Byta HDD mot SSD, vad tänka på?

Sonen har en PC med två hårddiskar. En HDD och en liten SDD. Jag tänkte byta HDD:n mot en snabbare och större SDD. Vad bör man tänka på rent allmänt? Är det svårt att byta? Tips på bra men inte svindyr SSD på 1 eller 2 TB?

Inte svårt alls att byta! Ur med två sladdar ur HDD och i med dom i SSD, förutsatt att det inte är en M.2 du ska köpa då, för då behöver du inte dra ur några sladdar. Den monteras direkt på moderkortet :+1:t3:

Det var så jag uppfattat det. Jag har dock inte koll på hur man klonar eller detta med M.2…

Ingen aning faktiskt… Jag brukar alltid kör en ren installation när jag byter diskar, skönt att rensa bort gammalt skräp :man_shrugging:t3:

Jag bytte till Samsung SSD på min PC. Köpte ett kit med USB kabel och laddade hem Samsungs programvara och kopierade HDD’n till SSD’n. Byt disken och datorn startar perfekt och fungerar med alla program.

1 gillning

Klona en disk är förvånansvärt simpel.
Jag skulle rekommendera att du kollar om du ha m2 slottar först. Det är alltid smidigare med sådana diskar.
Sedan finns det en sjö av gratis mjukvara för att clona en disk. Jag själv använder Macrium (Har inget med Mac att göra)

2 gillningar

Viktigt att klargöra :wink: :laughing:

Man får kika extra noga på hur partitionerna är upplagda. Det är viktigt att få med den lilla Windows boot partitionen på 100MB rätt. Annars blir det svårt att ta bort ena hårddisken och då startar inte datorn upp.

väldigt viktigt :slight_smile:

1 gillning

Tror att man kan skruva dit den nya, om plats finns, och sedan köra kloningsverktyget från gamla disken. När det är färdigt så ändrar man boot-ordning i bios sedan är det klart.

Det stämmer. Jag köpte kopieringssatsen så slapp jag meka i BIOS, har dåliga erfarenheter med detta. :joy::joy::joy:

Det är låter riktigt bra, om bilmeken gjort det så tror jag att det finns goda chanser att få begriplig vägledning…:grin:.

Är m2 slottar det jag ska kolla efter eller är det överkurs? Då måste det redas ut innan jag köper något, eller hur? För det är helt olika SSD:r vi pratar om…?

Ja, M.2 slottar är ju att föredra. Då slipper man dona med kabeldragning.
M.2 “diskar” finns både som SATA och NVMe där den sistnämnda är snabbare och bättre på alla sätt och vis.

Här finns sweclockers guide till hur man monterar en M.2-enhet.

Hur kollar man om man har m2? Okulärbesiktning? Eller har alla det från ett visst datum, typ?

Ja, man kollar på moderkortet om det finns en sådan kontakt, eller i en moderkortsmanual möjligen.

M2 diskar är mycket snabbare. jag skaffade precis en sådan i julklapp till sonen. https://www.dustinhome.se/product/5011118103/black-sn750?ssel=false&utm_campaign=Hårdvara/Lagring+&+minneskort/SSD-diskar/M.2/&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637147471

De är lite dyrare också än vanliga SSD, jag kollade på specen till moderkortet vilka standarder den stödde inna köp. (finns några olika sorters hastigheter.) Men trots att moderkortet nog är från 2016,2017, så fanns det stöd för den. Så kolla på moderkortets spec eller manual innan köp. Jsit den jag länkade till var lite billigare, annars kostar en runt 500 gb runt detta pris.

Mitt problem blir hur fasen jag ska installera Windows 10 igen. Redan den versionen vi har klagar på att den vill ha en giltig nyckel. Han har en banner som det står att wlicensen inte är äkta. Den dök upp när vi uppdaterade moderkortets firmware, då trodde Widnows att det var en ny dator typ…
Hoppas jag hittar något i de gamla lådorna när vis ka börja mecka efter jul…Annars får man väl kanske behövs köpa en ny licens…blä

Det som är så kul :smiley:
Ändå gången jag är oroliga är när bios skall uppdateras.

Japp, flasha moderkort brukar sluta i soptunnan. :joy::joy:

Kan göra :cold_face:

1 gillning