Då blir dina SL-resor automatiskt en dagsbiljett

Från sajten:
image

Från och med nästa år slipper du tänka på om det är värt att betala för enskilda resor eller en dygnsbiljett hos SL.

Om kostnaden för enskilda biljetter överstiger kostnaden för en dygnsbiljett kommer ett sådant skapas automatiskt. Detta kallas capping och enligt moderata trafikregionrådet Kristoffer Tamsons är detta lite av att skriva “biljetthistoria”.

Syftet är att få tillbaka resenärer efter pandemin genom att helt enkelt göra det lättare att resa kollektivt i huvudstadsregionen.

Man har även som mål att samma princip skall införas på månadsbiljetter.

Källa: Mitti.se.

2 gillningar

Det där låter bra. Jag ligger ofta på gränsen. Maj tex förlorade jag på månadskort vilket jag hade.

Om de sedan bara kunde lösa expresskort, eller vad det heter, vore allt perfekt. Nästan perfekt i alla fall.

Månadskort gäller ej ännu, endast dagsbiljetter – skall korrigera.

Då reducerades det här till en bra turistfråga.

Kan vi inte bara ha "gratis" kollektivtrafik? Den är redan finansierad till största del av skattepengar oavsett... :expressionless:

2 gillningar

Ja bara kör. Men kan du kryssa i om du vill ta de pengarna från skolan eller från äldrevården. Jag tänker skolan för de gamla skall ändå... jha du vet

Vi skulle kunna ta det från vinsterna som bolagen som får "hantera" vår lokaltrafik lyckas plocka ut var år (kommunalisera lokaltrafiken!!!!) :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

De bolagen har otroligt lite overhead. Om kommunerna själva skulle driva den trafiken skulle det nog bli dyrare dessvärre. Man skulle inte heller ställa samma krav på sig själva som man gör på bolagen i upphandlingar. Nej tvek på den.

Vi höjer skatterna så klart.

Vi äger ju egentligen lokaltrafiken redan, men det är underleverantörer som sköter i princip allting (det "vi" har är administration och upphandling).
~60% (senast jag kollade) av lokaltrafiken är finansierad av landstingsskatten. Det finns kommuner som gjort det och det fungerar utan några större problem. Har inte så bra koll på om dom behövt öka skatterna markant, men skulle inte tro att lokaltrafikens omkostnad är så stor att man hade märkt det.

1 gillning

Är ju för övrigt något som "bensinskatten" som vi infört/ökat skulle kunna hjälpa till att finansiera :wink:
Ska man inte få köra bil så måste det finnas ett alternativ som är värt det både prismässigt och kvalitetsmässigt.

Största problemet om det skulle bli ”gratis” är att kollektivtrafiken behöver byggas ur rejält. Det är redan nu så tjockt på tågen att man knappt kan andas i rusningstid.

2 gillningar

Håller helt med. Det är mycket som behöver göras med kollektivtrafiken.
Men om man som land vill gå mot ett mer "hållbart" håll så är det ju kollektivtrafik som är det självklara valet.
Självklart kostar det att se till att vi har bra kollektivtrafik, något jag är övertygad om att Sverige (som är ett väldigt rikt land) har möjlighet att punga ut (eller ta lån för).

Ska jag ner till stan så är det billigare för mig att köra bil dit än att ta bussen, tar en tredjedel av tiden och jag riskerar inte att behöva sitta bredvid någon som luktar illa (eller vill... prata med mig....).
Incitamentet att välja kollektivtrafik är rätt lågt (åtminstone för mig) och om/när jag gör det så är det helt och hållet av principiella skäl, ett val jag tror att dom flesta inte gör.

Jag reser kollektivt varje dag. Äger ingen bil men har möjlighet att hyra eller låna när det behövs.

Mitt största problem är trängseln och värmen på både bussar och tunnelbana. Måste duscha varje dag när jag kommer hem, vilket i sin tur leder till att jag får problem med torr hud.

Korrekt, menade regionen.

Helt ärligt tror jag helt gratis kollektivtrafik skulle ställa till problemet att folk hoppade på och av lite slentrianmässigt och skapa enorm trängsel på vissa innestadslinjer. Samtidigt skulle folk använda det som fritidsgård.

Bättre då att ha gratis kollektivtrafik för skolelever, seniorer och kanske även andra grupper med sämre ekonomi.

1 gillning

Det hade i mina ögon åtminstone varit en bra början!

Skulle gå att lösa om det var gratis att resa x antal gånger per dag. Slentrianåkande kunde kosta pengar men en resa fram och tillbaka till jobb eller annat utflyktsmål kunde vara gratis.

Men har man jobb så är ju ett månadskort inga pengar alls – särskilt inte i Stockholm.

Lösningen kanske är att de som jobbar får betala för kvalitetsresor med mindre trängsel. Fri kollektivtrafik gäller inte i rusningstid.