Debit eller kredit

Jag köpte ju en hemlig militärförläggning i Dalarna på Blocket som jag har till det syftet. :rofl::rofl:

5 gillningar

:slight_smile: Jag har försökt åt lite alla möjliga håll. Men har märkt att ett kreditkort är det “bästa” för mig. Kreditkorts företaget har stenkoll på om man blir skimmad och saker där de reserverar belopp är inget man behöver bry sig om.
Med reservera belopp menar jag hotel och hyrbil…

3 gillningar

Det är väl så också att hyrbilsbolagen bara accepterar typ bara kreditkort?

Yep, mycket vanligt.

nja inte de stora. Du kan absolut betala med Debitkort.

1 gillning

Sist vi hyrde bil i Berlin hade jag lämnat mina kortuppgifter när jag bokade bilen och då hade jag inget debit card, ej heller kreditkort. När vi skulle hämta ut bilen så dög inte mitt kort utan de skulle ha ett debit card. Polaren sa här ta mitt, det är ett debit card. Då sa de att det gick bara med det kortet man beställt bilen med. Så det blev moment 22 och det slutade med att jag fick ta en försäkring på €40 och då gick det att betala med mitt kort.

Sen om detta var riktigt eller om de blåste oss på en extra försäkring vet jag inte, vi behövde ju bilen.

1 gillning

Klar fördel när man reserverar belopp. I mitt fall så bor jag inte så mycket på hotell eller hyr bilar t e x men visst man kanske skulle ha ett kort som backup. Hade ett Klarna kreditkort till Apple Pay innan Swedbank anslöt men sa upp det när jag kunde lägga in mitt Swedbankkort.

1 gillning

En kort är antingen debit eller kredit så vad hade du om du inte hade det?

Jag hade ett Swedbank kort utan kredit och det stod inte debit på det. Detta är ju några år sedan om det kan ha någon betydelse.

Alltid ha ”backup” kort från annan utgivare. Framförallt om man har Swedbank. Rätt vad det är så skall nätverket uppdateras med någon dynga från Cisco å sen är det kaos :wink:

Vad rekommenderas som ett bra backup kort?

Jag har några låsta Revolut kort liggande lite var stans, bla i bilen. Låser upp dom med appen om behovet uppstår.

1 gillning

Lite kul med Revolut. Enligt ”storbankerna” så är Revolut pengatvättare av rang som lever på kriminella. Det jag frågar mig då är, lever inte de enligt samma regler som andra banker :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Det som jag tycker kan vara värt att kolla på är

Kostnad, bör vara gratis.
Är det någon skillnad på reseförsäkring och liknande?

Finns säker de på bubblan som kan fylla på med både kunskaper och tips om kort :+1:

Då är det ett debit. Det är när pengarna dras direkt från kontot.

Så här ser de 2 ut som jag har idag och då är båda debit. Mitt förra privata hade inte texten debit och det var det hyrbilsfirman vände sig emot fast det då skulle varit det. Det borde de ju märkt när de stoppade det i kortläsaren. Men de kanske bara ville sälja en försäkring.

Tippar på det med att de vill sälja försäkring. Debit betyder att pengarna debiteras direkt.

Japp har förstått det nu, inget jag reflekterat på tidigare då allt brukar bara funka. Swiss Air kräver debit kort vid förskottsbetalning annars måste man ringa dem. Var så tidigare iallafall för då kunde jag inte betala med mitt förra kort, så det var något med det som inte stämde. När det byttes fick jag ett med texten debit och då fungerade allt igen. Kanske Swedbank som hade någon form av avart tidigare, vad vet jag.

Kollar man på kreditkort utan årsavgift så ser det ut som om Remember Flex MC ligger 1:a & Norwegian Visa på andra plats. Så man kanske skulle skaffa något av dessa som backup?

Det är alltid bra att ha, har haft Norwegian i många år.

1 gillning