De här apparna från Apple fungerar med Always-On

Från sajten:
image

Med iPhone 14 Pro och 14 Pro Max får vi en skärm med stöd för Always-On som kan visa viktig information som bland annat vägbeskrivningar.

Utöver låsskärmen så fungerar Always-On skärmen med ett antal appar från Apple som Kartor, telefon och röstmemon, detta enligt en viderecension från Brian Tongs. I Kartor-appen är kartan dold och endast vägbeskrivningar, ankomsttid och återstående avstånd visas. I apparna Telefon och röstmemo är olika delar av gränssnittet nedtonade. Brian Tong visar hur vissa av dessa appar ser ut i videoklippet nedan.

I några av de tidiga recensioner av iPhone 14 Pro som vi sett, har vissa anmärkt på att Always-On skärmen haft en påverkan på batteritiden men det kommer troligen inte att vara överdrivet med tanke på att skärmen går ner till ett tillstånd där den drar mindre ström med en uppdateringsfrekvens på 1Hz när den är i Always-On läget. Skulle man ändå tycka att funktionen påverkar batteritiden för mycket, kan den stängas av i Inställningar under Visning och Ljusstyrka.

Via: Macrumors

2 gillningar

Från sajten:
image

Apple presenterade i dag ett supportdokument som visar på åtta olika tillfällen när skärmen släcks fast Always On är påslaget.

Apples nya iPhone 14 Pro och iPhone 14 Pro Max har blivit bestyckade med en skärm som kan växla mellan 120 Hz och 1 Hz. Det här skapar en möjlighet för skärmen att vara påslagen större delen av tiden utan att den drar någon större mängd batteri. Men det betyder inte att det faktiskt kommer vara påslagen hela tiden. Apples supportdokument visar på flera lägen då telefonen faktiskt släcker ner skärmen.

  • Din iPhone ligger med framsidan nedåt
  • Din iPhone ligger i fickan eller väskan
  • Sömnfokus är på
  • Strömspararläget är på
  • Din iPhone är ansluten till CarPlay
  • Du använder Continuity Camera
  • Du har inte använt din iPhone på ett tag (din iPhone lär sig dina aktivitetsmönster och stänger av och sätter på skärmen i enlighet med detta, inklusive om du ställer in ett alarm eller sömnschema)
  • Din iPhone upptäcker att du flyttade bort från den med en ihopparad Apple Watch (Always On slås på när din Apple Watch är nära din iPhone igen)

Enligt Apple kan iPhone 14 Pro och iPhone 14 Pro Max lära sig ditt beteendemönster och utifrån det stänga av skärmen när det passar sig. Always On-läget är påslaget per automatik när du får din telefon. Vill du stänga av det behöva du göra det under Inställningar, Visning och ljusstyrka.

Ios 16 Iphone 14 Pro Settings Display Brightness Always On Callout

Med en uppdateringsfrekvens på 1 Hz ska skärmen, enligt Apple, dra minimalt med ström från batteriet. Apple kallar den för “otroligt strömsnål”. Always On dimmar ner skärmen men visar fortfarande information som wigdets, klocka och bakgrunden hela tiden. Behöver du väcka telefonen görs det på samma sätt som tidigare. Antingen går det att knacka på skärmen, vinkla upp telefonen, trycka på sidoknappen eller dra med fingret från botten av skärmen.

Källa:Apple

Skakar liv i en gammal tråd istället för att skapa en ny. Hur gör ni med Always On? Jag har hittills haft på det sen dag ett med AW7 och varje dag sen jag fick min iPhone 15 PM. Men ska nu testa att disabla det på båda två för att kolla hur batteriet påverkas. Tycker jag får ladda telefonen rätt ofta. AW Ultra 2 som jag har nu verkar klara sig rätt bra batterimässigt, men kan bli ett kul experiment och se hur bra batteritid jag får utan AOD.

Använder ni Always On Display på klocka/telefon?

  • Ja, på telefon
  • Ja, på klocka
  • Ja på båda
  • Nej på båda
0 röster

Har stängt av bakgrundsbilden på iPhone bara.

