Då blir dina SL-resor automatiskt en dagsbiljett

Det är många ifs and buts där :slight_smile: Kanske måste kollektivtrafik få kosta för att kunna vara effektiv och i tid.

Jag tror inte att kollektivtrafiken skulle fungera utan någon som helst finansiering, det hade varit rätt galet att tro. Däremot tror jag att man kan flytta mer från "avgift" till "skatt" och på så sätt göra att folk inte behöver bli irriterade på de direkta avgifterna.

Kollektivtrafik bör vara en viktig del i infrastrukturen, något som vi vanligtvis ansett ska bekostas av skatterna.
Om vi inte vill ha det så, så kan vi väl lika gärna finansiera det helt med avgifter?

Enskilda biljetter är oftast inte subventionerade utan det är månadskorten som är det.

Jag tänker att det presenterats en hel del utmaningar som uppkommer om det är helt gratis så jag vidhåller att det finns bättre sätt att öka kollektivtrafikresandet. Tex genom att göra det superenkelt och även sådan åtgärder som man nu gör i Stockholm.

Det där stämmer möjligtvis in på alla de som har inte har så kallade ’låglönejobb’ och som dessutom kanske lever ensamma med barn, eller som lever i en familj där bara en har ett något sämre betalt jobb och den andre inget jobb. Många av dessa skulle nog bli lättade om de slapp betala 950 kr per månad.

Så nja, jag håller jag inte riktigt med dig där…

Bra idé
Men London har haft det i många år
Och lite lägre pris om man bara har använt buss

Anders

Inte helt orimligt att erbjuda gratis busskort via socialen eller annan typ av målinriktad verksamhet.

Det kan vara ett alternativ i dessa fall. Det var bara din formulering jag ifrågasatte.