Den globala PC-försäljningen störtdyker

Ja, jag hade fel på en eller 2 saker, tur du aldrig har eller tar fel...

Till NAS behövs ingen dator. Finns appar som man tar backup,för över mellan enheterna. Hade en Synology och den hade en helhetslösning.

DAS 2st och Backblaze.

Sant men då är du väl hemma iaf, för du skyfflar väl inte typ 100GB över 4G?

Gör du det med datorn? Skyfflar backup över 4G till din DAS,Blackblaze?

Nej jag gör inte det utan jag litar på att jag inte tappar både kameran och iPad samtidigt :grin:

1 gillning

Jag försöker inte få dig att byta arbetsätt. Utan jag säger bara att för mig som är en amatörfotograf som inte tar så många bilder som du finns det alternativa arbetsätt :slight_smile: :+1:

För mig känns surfplattor överflödiga när jag använder min telefon för de funktioner som de erbjuder.

När jag behöver arbeta, skriva längre texter, redigera mediamaterial dvs. göra vad som helst som är utöver att slösurfa när man sitter på toan eller lyssnar på musik så är en dator att föredra för mig eftersom du sitta och arbeta på ett mer korrekt anatomiskt sätt med rak rygg och blick rakt framåt.

Av just den anledningen så har jag min laptop kopplad till en större skärm, tangentbord och mus 80% av tiden jag använder den.

Min mamma, som börjar närma sig 80 bast, slutade använda sin dator för flera år sedan och använder enbart iPads eftersom hon tycker att det är betydligt enklare för henne. Hon läser mest tidningen, kollar på något klipp på youtube, sociala medier eller castar Netflix till TVn.

Each to their own.

1 gillning

Surfplattan har nog sin plats, och kan ersätta datorn i många fall. Men har man växt upp med Windows 95 (eller kanske en Mac) så har man nog blivit van med ett visst arbetssätt med mus och tangetbord. Även med genvägarna på tangentbordet i många fall:
List of all Windows 10 keyboard shortcuts: The ultimate guide | Windows Central
Sen har min stationära en 24" tums skärm också. Även om PC försäljningen dyker tror jag den har sin plats även i framtiden på något sätt.

Nej, det är inte särskilt många jämfört med antalet människor som bara fotar och redigerar i sin telefon är det ett försumbart antal. Eller för den delen bara konsumerar media.

Eftersom det fungerar tillräckligt bra för de flesta med en telefon bryr de sig inte om att det skulle vara bättre med en dator, de slipper hellre extra enheter och använder den som alltid är med.

3 gillningar

Räknar du in 10-åringen som är lycklig över att äga eller fått låna en iPhone som tar en bild och editerar i Instargram och skickar upp till Instagram då?

Behövs inte, det är försvinnande få människor som ens vet vad en raw fil är.

1 gillning

Eftersom detta handlar om iaf avancerade fotografer som inte bara knäpper på måfå utan även editerar sin bilder så är det nog dom flesta av dom... men sant, försvinnande få i universum...

Ja Steve Jobs själv sa ju att mobilen var som en personbil, iPad ett mellanting typ en SUV och PC eller datorn en tung lastbil.
Alla behöver inte det mest kraftfulla.

1 gillning

Det är rätt lätt, människor anpassar sig till det som är mest effektivt och tillgängligt. Tex skulle jag rita på min laptop med mus i SolidWorks så är det oerhört ineffektivt jämfört med min arbetsplats där jag har flera skärmar mm

Edit. Samtidigt som Samsung Dex passar bäst privat istället för PC :blush:

1 gillning

Vi har ju alla olika arbetssätt av olika anledningar och låt oss ha det oavsett vad de flesta andra gör. Då blir allting mycket enklare. :joy:

3 gillningar