Datorbyggen och hårdvara

Varför inte ha en tråd dedikerad för att diskutera (PC) datorbygge samt hårdvara?
Planer på att bygga ny dator? Planer på att köpa en färdigbyggd dator?
Nytt grafikkort kanske? Let's discuss. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Min trotjänare byggde jag sommaren 2015 när Nvidia GTX980Ti släpptes.

Hårdvara:
Moderkort: MSI Z97 GAMING 5
PSU: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
CPU: Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Kylning CPU: Cooler Master Hyper 212 EVO
GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB
RAM: HyperX Fury 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz Röd *2 så 32GB RAM
Hårdiskar: Samsung SSD EVO 850-Series 500GB och Gigabyte SSD 1 TB
Samt några fläktar i chassit.
Den har funkat hur bra som helst under alla år, spelat de flesta spelen på högsta och varit allmänt grym. Den börjar kännas ansträngd så börjar bli dags.

Planen är att framöver bygga en ny dator, funderar på om jag kan lösa en mATX då jag vill att datorn ska ta mindre plats men det kan vara önsketänkande.
PSU samt SSD-diskarna bör jag kunna återanvända så länge nya bygget inte kräver mer kräm.

Detta är inget jag kommer göra nu utan det är en plan för i slutet av året eller senare än så, tycker bara det är bra att vara inne i gamet innan dess och ha koll på ny hårdvara och annat.
Men även trevligt att ha ett ställe att diskutera byggen och hårdvara på. :smiling_face:

Är i planeringsstadiet och har inte tänkt något större på delar än, behöver uppdatera mig med vad som är nytt.
Men kanske mATX, gärna ett M.2-kort, minst 32GB RAM... sen är jag grafiknörd men vill inte att det ska kosta skjortan så vill komma undan så billigt som möjligt samtidigt som jag vill ha något som kan spela relativt nya spel på så hög grafik som möjligt. :grimacing:This is the way.

Någon som har byggt med mATX eller mITX?

Måste väl finnas några PC-byggen bland alla Macar? :grinning_face_with_smiling_eyes:
Vad har ni för stats? Några planer på att bygga framöver?

Jag har ITX.
LianLi TU-150
5800X3D
32GB
2070 Super
2x1TB PCIE SSD
1TB+4TB S-ATA SSD

Behöver man inte massa expansionskort eller mängder med hårddiskar finns ingen anledning till ATX längre.
Nackdelarna med ITX utöver pcie och diskplatser är att man får tänka till på att kylare, grafikkort och minnen passar. Kolla så inte minnena är för höga för kylaren man tänkt, kylaren får inte vara för hög för chassiet och grafikkortet inte för långt.

1 gillning

Det jag tycker är svårast är värmen. Och där har jag inget tålamod heller. Därför satsade jag på NZXT H1 (mITX). Då får vi ett chassi som bygger på höjden och tar därmed liten plats. Vi får nätaggregatet och vi får vätskekylningen i ett och samma paket (och pris). Då är det svåra redan på plats och vi behöver bara välja processor, minne, utrymme och grafikkort.

NZXT H1 är egentligen rätt dyrt. Runt 4000 kronor. Men de uppdaterade det nyligen så det skulle klara fetare grafikkort. Därmed så säljs det lite mindre (rent fysiskt men framförallt vilken effekt som den kan ge) ut för lägre pris - 1890 kr - på i alla fall ett ställe som verkar vara seriöst.

Så så länge du inte har ett grafikkort som kräver ett nätagreggat på mer än 650 watt så är detta en riktigt bra deal! (Gränsen för 650 watt går vid Nvidia 3070. Du kan inte ha ett Nvidia 3070 TI)

Du kan se min NZXT H1 0,22 sekunder in i denna filmen:

2 gillningar

Oj ja det var väl mycket för ett chassi, klart det är bra att man får med nätagg och kylning i paketet men hade också varit nice att spara pengar på att använda mitt nuvarande, om det nu överlever.
Dock vet jag inte vad jag tänker för grafikkort än heller, beror på hur dom ligger i pris när tiden kommer.

Kanske var önsketänkande om mindre dator haha.

Förtydligade nu att det som jag rekommenderar, det som säljs ut, kostar 1890 kronor. Det är alltså 1890 kronor för chassi, nätaggregat och kylning.

1 gillning

CDON. :sweat_smile:

Tänker mig något liknande detta:

Gillar när det är vitt, modernt och stilrent dock kan jag bara se alla fingeravtryck på fönstersidor när jag tänker på det.

Coolt med kub

Du kan använda det nuvarande, gäller att välja chassi med omsorg bara, glömde nämna att det är vanligt med mindre formfaktor på nätdelarna till ITX-chassin, men det finns de som klarar vanliga ATX.

1 gillning

Vet dock inte livslängden på ett nätagg... det är 8 år gammalt nu så kanske lika bra att köra på ett nytt.

Jag tycker chassit är väldigt viktigt, vill ha ett som är snyggt men också enkelt att bygga i... kabeldragning är väl inte min starkaste sida men fått till det bra i nuvarande på så sätt.

Börja med att kika på vad för övrig hårdvara du vill ha, det har ju hänt lite med nätdelar på senare år så det gamla kanske saknar rätt kontakter.
Jag hade hellre köpt ett nytt än fipplat med adaptrar.

1 gillning

Helvete va snygga chassin det finns nu dock... jag som ville bygga en liten dator och så får man dessa i nyllet.




Samtidigt krävs det ju lite för att få dom att se så jävla snygga ut så.
Suck haha.

2 gillningar

H5 är riktigt fint. Problemet är att du behöver ett vitt moderkort från NZXT också för att verkligen vitifiera det. Det kostar riktigt mycket deras kort.

Haha ja så är det, och perfekt kabeldragning.
Borde inte börjat med att kolla chassin, blir deppig direkt. :joy:
Sen finns dom som svarta med i och för sig...

Vad är det för chipset som gäller när det kommer till datorer idag? Finns ju en del att välja mellan.
När jag byggde denna var Z97 påväg ut men det var billigare så därför körde jag på det.
Samt att jag framtidssäkrade hårdvaran så jag inte behövde byta CPU på flera år ändå.

Jag tillhör ju team AMD där :slight_smile:

Helkass på AMD, har dom inget emot att köra på annat än Intel.
Ryzen 5, 7 typ?

Skall höra med kompetensen. Jag har en Ryzen 9 5950X så den är lite över budget kan jag tänka mig :slight_smile:

1 gillning

Haha ja, jag tänker nog absolut max 20000 men gärna under det (för hela bygget).
Hade varit kanon om man kom undan runt typ 15000 men det lär inte hända, är alldeles för grafiknördig för det.

Om vi ställer frågan som egentligen är mest relevant.

Vad gör du med din dator? :slight_smile:

Surfar på bubblan :smiley:

1 gillning

Ryzen 7800X3D är nog lämpligaste valet om det är primärt till spel.
Om det är B650 eller X670 chipset spelar mindre roll.