AI-chatboten Claude från Anthropic växer i rekordfart. Enligt företaget skapas nu över en miljon nya konton varje dag världen över. Samtidigt har Claude blivit den mest nedladdade gratisappen i Google Play Store i flera regioner och ligger just nu före ChatGPT i rankningen. Det visar hur snabbt konkurrensen mellan olika AI-tjänster ökar.
Claude används för saker som textskrivning, analyser, kodhjälp och frågor i vardagen. Många användare testar nu flera AI-verktyg för att hitta den modell som fungerar bäst för deras egna behov. Trots Claudes snabba tillväxt är OpenAI fortfarande störst. I början av året OpenAI att ChatGPT har runt 900 miljoner aktiva användare varje vecka.
Jag tänkte att jag skulle byta från ChatGPT till Claude nu i en månad. Spontant märker jag att den svarar kortare, vilket är lite positivt. Man får alltså inte långa listor med förslag på varje fråga. Fast nu har ju ChatGPT släppt nya modeller, så nu måste jag gå tillbaka och prova dem igen. Suck, det är ett stressigt liv man lever i AI-utvecklingen.
Jag har provat Gemini, chatgpt och Claude för programmering. Claude är klart bäst.
Alla är självsäkra att deras lösning fungerar bra. Men Claude har en låg felprocent. Jag är väldigt imponerad. Att dom sen har höga etiska krav gör det ännu bättre.
Anthropic tar upp kampen mot OpenClaw, de släppte nyligen Dispatch, med fjärrstyrning till deras Cowork. Det innebär att du kan styra din AI-agent på en dator från mobilen. Du kan till exempel säga: “Ta fram senaste protokollet från styrelsemötet och kolla vad vi bestämde om gräsklippningen”, då letar Cowork upp Word-filen och hittar informationen. Eller: “Gå ut på X och kolla vad Sam Altman tweetade nyligen” , då fjärrstyr Cowork Chrome på datorn och surfar till X.com.
Jag har testat det. Det är i ett rätt tidigt stadie, lite långsamt, men fungerar för det mesta och är ganska coolt.
Det pratas om att det ska vara en OpenClaw-dödare, men det tror jag inte. OpenClaw är som Linux, du kan göra typ vad du vill, men du behöver kunna koda i terminalen. Dispatch är mer som macOS: inte lika många funktioner, men snyggt och enkelt att använda. Man scannar en QR-kod med mobilen och är igång direkt.
Kräver Pro/Max-abonnemang, alltså runt 200 kr i månaden som minst.
Nu har jag lekt en del med Dispatch och ja, man får vara ganska nördig för att uppskatta det. Det fungerar, men det är jättelångsamt. Jag bad den surfa in på mitt jobbintranät, kolla mitt schema för nästa vecka och se om lönespecsen hade kommit. Den löste det, men jag tror den letade efter lönespecsen i säkert en halvtimme, trots att jag ändå hade berättat var man kunde hitta den. Men om något år eller två kan det här bli riktigt nice.
Jag har försökt använda Cowork från mobilen med Dispatch, och nej, den är så långsam att det är svårt att avgöra om uppdraget har hängt sig eller om den fortfarande tänker. Såg att man kunde sätta upp scheduled tasks, det som i Linux-världen kallas cron-jobb, vilket verkade rätt nice, men inget av dem har kickat igång. Verkar vara något strul när jag stänger locket på Air:en... och ja, jag har ställt in energifunktionerna i macOS.
Och att Cowork kan styra mus och tangentbord i Chrome låter ju rätt coolt, men i verkligheten är det jättelångsamt och känns lite konstigt att en AI ska behöva använda verktyg gjorda för människor, blir lite bakvänt på något sätt.
Jag tror att det här kommer att bli riktigt bra på sikt, men det är en bra bit kvar. Kör OpenClaw idag om man vill ha en agent, fast ribban blir högre.
Min upplevelse av Cowork och Dispatch just nu… när jag fjärrstyr Claude Cowork från mobilen är att den ofta ber mig att själv sätta mig vid tangentbordet och göra jobbet istället.
Fast jag dömer den inte alltför hårt. Det är en tidig funktion som kommer bli bra på sikt.
Nice, i väntan på att deras Cowork ska bli bättre kör jag mitt en månads Anthropic-abonnemang på OpenClaw. Jag är fortfarande lite förvånad att det fungerar…
Hittade de här funktionerna nu i Claude-appen. Nu kan man fjärrstyra rätt mycket på datorn från mobilen. Slår jag på tillgång till hela datorn kan den öppna andra appar, går snabbt också. Coolt! Provade att skicka ett iMessage till min fru via Claude, och då la den till en egen emoji som den tyckte passade, haha (nej… det var om sjuka barn ;).
Det börjar bli ganska upprörd stämning på X över att Anthropic har sänkt limiten. Många Pro- och Max-användare når 100 % väldigt fort nu. Jag har själv märkt att jag knappt kan använda Cowork och Dispatce speciellt mycket innan jag slår i taket.
Ja på det sättet är Claude kasst, använder både Claude och Codex och jag får välj aut specifika, uppgifter jag vill att Claude ska göra och går att göra inom gränsen. Men den tar slut på under 30 minuter varje gång. I Codex har jag aldrig nästa aldrig nått gränsen.
Jag har standard, 20 dollar i månaden, abonnemang på båda. Men Codex fungerar riktigt bra så Claude ryker nog snart
Den upprörda stämningen kring Anthropics limit har inte direkt dämpats utan snarare eskalerat. Den sjunker helt galet snabbt. Själv har jag ett 100$ abonnemang, och så här ser det ut efter bara en och en halv dag, inte en chans att det håller till söndag, och jag är ingen tung kodare direkt. Anthropic har gjort ett uttalande om att de är medvetna om ”situationen”, vilket gjorde folk ännu argare eftersom de inte verkar se det som ett problem. Fortsättning lär följa...