Coca-Cola uppdaterar både smak och utseende på Sprite

Från sajten:
image

Sprite kommer inom kort se ut och smaka lite annorlunda då Coca-Cola har valt att göra om både recept- och design på både PET-flaskorna och burkarna.

Vanliga Sprite (det vill säga den med socker) kommer få ett nytt recept där de har minskat andelen socker och slutresultatet ska bli en friskare och fräschare limesmak på drycken. Även andelen kolsyra har justerats så den ska vara mer intensiv än tidigare.

Vi är så glada över att äntligen få dela med oss av vår klassiska Sprite i sin nya tappning, med sin oemotståndliga smak och uppfräschade identitet. Vi är övertygade om att våra konsumenter kommer att älska den nya smaken och uppskatta den nya designen som bättre speglar Sprites lekfulla karaktär. Vi är särskilt stolta över receptuppdateringen för Sprite Zero Sugar som kommer att vara mitt personliga val av törstsläckare i sommar, säger Sara Andersson, Varumärkeschef för Sprite i Sverige.

Sprite Zero får även den samma uppdaterade recept fast den är fortsatt helt sockerfri och båda sorterna kommer att få en helt ny design. Den nya smaken och designen kommer dyka upp i butik från och med vecka 22.

Galleri

Lite läskigt ändå, jag som gillar Sprite Zero som den är idag :open_mouth:

Samma här, ska få hem en burk för test i början på nästa vecka så ska bli spännande att se vad man tycker.

1 gillning

Blir väl som när de gjorde om smaken på Coca-Cola Zero för några år sedan. Blaskigt och odrickbart.

Tack och lov finns Pepsi Max.

1 gillning

Den ändringen gjorde att jag gick över till Pepsi Max. Frugan dricker dock Coca-Cola Zero och säger att hon inte känner någon skillnad på smak. Men måste vara något fel på henne.

1 gillning

Den är väl att betrakta som råttgift?
Tacka vet jag Pepsi Max! :slight_smile:

1 gillning

jag tyckte det smakade förjävligt första 3-4 gångerna jag drack den nya Cola Zeron, men sedan vande man sig, nu skulle jag förmodligen tycka att gamla receptet var äckligt om jag testade det idag. Pepsi smakar däremot aldrig gott i någon form, kommer jag till en restaurang som bara har Pepsi, så tar jag hellre mineralvatten.

Mindre sockermängd och mer umfh i kolsyran kan vara en hit. Blir lite mer som schorle i Tyskland.

All lightläsk med aspartam smakar är rätt sunkigt imo. Då föredrar jag dricka med socker, men i mindre mängder.

Jag undrar vad det är som får dem att tro att konsumenterna vill uppdatera smaken alls. Konsumerar man läsken redan nu så lär man väl tycka om den? Alltså, de klassiska smakerna känns för mig jättemärkligt att "uppdatera". Eller är tillverkarna tvungna att byta ut ingredienser av en eller annan anledning och kallar det en uppdatering? Sockerskatter?

Är det sötningsmedel i det nya receptet för den vanliga Sprite? Så har de ju gjort med Fanta, med "mindre socker" (sant) men även sötningsmedel vilket gör att den smakar udda.

(Missförstå mig rätt, storkonsument av Cola Zero. Men vill jag ha en socker-Fanta vill jag ha en socker-Fanta...)

En killgissning från mig är att ändra receptet = dra in på kostnader och byta ut socker tex mot något billigare.

1 gillning

Fast det är väl till största delen positivt att byta ut socker mot annat. Socker är ju den enskilt största orsaken till att fetman ökar och att diabetes mm. blir allt vanligare. Sen är det ju en annan femma att smaken försämras.

Absolut! Menar mest att det förmodligen görs för att "cut costs"

1 gillning

Minska gärna sockret men ge fan i att trycka in konstgjort sötningsmedel i form av olika kemikalier.
Pepsi och Fanta går ju inte att dricka längre.

En sak som Pepsi inte gjorde reklam för är att de redan gjort detta med den vanliga Pepsi. Under pandemin någon gång drog de ner på sockret i vanliga Pepsi och ersatte med sukralos.

Jag älskar Cola Zero och Pepsi Max…:+1::grin:
Men när de gjorde om Zero timme oh det en stund att vänja sig. Nu tänker jag aldrig på det. Dock är ”nya” Zero klart sämre om den inte är iskall. Den försämras snabbare när den stiger i temperatur.

Lösningen är annars att främst dricka vatten, som är betydligt bättre för hälsan än light läsk och ibland unna sig en riktig Cola/Fanta med socker i.

3 gillningar

För min del handlar det inte om sockret utan att jag tycker att de med socker inte är lika goda. Alldeles för sött och sliskigt tycker jag.

3 gillningar

Socker kopplas till 45 olika sjukdomstillstånd (aftonbladet.se)

Klickbetesartikel.

Att äta för mycket tillsatt socker varje dag ökar risken för många sjukdomar.

I denna ingress kan man utläsa orden för mycket och ökar. Vilket säger mig att artikeln i sig förmodligen inte innehåller något som säger att det är farligt att dricka några läsk per år och ta en sockerkaka/bulle till några eftermiddags kaffe.

Vi vet alla att överkonsumtion, av vilket livsmedel/dryck som helst, kan orsaka problem i förlängningen.