligen..:joy:

3 gillningar

Jag skriv i surtråden(tror jag det var) om att sonen toppögla på fiskespöt gick sönder. Vi var inne i butiken och de bytte öglan. Det kändes gammeldags och fint på något sätt. Senast vi var ute och fiskade lossnade toppöglan..:rage:. Varför ska något vara enkelt?

Dålig batch

Jag har nog gett mig in på något som är över min kompetensnivå. Vi fiskar kräftor.

Som barn fiskade vi kräftor via bur(och ficklampa) och jag tänkte hur svårt kan det vara? Vi har i veckan tillgång till kräftvatten och en liten båt. En mycket liten båt.

Det visade sig att det blåste ganska kraftigt och den lilla båten tog in en hel del vatten när vi la ut burarna. Vågorna slog helt enkelt in över den..:flushed:. Men man är ju en sjöbjörn så det bangar man ju inte för. Även om man mest är lik kapten Haddock…

När väl burarna skulle i drev båten så kraftigt att det var svårt att veta när buren nådde botten. När linan matades ut var det till slut troligen för att båten drev. Men jag hoppas vi fick ned dem till botten.

Nu kommer nästa utmaning. De ska kokas, om vi får några kräftor alltså. Det är ju ett himla pillrande i en sommarstuga. Var ska de förvaras när vi kommer upp med dem på morgonen? Hur ska vi koka dem i dessa små kastruller?

Jag har inte löst förvaringen innan kokning, men själva kokningen blir sk. dökokning. Man kokar dem i vanligt vatten först, i den största kastrullen. Sedan har man förberett lag som man kokat själv och hällt upp i alla tillgängliga kastruller och bunkar.

Jag har heller inte löst nedkylningen då kylskåpet är litet och fullt. Så två frågor kvarstår, förvaring i väntan på kokning och nedkylning. Kanske någon här har förslag?

Fattar inte att jag befinner mig i den här situationen. Jag är hyfsad på att bedöma Kinas kommande BNP-utveckling, ECB-nästa räntebeslut och den kommande arbetslöshetsutvecklingen i Sveriges. Men det här med att fiska kräftor och sedan koka dem ligger utanför min komfortzon. Långt utanför min komfortzon…:laughing:
Men skam den som ger sig. På ett eller annat sätt ska vi väl få upp de där burarna och lyckas koka några kräftor. Även om jag hoppas burarna är tomma..:sunglasses::sweat_smile:

7 gillningar

Du kan ha kräftorna (som du förhoppningsvis inte får :slight_smile: ) i en hink utan vatten bara. Inte för tätt packade då dom kommer kväva varandra. En balja är bättre om du har det att tillgå så det finns lite mer utrymme.

1 gillning