CDON åter igen i blåsväder efter konkurs och förlorade pengar

Från sajten:
image

Ännu en handlare på CDON har slutat skicka varor och kunder som förlorar pengar som resultat – den här gången slår Cdon i från sig allt ansvar.

Det var för knappa ett år sedan som en stor bedrägerihärva uppdagades på marknadsplatsen Cdon. Kunder som beställt via marknadsplatsen fick ett kuvert med falska förhoppningar om rabatt i stället för sin produkt. Det resulterade i att Cdon, som sägs ignorerat både externa och interna varningar, fick avsätta 20 miljoner för att täcka upp kundernas förluster.

We take our position as the leading Nordic marketplace very seriously and for this reason we will make sure our customers are fully compensated.

Då skrev dåvarande VDn Allan Junge-Jensen följande:We take our position as the leading Nordic marketplace very seriously and for this reason we will make sure our customers are fully compensated. We want our present and future customers to experience safe shopping at CDON and this event make us even more determined to safeguard the customers and making sure that merchants on CDON’s platform are scrutinized even more closely to adhere to our high-quality standards”

Men nu är det åter dags igen. Den här gången slår dock CDON i från sig allt ansvar. Anledningen är att företaget i fråga – Xstra Digital Solution – inte begått ett bedrägeri på samma sätt utan helt sonika gått i konkurs. Men är det verkligen så enkelt?

När vi fick höra om fallet kontaktade vi CDON. Det är inte ett helt lätt företag att kontakta. Kundtjänst har inga tydliga telefonnummer eller ens någon epost – vi måste skapa konto och logga in för att hantera ett ärende. Pressidan har slutat fungera sedan länge. Däremot står ekonomichefen som presskontakt under Investors relations.

Svar fick vi från nuvarande VD Peter Kjellberg med att man nåtts av informationen om konkursen: “Vi arbetar på att undersöka hur detta har påverkat kunder som köpt av denna handlare. Vi kommer från vår sida att gå igenom varje kundärende individuellt för att se hur Xtra Digital Storage hanterat leveranser och återkoppling i sina kundärende, både innan och efter konkursen. Varje kund kommer att få individuell återkoppling på sitt specifika kundärende.“.

Den 2 november får de som tipsat oss om detta identiska svar i från Cdon. Där hänvisar bolaget kort och gott till Konsumentverkets sajt. Där är sammanfattningen är att du har små möjligheter att få tillbaka några pengar när ett bolag gått i konkurs. Samt att presentkort och tillgodokvitton inte längre fungerar.

Vi frågar då Peter Kjellberg om de inte är oroliga att detta bemötandet skall påverka Cdons varumärke negativt?

Svaret vi får är identiskt med det som de drabbade kunderna får:

Hej Peter, CDON hänvisar till Konsumentverkets riktlinjer för när en säljare på marknadsplats går i konkurs – hallakonsument.se. Mvh, Peter”

Cdons stora mål är att erbjuda den bästa köpupplevelsen online

I menyn lyfter CDON fram en sida som tituleras Tryggt köp. Där kan vi läsa följande “Ett av våra stora mål är att erbjuda den bästa köpupplevelsen online. Det är därför viktigt för oss att du känner dig trygg när du väljer att handla på vår marknadsplats. Vi garanterar att alla köpvillkor från våra samarbetspartners uppfylls som utlovat. Detta innebär att du som kund alltid kan känna dig säker när du handlar- och vi försäkrar dig om att du får den hjälp du behöver vid behov.

Sällan har vi sett sådan diskrepans mellan löften och verklighet. En av de drabbade kunderna skickade in tidslinje över ett av sina köp via från Xtra Digital Storage via CDON.

  • 23 sept: Kunden gör beställning via cdon.se
  • 23 sept: Säljaren bokar en transport, och därmed skapas det en faktura, vilket också gör att kundens presentkort brinner inne.
  • 5 okt: Xtra Digital Storage försätts i konkurs av Nederländsk domstol utan kundens vetskap.
  • 6 okt: Kontakt tas via cdon.se formulär. CDON ber kunden vänta 2 arbetsdagar, för att se om företaget då återkommit.
  • 10 okt: Cdon återkommer, och ber konsumenten åter om att avvakta.
  • 11 okt: Kunden kontaktar Cdon och vill häva affären. Cdon ber kunden att avvakta åter igen.
  • 12 okt: Cdon ber kunden om att avakta igen.
  • 14 okt: Cdon ber kunden om att avakta igen.
  • 2 nov: Cdon meddelar kunden att Xstra Digital Storage i Nederländerna har gått i konkurs och hänvisar till konsumentverkets information om konkurser.

Vi kan alltså konstatera att det inte bara rörde sig om en konkurs. Xstra Digital Storage verkar en tid innan konkursen använt samma förfarande som det svenska bedrägeriet – att skapa en förändelse och därmed dras pengar automatiskt från eventuellt fakturatjänst. Eller i detta fallet presentkort som brinner inne. Presentkort som kunde används hos andra handlare hos Cdon.

