Den globala PC-försäljningen störtdyker

Från sajten:
image

Den globala PC-försäljningen ser ut att ha minskat med 29-33 procent under årets första kvartal.

Det har varit svårt att sälja datorer under årets första kvartal enligt både Canalys och IDC. Ingen av de större datortillverkarna ser ut ha lyckats undgå nedgången. Enligt deras siffror så ska Apples försäljning ha minskat med över 40 procent jämfört med samma period förra året.

Orsakerna sägs vara den turbulenta ekonomin och att trenden med att jobba hemma fortsätter att minska. Trots detta är analytikerna något optimistiska och tror på en liten återhämtning under det andra halvåret av 2023, när både kontor och skolor uppdaterar hårdvaran. Men de varnar även för att läget kan bli mörkare om lågkonjunkturen fortsätter till 2024.

Via: Engadget

Folk vill nog heller ha råd med hyra och mat... :-/

3 gillningar

Det som är intressant är att folk fortsatt prioriterar att ha dyra flagskeppsmobiler som kostar i princip lika mycket som en dator. Det hade varit intressant att se hur försäljningssifforna ser ut för mobiler som kostar över 14 000 kr.

1 gillning

Skillnaden är väl att telefonerna bakas in med ett ABB så summan för telefonen inte blir allt för hög.

Känns inte så konstigt. Det rapporterades om rekordförsäljning under pandemin. Folk har nog tillräckligt med moderna PC nu.

1 gillning

Yep, åtminstone till sent i år/2024.

Det är mer normala prepandemi-siffror nu.

En telefon har väl mer användningsormåden för de flesta, jämfört med en dator i dag. Är väl bara pensionärer och de som har särskilda behov som har dator numera.

1 gillning

Min mobil är min primära dator. Så då lägger jag mest pengar på den. 17000:- för ett flaggskepp är ju väl investerade pengar sett till hur mycket den används.

3 gillningar

Hur tex redigerar du högupplösta RAW filer utan dator och stor skärm?

BTW, är pensionär.

iPad :grin:

1 gillning

10-15 tusen bilder på en iPad... nä, inte för mig :slight_smile:

Frågan var inte hur du gör utan hur man kan redigera RAW bilder :smile:
Lagringen behöver inte ske lokalt utan fungerar på extern enhet,iCloud,NAS.

1 gillning

Tyckte jag skrev hur...

Dessutom jobba med och skicka 250MB eller större filer över nätet är inget jag vill roa mig med... och dessutom ska man ju ha över dom till iPaden... och hoppas på att minnet räcker.

Nä, jag håller mig till dator.

Du ställde frågan till @MatsOlov men jag tog mig friheten att svara :grin:

Då tillhör du den mindre gruppen av de med särskilda behov. :sunglasses:

1 gillning

Det är många här på Teknikveckan och resten i världen som använder systemkamera och editerar på en dator.

Det är ju bara ett användningsområde av många för en dator... för mig är bildredigering och hantering det viktigaste.

Sex av anledningarna med att inte använda en iPad:

  1. Knöligt och långsamt att få in bilderna i den.
  2. Bildhantering är resurskrävande och där halkar iPad efter.
  3. Begränsad lagring på iPad... kanske man kan använd yttre SSD?
  4. Kräver att man får med sig rätt grejor för att ansluta minneskort till iPad.
  5. Uruselt filhanterings system.
  6. Går inte att använda plugins, inte vad jag vet iaf.

På det, så måste man ju iallafall skyffla över allt till datorn för lokala backuper och molnbaserade backupper mm.

1 gillning

En dator har längre livslängd jämfört med en mobil. Så det kan gå flera år innan man uppgraderar.

Finns en anledning till att det finns så många redigeringsprogram till iPad. Andelen som använder iPad har ökat dels pga av prestandan,smidigheten.

1 gillning

Är ju inte riktigt sant efter införandet av M professorerna.

Föredrar att redigera bilder i min iPad med.
Och den funkar bra för mitt digitala ritande.
Kommer dock inte göra mig av med min pc, planerar att bygga en ny i slutet av året eller något sådant.

2 gillningar