Datorbyggen och hårdvara

Spelar mest med den, har inte blivit mycket nyare spel just pga den kommer till åren så använder PS5an just nu för det istället.
Man märker att den blir ansträngd numera när jag spelar krävande spel...

Tidigare modellerade jag mycket 3D och så, därav 32gb ram under den perioden men det är inget jag gjort på ett tag och målandet gör jag numera på ipaden så det påverkar inte datorn.
Fotoredigering med.

Men mest spel!
Gillar att spela och se på serier samtidigt också så en del multitasking. xD

AMD:s modeller med s.k. 3D cache är ju bra för just spel, även som skillnaderna mot Intel inte ska överdrivas.
7000-serien använder den nya sockeln, AM5, så den är ju mer framtidssäker. Men hur ofta byter man processor egentligen? Jag har alltid bytt "allt" d.v.s. moderkort, minne och processor samtidigt.

1 gillning

Precis, jag har aldrig uppgraderat under tiden på mina två... senaste datorer så tror inte det kommer vara så på denna heller.
Bättre att köpa bra och framtidssäkert direkt än att byta delar då och då.

Det har ju sällan gått att uppgradera CPU utan att byta resten (om man nu inte byter inom samma generation).
Jag bytte från 3800X till 5800X3D och det är ju uppemot 50% mer prestanda, slipper byta allt på ett gäng år till :slight_smile:

Precis, man kan ju ha tur att en processor reas ut och om man då har samma sockel så är det bara att byta.

Jag byggde ny burk sensommaren 2019. Blev en Intel i9 9900K, då den kändes bäst just då.
Den tuffar på bra än så länge, även de nya generationerna är avgjort snabbare. "Good enough" hel enkelt.

Gjorde ett snabbt testbygge, ingen speciell tanke bakom det och såklart hamnade det precis över 20k. xD

1 gillning

Köpte min nuvarande 2013:
Chassi: Fractal Design Define R4
Moderkort: AsRock Extreme4 Z77
PSU: Fractal Design nånting 500W 80+ Bronze
CPU: i5 3570K
Kylning CPU: Cooler Master Hyper 212 EVO
GPU: Gigabyte Radeon 7950 3 GB
RAM: Corsair 16GB DDR3 (2x8GB)
Hårdiskar: Samsung SSD 840 Pro 128 GB och Samsung SSD 840 Basic 250 GB

Så ja, det hade varit rätt så trevligt med en ny dator. Finns inget direkt att uppgradera på det jag har känner jag, bara att byta ut alltihop.
Finns få saker som är så roligt som att få hem, packa upp och montera ny hårdvara.

Har låga ambitioner just nu, men nåt nytt vore kul. Här är vad jag funderar på för tillfället. Inget chassi eller GPU med. Drar iväg så himla fort...

2 gillningar

Ja det drar lätt iväg... jag har i alla fall tankar.
När jag byggde förra datorn så kostade grafikkortet 7500kr och det tyckte jag var mycket då, tycker dagens priser är sjuka men kan sträcka mig till något över 8000.
CPU runt 3000 och sen utöver det får jag se.

Ja, grafikkort är ju galet.
Jag har ett 2070 (standard) som kostade strax under 6000 kr i januari 2019. Tyckte det var hemskt dyrt. Men det rullar på fint med de spel jag spelar.

Det är semipassiv kylning så alla fläktarna stannar när man inte belastar det. Tyst och bra! :grinning:

1 gillning

Förhoppningsvis går det ner framöver, fast jag hoppas inte för mycket för jag lär bli besviken haha.
Men vill inte ha värsting ändå... men ändå mittemellan...
Jag klarar inte av kass grafik haha.

Jag har länge varit sugen på ett BitFenix Prodigy-chassi, men aldrig orkat byta.

Vad för skärm har du / tänkt ha?
Det blir stor skillnad på vad som behövs i 4K jämfört med en 1080p.

Har denna: https://www.komplett.se/product/1197917?noredirect=true
Bytte för något år sedan och har inte tänkt byta på några år igen.

Mitt i mellan alltså :slight_smile:

Det här kan vara vettigt:
https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6800-XT-Red-Dragon-16GB-GDDR6-SDRAM-Grafikkort/2886496?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

1 gillning

https://www.komplett.se/product/1222294/datorutrustning/datorkomponenter/paketerbjudande/komplett-build/komplett-build-9-7900#

Helt okej annars

Nog mitt i prick!

Ja den var nog faktiskt det? Synd att jag inte ska/kan köpa en nu. :joy:
Men kommer säkert bra saker i slutet av året med.

Eller en Vithaj :slightly_smiling_face:

https://sharkgaming.se/great-white-shark

1 gillning

Sedär, kände inte ens till!

1 gillning

Helvete va snygg :heart_eyes:

2 gillningar