Byta HDD mot SSD, vad tänka på?

Jag skulle klonat SSD’n till nya SSD’n först. Sen monterat nya SSD’n startat upp datorn och slutligen kopierat över HDD’n till nya SSD’n. Då utgår jag från att du har OS på gamla SSD’n och lagrade filer på HDD’n.

Hur gör jag det..? Det finns bara en m2 port?

men han har bara en m2 slot

Jag skulle lämna tillbaka den nya m2, skaffa en rymlig ssd och montera den som en tredje fysisk disk.

Men du kanske är i behov av en större m2?

Edit
Ser nu att den nuvarande m2 är full :disappointed:

Det är absolut ett alternativ.

NVMe är väl alltid det bättre alternativet?

neej nej nej… igen kommer ihåg en fegis. you can do this :slight_smile:

1 gillning

Kan inte det där, lever i tron att vilken m2 som helst duger bra i en vanlig pc för spel🤷🏻‍♂️

Så då skapar jag en särskild partition på HDDn, klonar dit…? Och hur svårt är det att skapa en särskild partition?

Jag har bara gjort detta med icke m2 disk och då hade jag ett kopieringskit. Vet inte om det finns till m2. Då klonar man först genom USB urtaget och sedan monterar ur den gamla SSD’n och monterar den nya disken och startar datorn.

i macrium väljer man bara att skapa ny partition på ledig utrymme.

Då ska jag kolla det programmet. Är det svåranvänt?

njaa… man kan klura ut det mesta

1 gillning

Ok, viker av en del av morgondagen åt det…:smiley:

jag jobbar tomorrow

Samlar på mig en del frågor då antar jag…:wink::sweat_smile::+1:

1 gillning
1 gillning

Jag lär göra ungefär samma sak i dagarna. Lär väl kapa tråden lite och ställa frågor jag med. Har inte koll på just nu hur mycket av den gamla hddn som är systemdisk, då den är uppdelad i två.

Funderar på om vi ska köra en ren ny installation eller klona hans systemdisk, :thinking:

1 gillning

Alltid fräscht med en nyinstallerad dator om man har lite tid över. :slight_smile:

1 gillning

Då testar vi att köra igång. Använder det program, Macrium, som @Stefan_Sandstrom rekommenderade. Möjligen är min kompetens för låg för detta. Men så här har jag placerat de olika delarna.


Vad den lilla 2-Recovery(E:) gör där nere vet jag inte.
Sedan, efter något steg eller två, kommer jag till detta

Att det skrivs över beror väl på att det skrivs över av det jag klonar dit? Sö den skriver över sig själv med sin egen data + det som ligger på C:? Är det nu dags att trycka på Continue?