Debit eller kredit

Hade varit intressant att se hur det är här, jag känner ingen i min ålder (25-30) som har ett kreditkort eller som ens tänkt på att skaffa det. Vet att pappa haft ett någon gång förr men inte längre.

Har alltid haft ett som är kopplat till kontot, vad jag vet har alla jag känner det också.

Kreditkort var något man blev varnad för när man var liten om att man fick massa höga skulder av.

2 gillningar

De flesta har nog något kort med kredit på?

1 gillning

Personligen har jag inget kreditkort längre. Hade ett i en annan yrkesroll men sa upp det när jag slutade.

Har ett Preemkort via jobb där vi har rabatter på drivmedel, men det står på min arbetsgivare.

Jag vill minnas att jag hade ett kreditkort i spelet Kid Icarus (NES).

1 gillning

Det är väl sunt att vi i Sverige har mest debit-kort.
Men det är ju inte helt ovanligt med kreditkort heller.
Vi kör med Amex så mycket som möjligt för att samla poäng men sätter hela tiden över pengar för att i slutet av månaden betala av krediten.
Men det finns ju många som inte klarar av sköta ett kreditkort, det är ju lätt att köpa för pengar man inte har. Då skall man ju inte ha sådana kort.

4 gillningar

Vi har kört Coop kreditkort hemma i flera år, har två kort ihop så vi samlar poäng. Har blivit självförsörjande på Cmore tack vare det.

Kreditkort har ju den fördelen att det är lättare om man blir blåst på en resa eller nått man har beställt. Är ju inte mina pengar de har snott.

Fast vid månadsskiftet måste vi kunna betala av skulden, annars blir dyrt så en viss koll behöver man ha.

Jag tror ändå att kreditkort är bättre än att hamna i Klarna träsket med att ”köp nu och betala senare”.

1 gillning

Använder alltid kreditkort vid köp av resor t.ex. Betalar hela räkningen i slutet av varje månad.
Har man inte kontroll över sig själv eller sin ekonomi så helt klart, då ska man inte ha kreditkort, eller annan avbetalning för konsumtion.

Bra att ha vid backup också om ett kort skulle strula så har man alltid flera. :slight_smile:

2 gillningar

Backup är viktigt, ALDRIG, ha kort hos endast en utgivare. Rätt var det är så pillar de på nätverket sen står man där x antal timmar :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Så har jag alltid tänkt också, flera olika kort är viktigt speciellt när man är ute och reser. Har kollegor som inte kunnat checka in på hotel för att kortutgivarens tjänst är nere.

Det där med debit eller kredit är naturligtvis en personlig preferens men mitt problem med debitkort är att dom ytterst sällan erbjuder några vettiga bonusar medan kreditkort oftast gör det. Betalar man hela räkningen i slutet av månaden kostar det ju inget extra och våra SAS Amex ger oss minst än långresa om året gratis och det är ju inte fy skam.

3 gillningar

Har bara tankkort med kredit. Ett par betalkort.

Kör samma upplägg. Men stör mig på att många mindre ställen inte tar Amex. Blev lite besviken nu senaste att de nya vinterdäcken inte gav några poäng :nerd_face:

Problemet med Amex är att i vissa fall tar det 30 dar innan de betalar eller så får betalningsmottagaren en skaplig avgift. Så det är betalningsmottagaren som får stå för fiolerna när betalaren vill ha anstånd med betalningen. Därför är vissa inte så sugna på att få betalt med Amex kortet.

1 gillning

Men det handlar väl mest om att kortavgiften vid köp för säljare är högre än Visa och Mastercard.

De tar procent av köpet. Lite tokigt att säljaren ska ta kundens kreditavgift. I klockbranschen tar de sällan Amex då 2 procent av typ 100K känns ju inte så kul att skänka iväg.

3 gillningar

Förr när när jag hade butik så tog Amex nånstans runt 8%.

Vet de som säger sig lyckats pruta genom att erbjuda sig att använda ett annat kort men till ett lägre pris🤷🏻‍♂️

Är det därför alla smålänningar har Amex? :rofl::rofl::rofl:

Just den här personen är stockholmare men snål som faen och jobbade med kort då det begav sig.

Amex är nog mest för folk som vill vara lite för mer :wink:

Det hade väl lite bättre status för 25 år sedan, nu kan väl vilken bonnjävel som helst skaffa ett. :rofl::rofl: