Då blir dina SL-resor automatiskt en dagsbiljett

Känns som betydligt mer komplicerat än att bara ha det som det är nu.

Det finns så många goda argument för gratis kollektivtrafik. Men jag tycker det faller på två saker. Grattis nyttigheter brukar aldrig fungera och trängseln i många storstäder är påtaglig. När politiker laborerar mes kostnader och biljettpriser tor jag det är betydligt viktigare att se över turtäthet och tidspassning än billigare biljetter. Ska vi betala mer via skatt än i dag så satsa på kvaliteten inte att förbilliga tjänsten.

Sedan tycker jag att alla bussar borde kunna följas i realtid. Var är de, varför kommer den inte, när kommer den etc.

Typ så här: Skånetrafiken karta - Trafikkarta-Skånetrafiken (notera att du även ser hur fulla de är https://www.skanetrafiken.se/nyhetsarkiv/lediga-platser-tjanst/)

2 gillningar

Brukar också tänka så för att jag är bekväm. Men när man räknar på milkostnaden för en bil och vad det kostar att parkera så inser man snart att man lätt lurar sig själv.

Därmed inte sagt att kollektivtrafiken inte behöver bli bättre för att konkurrera med exempelvis bilen. Men jag är inte helt säker på att lägre priser i sig är rätt väg.

Att ens hitta parkering i centrala Lund kostar i tid och högt blodtryck. Bilens kostnader när den står still och väntar på den resan måste ju dessutom tas med i beräkningen.

Även med parkering inräknad så blir det billigare för mig. Sure ibland kan det vara bökigt med parkering, men aldrig hänt att jag inte hittar en plats någonstans i närheten av vart jag ska.

Enkel resa kostar ~30 kr. Bilen ner kostar ~10 kr i soppa, parkeringen går på en dryg 10kr i timmen tror jag (vilket även snart försvinner i Lund då innerstan ska bli gratis parkering), stannar man mer än en timme så får man köpa ny biljett. Stannar man många timmar så kan det såklart bli dyrare med bilen, men personligen har jag nog inte gjort det sen jag flydde centrum.

Är man två eller fler så blir priserna ännu mer fördelaktiga med bilen.

På det all trängsel, förseningar etc.

Jag är med på att öka turerna, se till att allt funkar bättre, men jag vet också att det ekonomiska incitamenten är viktiga för folk (tom för mig, som egentligen inte är så pengafokuserad).

Och @Esse visst får man räkna in kostnaden i att öht äga en bil, men den kostnaden har jag oavsett, eftersom... Jag äger en bil... :stuck_out_tongue:
Detta gör bara att jag känner mer anledning att använda den!
Men visst, hade jag köpt en bil bara för att köra ner till centrum så hade det självklart varit en dålig affär!

Det kommer alltid vara billigare att köra än åka kollektivtrafik om du inte räknar med kostnaden att äga bil kompis :slight_smile:

Om du orkar ta bilen genom Lund så finns det ingen gratis kollektivtrafik i världen som stoppar dig :slight_smile:

Men nu till det viktigare. Vadå gratis parkering? Det borde ju bli betydligt dyrare att förpesta Lund innestad med bilar.

Ja, äger man redan en bil har man så klart många av de fasta kostnaderna oavsett färdmedel. Men samtidigt är det mer än drivmedlet som kostar pengar. Bryter man ned bilägandet till varje enskild kilometer är det lätt att tänka att slitaget för denna kilometer är försumbart, men adderar man allt innebär varje resa ändå en väg mot ökat slitage och ökad värdeminskning.

Sen är det också många som tänker WLTP-siffror när de räknar ut bränslekostnaden, men glömmer att tänka på att bilar alltid drar mer än deklarerad förbrukning och att korta körningar i stadstrafik är extra oekonomiska. Man blir lätt lite partisk när man ska försvara sitt bilanvändade. Hur långt kommer man i stadstrafik för 10 kr diesel eller bensin?

Samma sak med förseningar. Kommer inte tåget eller bussen på exakt angiven minut är det bedrövligt. Blir någon sen för att man fastnat i en bilkö eller för att man fått cirkulera tre varv genom stan innan man hittat en parkeringsplats är däremot inte något problem att man inte kommer fram exakt på den minut man förväntat sig (för det är ingen som minutplanerar sitt bilkörande).

Jamen exakt. SL och mycket annat i huvudstadsregionen ligger efter när det kommer till digitala lösningar.

Var jag som missuppfattat vad dom bestämde, handlar om korttidsparkering (30 minuter): Fri parkering i centrala Lund – LKPAB

Det kommer alltid vara billigare att köra så länge det kostar mer med kollektivtrafik, ja... det är därför jag anser att kollektivtrafiken bör vara billigare :stuck_out_tongue:

Att köra in och parkera bilen i lund är inga större problem. Går vägar in till de större parkeringarna från samtliga infarter. Att faktiskt köra i Lund är en helt annan femma, det gör jag inte ens om jag får betalt :stuck_out_tongue:

Absolut är det så. Jag har en rätt "ekonomiskt" effektiv bil, så för min del är milkostnaden rätt låg oavsett, men absolut blir det högre i slutändan än just bensinpriset. Men när man gör valet "ska jag ta bussen eller bilen" och den peng man lägger ut just då är 10kr vs 30kr så kommer sannolikt en majoritet välja det som just då känns billigare.

Politikerna pratar ofta om ekonomiska incitament, men i detta fallet så går man åt andra hållet. Varför skulle man göra något som oftare är bökigare när det kostar mer?
Vi vill ju att fler använder kollektivtrafiken, för det är så vi får ner bilkörandet, men utan att folk känner att det är värt det (och då framförallt kortsiktigt ekonomiskt för att det är något folk fokuserar på) så kommer det inte hända.
Sen måste vi även se till att kollektivtrafiken fungerar bättre som vi nämnt tidigare, men båda sakerna är viktiga för att se till att folk väljer att lämna bilen hemma (eller tom göra sig av med bilen).

Nåväl, det kunde vara värre, om man jämför trafikplanering USA vs EU. Men kan också bli bättre!

Vad är det för bil och hur lång sträcka talar vi om? Är 10 kr baserat på dagens drivmedelspriser och har du koll på hur mycket bilen verkligen drar på den lilla sträckan och hur det skiljer sig om du behöver göra en kallstart på vintern kontra en solig dag som idag? :slight_smile:

Det är ganska svårt att konkurrera med ett färdmedel där brukarna helst stoppar i huvudet i sanden kring alla kostnader (eller hur mycket det "känns" som att det kostar) och problem som det bidrar till, samtidigt som man granskar alla svaga punkter hos kollektivtrafiken med helt andra, mer kritiska, glasögon. (Ja, jag har också bil.)

Jag tror att helt skattefinansierad kollektivtrafik kommer att bidra till att man får ännu större problem med tryggheten ombord och att trängseln i peaktid ökar. Vilket kan göra att fler bilister fortsätter välja bort kollektivtrafiken. Ska vi lägga mer pengar på kollektivtrafiken tror jag mer på bättre turtäthet, tillförlitlighet, bättre komfort (både i fordonet och i väntan på fordonet), bra biljettlösningar och informationstjänster.

Jag tror inte priset på kollektivtrafik påverkar bilresande överhuvudtaget. Har du råd att äga en bil har du råd med kollektivtrafik.

Däremot kan det påverka att det blir mycket dyrare att köra bil.

Men det vi till huvudstaden så verkar det inte spela någon roll hur dyrt det är att köra eller hur billigt kollektivtrafiken är eller hur länge man får sitta i kön.

Renault megane sp, drar ~0.5-0.7 milen (något högre om jag kör på e85), dryga 3-5 kilometer till stan beroende på vilket håll man tar. Så ja, drygt 10kr enkel resa med nuvarande drivmedelspriser.

Absolut är det svårt att konkurrera, därav behöver man ge incitament till varför folk ska vilja ta bussen istället. Att höja priserna var och varannan månad gör inte att folk blir mer sugna på det.

Jag tror absolut att "bättre" kollektivtrafik hade fungerat extremt bra som incitament, framförallt folk som jag. Men jag tror att det hade varit dyrare, framförallt inledningsvis, och det är inget som våra politiker skulle välja (en hög engångskostnad syns mer i en budget än en lägre som pågår för alltid). Om det är något dom är intresserade av att göra så skulle jag nästan tro att det hade gjorts, för jag tror inte det är många som anser att vår kollektivtrafik är bra i nuläget.

Tryggheten och trängseln kan absolut vara problem som uppstår, som man då får hantera. Om det inte finns planer för sådant när man gör ändringar i befintliga system så bör vi i princip aldrig göra några förändringar, för det finns alltid problem som uppstår.
Problemet med "trygghet" är att den enskilt bästa lösningen där är att förebygga problemen, se till att folk har saker att göra som inte är att "hänga på bussen", men där skulle också kortsiktiga kostnader vara höga (med långsiktig positiv effekt), något som man därav väljer att inte göra (snarare tvärt om).

Du har nog rätt i att det skulle förändras om det blev dyrare att åka bil, för då kan inte folk göra något annat (om man inte har mycket pengar). Men problemet som uppstår då är att man bestraffar folk som inte bor i stan, folk utan en bra förbindelse med städerna.

Jag skulle föreslå att man förbjuder biltrafik i innerstan och ser till att kollektivtrafiken är billig och framförallt bra.

Samtidigt höjs bensin- och dieselpriserna ganska regelbundet, men trots alla bensinuppror och annat tror inte att särskilt många ännu valt att ställa bilen. Vet inte hur det är i alla delar av Sverige, men jag har inte uppfattningen att kollektivtrafikavgifter höjs lika mycket och ofta som drivmedelspriserna. Här i Värmland ska man faktiskt sänka biljettpriserna inför 2023, spännande att se om det har någon effekt på resandet.

Har inte så bra koll här nere heller på hur mycket priserna höjs, men självklart inte lika ofta som bensinen (som skiftar i pris iaf en gång om dagen) och jag vet helt ärligt inte hur ofta skånetrafiken drar upp priserna.
Jag har inte mycket ärenden i centrum (jobbar i hemmet och har affärer under en km iväg), så åker sällan bil, buss eller cykel dit, så inte riktigt behövt hålla koll :stuck_out_tongue:

Du menar på allvar att du skulle skippa bilen om det var gratis att åka ner till stan med buss? :slight_smile:

Högst sannolikt. Så länge jag inte hade behövt bagageluckan.
Än mer ifall jag vågade lita på att bussen skulle komma i tid, lol.