Debit eller kredit

Varför tror du det?

Personligen har jag aldrig haft ett kredit kort, skulle aldrig skaffa ett heller. Ingen jag känner äger ett och mina päron har heller aldrig haft något.

1 gillning

Det visste jag inte, bra info! Då förstår jag det bättre.
Blir lite moment 22. Om jag vill ha mina poäng, då måste jag välja de större jättarna som jag vanligtvis försöker undvika.

1 gillning

2020 var det 11% som svarade att de gjorde sitt senaste köp med kreditkort mot 76% med betalkort (1% med Swish). (källa)

Så det finns helt klart en poäng i att inte så många har kreditkort.

Swish med kredit låter som en affärsidé. :wink:

1 gillning

Ja det vore ju enklare än SMS-lån!

1 gillning

Nja, det är den bilden jag har av bekantskapskretsen. Många av dessa är definitivt bonusjägare av olika grad. För min egen handlar det om att jag i första hand vill ha kort hos fler utgivare än min vanliga bank och då är kreditkort smidigt. Att jag sen knappt använder dessa kort är en annan femma.

1 gillning

Fast det säger ju ingenting om i vilken grad folk har ett kreditkort? Misstänker att många har kreditkort som knappt används🤷🏻‍♂️

1 gillning

Helt riktigt, men det ger en hyfsad riktning jämfört med bankkort :slight_smile:

Frågan är ju sedan hur många som har något extra kreditkort liggandes i plånkan av någon anledning men funderar lite på varför man skulle ha det i större utstreckning än oss som gillar att jämföra kort och fixa och dona med poäng och så.

Jag är tvingad att ha kreditkort som företagskort, det går inte att välja debitkort, så där räknas jag in i statistiken för dom som har kreditkort. SHB sätter företagskorten på användaren privat, men drar från bolagets bankkonto en gång i månaden.

Jag har Swedbank Business Master card på mitt företag, det är inget kreditkort utan ett betalkort.

Samma här.

Jag använder jag inga kort själv, det var länge sedan. Jag använder ApplePay.

För det andra har jag, som du är inne på, betalmedel hos flera utgivare. Curve och Revolut.

Du har dina kort i Apple Pay menar du!:wink:

Delvis, det gäller alltså bara Curve till vilket mitt SEB-debit är knutet. För Revolut äger jag inget fysiskt kort alls.

Nu gällde ju diskussionen det praktiska användandet av fysiska credit/debut-kort och som jag nämnde så använder jag inga sådana sedan länge.

Orkar inte längre :grinning_face_with_smiling_eyes:

Det finns fortfarande kreditkort men ingen använder dem, folk har inte ens fysiska kort längre. Allt enligt bubblan, okej vi säger så, end discussion :grinning_face_with_smiling_eyes:

Som den fossil jag är så kommer jag att behålla åtminstone ett kreditkort som jag bland annat köper resor på och hyr bilar de få gånger det sker.

2 gillningar

Ja alltså, det är ju hål huvudet att använda bankkort i stället för kreditkort. Sedan om det blippas direkt eller via Apple Pay / Google Pay är ju irrelevant i sammanhanget.

4 gillningar

Använda kreditkort är det absolut säkraste sättet att betala. Bankkort ger du ju säljaren i princip direkt access in på ditt bankkonto.

3 gillningar

Haha! Tack! Det kan blir så extremt enkelriktat här inne. Glad fredag🥳

Idag har väl de flesta bara lite lagom på det kontot man knyter betalkortet till så att man kan använda det var som helst. Jag har max 5K på mitt kortkonto och flyttar in det som behövs när jag ska betala något större. Då har man ju begränsat förlusten eller om man råkar ut för en kapning.

Miljonerna har jag på ett konto som aldrig varit i närheten av någon form av betaltjänst. :rofl::rofl:

1 gillning

Har hört att de är investerade i att frysa ner vaniljsås för framtiden i ett underjordiskt lager.

2 gillningar