Claude AI växer snabbt – över en miljon nya användare per dag

Haha, oops! ClaudeCode har blivit open source. Nice, ser fram emot några billiga Kinaversioner.

Jag funderade på att gå upp till 100 dollars men det är det inte värt ser det ut som. Får bli att använda Codex mer

Var inte min bästa affär direkt, 1200 spänn gav 3 dagar sonnet, nu är det stängt till söndag. :-1:

1 gillning

Verkar som dom försöka med någon slags damage controll iaf

Relationen med Anthropic är komplicerad. De har de bästa modellerna, men deras prissättning är helt uppåt väggarna. Jag fick ju 85 € av Anthropic, och så här såg det ut efter 8 timmar när OpenClaw hade varit igång medan jag sov. Vi snackar inte tung kodning eller Opus-modellen utan Sonnet som bevakade Moltbook, X, mail och Google Kalender m.m alltså ganska lättviktiga uppdrag. 50 €?!

Ska prova Kinamodellerna som Kimi, DeepSeek och MiniMax. Kina är ju smarta, de dumpar priserna på sina modeller… haken är att man får köpa kommunistpartiets syn på världen, eller betala väldigt mycket mer pengar till USA-bolagen. EU är inte ens med i matchen, tyvärr.

Edit: Stängde av "Extra usage" för att inte bränna allt.

1 gillning

Att hålla på med dessa agenter är verkligen påfrestande, eftersom mycket ligger utanför min kontroll. Först hade jag en fungerande OpenClaw med Anthropic, det fanns inget att klaga på. Sedan började Anthropic bråka och jag bytte till OpenAI. Igår kväll nådde jag någon limit även där och allt stannade. Hoppade då in på OpenRouter och provade olika Kinamodeller. Kimi 2.5 kändes bra och behöll agentens vampyrprofil (viktigt för mig… )men jag missade att den annars är dum som en häst och kraschade de flesta cron-jobben inatt. I morse hade jag fått 63 notiser om att jag inte jobbade och inte behövde ha trafikinfo från Trafikverket, det ska ju vara tvärtom.
Nu fungerar plötsligt OpenAI igen. Det känns som att de här systemen kräver mer övervakning än ett barn.

2 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Möjligt att jag är rätt sen på bollen nu, men jag fick tips av Claude om att Claude Code inte behöver begränsas till datorn det körs på, utan kan koppla upp sig mot allt som har ett IP. Jag har några Debian-minidatorer hemma, bland annat för AdGuard Home DNS, och flera VPS hos Hetzner. Tidigare har jag fått visa GPT/Claude vad som står på skärmen och sedan klistrat in kommandon i terminalen, vilket tar rätt lång tid och är segt. Nu tar Claude Code över den biten och jag behöver bara berätta hur jag vill ha det. Det gör att personer som jag kan sätta upp rätt coola grejer utan att ha egen kunskap om Linux.

Ja precis, jag låter Claude administrera, uppdaterade och greja med min Proxmox server. Funkar klockrent och visst kanske det är lite riskfyllt men det vet garanterat mer än vad jag gör så i slutet blir risken mindre :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Den nya modellen Mythos för Claude är så kraftfull - eller i alla fall bra på att hitta säkerhetshål i mjukvara, så att den hålls tillbaka och endast ett fåtal organisationer har fått tillgång till den på förhand för att kunna täppa till sina tjänster.

https://www.securityweek.com/anthropic-unveils-claude-mythos-a-cybersecurity-breakthrough-that-could-also-supercharge-attacks/

Osäker på om detta postats tidigare, hittade inget när jag sökte (sorry isf).

Det ser ut som att Opus 4.6, Anthropic’s publika flaggskeppsmodell, har blivit dummare. Det pratas om det både på Youtube och X, och det verkar inte bara vara känslor utan även rätt tunga användare som publicerar olika bevis för den här teorin. Ryktet går att de har fått flytta över mycket kapacitet till den här Mythos-modellen.

Opus 4.7!
https://x.com/claudeai/status/2044785261393977612?s=46

Ska bli intressant att se hur den presterar. Själv har man väll råd att köra den i 5 minuter

2 gillningar

Intressant video om Anthropics problem. De har kapacitetsproblem och kan inte höja priserna mer. Så det de gör nu är att begränsa sina abonnemang på 20, 100 och 200 dollar, vilket innebär att kunderna helt enkelt får mindre och mindre för sina prenumerationer. Det gör ju folk väldigt arga. Det här är i princip öppet mål för OpenAIs PR-avdelning, som gör raka motsatsen. Sam Altman fylletwittrade också lite komiskt om det i veckan.

https://x.com/sama/status/2046808217133670800?s=46

Videon är rätt lång, men det funkar hyfsat bra att bara lyssna på den.

Google ska investera i Anthropic::

Vad tycker du om Claude? Jag gillar det skarpt. Har du någon favorit?

Jag gillar Claude, både Claude Code som har fått hand om mycket av konfigurationen för mina VPS:er, och jag har haft långa filosofiska samtal med Claude om medvetande. Jag har kört mycket Sonnet. Däremot har Anthropic som företag inte behandlat sina kunder speciellt bra den senaste tiden. Nu har jag bytt till GPT-5.5. Jag tänker att jag kör så ett tag, så får vi se hur Anthropic blir framöver.

1 gillning

För er som använder AI tungt, vad får ni ge i peng månad då?

Nu menar jag inte att det inte kan vara värt det, utan mera nyfiken vad det kostar. Jag pillade lite med AI för något år sedan. Mera på leknivå, och egen hårdvara.

Jag som bara leker och experimenterar med AI försöker lägga mig runt 1500 i månaden, men det brukar ticka upp mot 2000 med alla mikrotransaktioner.

1 gillning

Jag betalar typ 200. Ger mig flera timmars lek om dagen.

1 gillning