Så gör andra marknadsplatser

Närmsta konkurrent inom marknadsplatser torde vara Amazon. M3 har frågat Amazon hur de gör i liknande fall. Svaret är kort och gott att Amazons garanti går in och gör kunden förlustfri.

Uppdaterat 2022-11-16: Vi har frågat tre andra marknadsplatser om hur de skulle agerat i liknande fall.

1 gillning

Undviker CDON som pesten.
Dom var bra för många år sedan men sen dom började sälj från andra skumma sidor sket allt ner sig.

Ett generellt råd vid näthandel är att betala med kredit, som kreditkort eller Klarna. Då har man bättre chans att få tillbaka pengarna vid strul än om betalar med Bankkort/Swish

CDON är döda för mig sedan länge.

Finns ingen anledning att beställa från Cdon sen Amazon slog upp portarna.

I och med de inte tar ansvar efter sammanfört köpare och säljare så finns det ju ingen anledning att handla genom dem.

4 gillningar

Från sajten:
image

Om en handlare på Cdons marknadsplats går i konkurs gör inte Cdon någonting för att hålla slutkonsumenten skadelös – detta gör dem unik bland marknadsplatser i Sverige.

Det var häromdagen vi kunde rapportera om kunder som via Cdon.se handlat av företaget Xtra Digital Storage inte fått varorna på flera veckor. Detta trots att pengarna eller presentkort dragits. När Xtra Digital Storage sedermera gick i konkurs fick kunderna ett meddelande från Cdon med hänvisning till Konsumentverkets Hallåkonskument om konkurser. Där går informationen i princip ut på att det finns mycket små möjligheter att få tillbaka sina pengar.

När vi frågade Cdons VD Peter Kjellberg om de inte är oroliga att Cdons varumärke kommer bli lidande fick vi samma korta svar.

Hej Peter, CDON hänvisar till Konsumentverkets riktlinjer för när en säljare på marknadsplats går i konkurs.

Detta står i stark kontrast till informationen som Cdon fram tills idag skrev under menyn Tryggt köp.

Ett av våra stora mål är att erbjuda den bästa köpupplevelsen online. Det är därför viktigt för oss att du känner dig trygg när du väljer att handla på vår marknadsplats. Vi garanterar att alla köpvillkor från våra samarbetspartners uppfylls som utlovat. Detta innebär att du som kund alltid kan känna dig säker när du handlar- och vi försäkrar dig om att du får den hjälp du behöver vid behov.

Så gör övriga marknadsplatser

Cdon tar alltså inget ansvar i händelse av konkurs. Men hur gör konkurrenterna? Vi kontaktade tre av de vanligaste sajterna där tredjepartssäljare kan sälja varor direkt till slutkund. Vi frågade dem vad som händer i samband med eventuell konkurs där kunder betalat men inte fått varan. Eller på annat sätt uppstår problem där kunden blivit lidande på grund av en tredjepartssäljares agerande.

Amazon

(Översatt av Teknikveckan)

“Vanligtvis debiteras inte kunderna fören varan skickas. I det sällsynta fallet att en handlare går i konkurs innan en vara skickats ut men redan betalts, exempelvis om kunden valt att betala via faktura, så kommer vår kundtjänst hjälpa till med att sätta tillbaka pengarna.
På samma sätt kan kunden själv eller med hjälp kundtjänst använda vår “A-Z Guarantee” i händelse av att en vara försvinner på vägen efter att den skickats av en säljare som sedan går i konkurs. Mer information om vår A-Z Guarantee“. – Lukasz Lindell, Head of Corporate Communications Amazon Sweden

Elgiganten

“När en kund handlar från Elgiganten Marketplace sker en reservation på kundens kreditkort. Den reservationen löser vi när kunden får produkten. Om kunden rapporterar att produkten inte har kommit debiteras inte kortet. Om kortet har debiterats och kunden inte tagit emot/felaktig/saknat produkten, krediteras kunden och beloppet återförs till kundens kreditkort. Vi betalar inte ut summan eller ger presentkort, det kommer att återföras till det kort som det betalades med. Betalningen till Elgiganten återbetalas från Elgiganten. Vid konkurs hos leverantören står Elgiganten för betalningen.” – Linnea Cederquist, PR and Communications Manager

Fyndiq

Här är ett aktuellt inlägg som ger vår syn på bl.a. dessa frågor.

Men vi anser att det är otroligt viktigt att man helt ska kunna lita på en marknadsplats om saker och ting går fel. Det är ju ingen förmedlingsverksamhet vi håller på med utan när människor kommer och handlar av oss så kommer det även med ett ansvar. Vi anser att vårt ansvar gentemot kund sträcker sig hela vägen tills dess att kunden har fått sin produkt levererad, och då är det självklart att vi håller våra kunder ansvarslösa om någon av våra handlare/leverantörer skulle vara bedrägliga eller gå i konkurs.