2 gillningar

Har det påslaget på telefonen men utan bakgrundsbild. På klockan har jag det avslaget till vardags eftersom jag tycker det drar mycket batteri. Däremot sätter jag på det när jag skall på något speciellt och vill visa urtavlan.

2 gillningar

Påslaget på båda. Påstår dock inte jag använder det.

2 gillningar

Jag har det aktiverat på telefonen men utan bakgrundsbild. Dock inte när jag har fokuslägena ”Arbete” eller ”Sömn” aktiverat.

2 gillningar

båda på såklart , så alla ser att man har de senaste :wink:, läste någonstans att de dra 5-10% mer per dag med de på så för mig spelar de ingen roll ( kan fasn inte hitta vart ja läste de )

2 gillningar

Intressanta svar ändå. Upplever att jag blir mindre distraherad av telefonen framförallt utan AOD. Batteriet verkar även det hålla längre. Lite störande att ha det disablat på klockan, men ska iallafall ge det en chans nu under några dagar så får vi se hur stor skillnad det gör.

...eftersom en av de traditionella funktionerna (den enda?) på ett armbandsur är att kunna se tiden med en kort tittning på armen så ska det ganska mycket till innan jag slår av AOD på klockan.

Avstängt på telefonen för det är ingen mening att skärmen är på när jag inte tittar på den. På klockan är den på för där fyller den en funktion då man slipper vrida på handleden för att se tiden.

Insåg att det är ganska irriterande att ha det avstängt på klockan. Framförallt när man sitter o jobbar, när klockan redan pekar uppåt. Testade även att disabla raise to wake, men det fuckar upp notiserna då man måste trycka på skärmen för att se notiserna. Så nu får det vara AOD och raise to wake på klockan. AW Ultra 2 har ändå så bra batteri, (förmodligen pga att den kan gå ner till 1 nit) så det räcker gott o väl att ladda varannan dag, då laddar jag ändå bara till 80%. På telefonen däremot saknar jag inte alls AOD, känns dessutom som att vinsten i batteri av att stänga av AOD är mer markant på telefonen än på klockan.

Tack för era svar förresten.

En annan grej jag funderar på kring AW, är det någon som har eSIM i klockan? Jag hade ju en AW7 med LTE innan, dock fixade jag aldrig något SIM kort. Har aldrig riktigt fattat grejen med det. Är det något som kan vara värt att testa?

Om du känner att det skulle vara skönt att lämna mobilen hemma när du går till affären, gymmet eller liknande. Själv har jag nästan alltid mobilen med mig så ser inte nyttan med det.
Men @ante är väl en som kan svara eftersom han ofta kör med bara klockan.

1 gillning

Ja, det vore ju för den sakens skull. Dock följer telefonen med mig vart jag än går. Så då känns ju SIM i klockan lite överflödigt. Dessutom drar väl LTE mer batteri?

Jag funderar mest på varför jag har kvar den tjänsten. Borde säga upp den - men det känns bekvämt som backup (fast som sagt.. använder det inte)

Ja, använder man det inte så är det ju inte värt att betala för det. Kollade med Tre (som jag har som mobiloperatör), de tar 49kr/mån för tjänsten. Inte direkt värt det för min del iallafall.

Om du alltid tar med dig telefonen överallt eller det finns wifi överallt där du befinner dig så är det inte värt det.
Jag har några användningsområden som gör det värt för mig att ha abonnemang på klockan.

  1. Det finns inget wifi på mitt gym och jag vill inte bära omkring på en telefon på gymmet. Registrerar min träning direkt på klockan och streamar musik till den.
  2. Lämnar ofta telefonen hemma när jag går ut med hunden. Skönt att kunna bli nådd och kunna nå någon om det skulle vara något.

Allt är ett nice-to-have men då det inte kostar något för mig så är det en no-brainer att ha det. Jobbet betalar min mobilräkning.

1 gillning

Kan ju nämna att detta behöver man ju inte vara uppkopplad för att göra. Träningsappen funkar och alla klockor har GPS.

Det är sant. Jag var otydlig i mitt inlägg. Jag glömmer att synka appen jag använder för styrketräning innan jag går hemifrån.