Detta hanterande skadar anseendet för oss övriga marknadsplatser och jag hoppas verkligen att CDON backar i hanterandet kring detta och gör det ändå rätta, att ersätta kunderna fullt ut.” – Fredrik Norberg, Grundare och VD Fyndiq

"Tryggt köp via CDON"

Cdon har ändrat innebörden av Tryggt köp

Vi har åter igen kontaktat Cdon och dess VD Peter Kjellberg och frågat hur det egentligen fungerar med betalningarna mellan kund och handlare via Cdon. Vi hade hoppats få svar varför de betalar ut pengarna till handlaren fast ingen vara skickats. Vi har i dagsläget inte fått något svar. Däremot har Cdon uppdaterat sin sida för Tryggt köp. I stället för löftet om att erbjuda “den bästa köpupplevelsen online” står det nu bland annat:

På vår marknadsplats säljer både CDON och andra företag varor. På respektive produktsida kan du hitta information om vem som är säljare av den aktuella varan. Där kan du även klicka dig vidare för att se mer information om säljaren, såsom bolagsnamn, organisationsnummer och adress”.

Noterbart är också att textenVi garanterar att alla köpvillkor från våra samarbetspartners uppfylls som utlovat” även den är borttagen.

2 gillningar

CDON har genom sitt agerande och brist på kontroll förbrukat allt mitt förtroende. Skulle aldrig falla mig in att handla genom dem igen.

5 gillningar

Kan inte CDON bara försvinna.

5 gillningar

Det kommer de att göra inom kort.

4 gillningar

Hoppas på det!

4 gillningar

När mina (till mig och min fru) förbokade Note 7or brann inne så hade jag via Amazon köpt, betalt och fått massor av tillbehör. Vissa från mindre företag under Amazons paraply. Kunde skicka tillbaka allt och fick alla pengar tillbaka. Hade nog inte fungerat på CDON idag

2 gillningar

Det här kommer förhoppningsvis inte CDON att överleva. De var iofs öveflödiga redan innan men nu vet vi dessutom att ledningen helt saknar kompass. Såväl affärsmässigt som moraliskt.

1 gillning

Beställde faktiskt från CDON senast för ett par dagar sedan. En parfym som var bra mycket billigare än på andra ställen. Den kom igår, tog qliro så man inte betalade direkt och hade 30 dagar på sig. Funkade fint. Men var nog sista ordern jag lade hos dem.

1 gillning

ja beställer rätt ofta därifrån oxå , har aldrig haft besvär , beställer väl rätt varor antar ja :laughing:, mest hygien men även spel, elektronik

1 gillning

Dennis hittade din tvillingbrorsa idag!

1 gillning

Nu verkar det som att CDON kanske ändrat sig, jag har hört talas om att CDON skickat ut ett mail som säger att kunderna som drabbas ska få tillbaka sina pengar. Enligt de exemplen jag läst, så verkar det nu hux flux vara så jäkla naturligt att man får tillbaka pengarna, trots att det låtit precis tvärtom under lång tid.

Det är nog en sista chans att överleva och att göra det för den sakens skull är nog meningslöst då de redan tappat för många kunder. Detta skulle gjorts med en gång och inte efter påtryckningar.

1 gillning

Från sajten:
image

Efter att först förnekat allt ansvar efter en säljarens konkurs på sin marknadsplats gör nu Cdon en helomvändning. Inga kunder skall bli lidande.

Det är efter vår, Breakits och M3s granskning, där Cdon inte ville ta något ansvar när handlaren Xtra Digital Storage gick i konkurs, som man gör en 180 graders helomvänding och nu lovar att ersätta kunderna.

I ett mail till Teknikveckan skriver VD Peter Kjellberg:

Säljaren Xstra Digitals konkurs är olycklig och vi har gått ut med information till de kunder som drabbats vid konkursen angående hur de kan få tillbaka sina pengar. Om ett företag som har sålt varor på CDONs marknadsplats går i konkurs, och kunden till följd av det inte mottar en betald vara, ska kunden känna sig trygg med att få tillbaka sina pengar. Detta gäller trots att varan har sålts av ett annat företag på marknadsplatsen och CDON därmed inte är part i köpeavtalet.

Det är naturligtvis glädjande nyheter för kunderna. Hur smäll det blir för Cdon lär vi få återkomma till. Skadan på varumärket lär vara desto värre. Det är också andra gången som Cdon får stå för kundernas förluster. Förra året uppdagades det att en handlare medvetet skapade försändelser i form av falska rabattkuponger i stället för varorna som var beställda. Då var Cdon snabba med att bekräfta sitt ansvar och reserverade 20 miljoner för ändamålet.

Policyn man nu anammar är den samma som övriga marknadsplatser redan har på plats. Internt lär man också få se över hur man betalar ut till sina handlare. Enligt E-handel.se hade Cdon ett avtal både med förra årets bedragare och bolaget bakom årets konkurs att pengarna skulle betalas ut dagligen. I det sistnämnda fallet säger Peter Kjellberg att bolaget skött sina åtaganden sedan starten av samarbetet år 2019.

När detta skrivs har inte de drabbade kunder vi varit i kontakt med ännu fått någon information från Cdon förutom den gamla informationen där man hänvisar till allmän information om konkurser.

För min del så är skadan redan skedd, dom har varit kassa alldeles för länge och jag lär aldrig köpa ifrån dom igen.

1 gillning