Byta HDD mot SSD, vad tänka på?

Är m2 overkill eller det man köper nu för tiden om man kan?

Sonen använder datorn till spel 99 % och skolarbeten 1 %.

Om man sätter i en SSD via m2. Får datorn då en extra hårddisk, den gamla finns kvar, inte bara fysiskt utan som en hårddisk i filhanteraren? Bör man ta bort den?

Helt rätt prioriterat. Det är spelen som kräver mycket. Skolarbeten som inte har en massa tunga beräkningar/cad/kompileringar drar ju inget.

Det blir en extra hårddisk. Köp en M2 A1000 eller vad de heter. Kingston

Jepp!
Den gamla finns kvar som en extra hårddisk i filhanteraren.

1 gillning

Då kan man alltså bara sätta i sid:n och sedan i datorn föra över det man vill till den nya hårddisken…? Känns lite för enkelt för att vara sant…

Behöver man ett ESD-armband?

Nej ta av dig raggsockorna bara :wink:

1 gillning

Nja, när du skruvat dit ssd så måste du klona den gamla hårddisken med ett program efter det så ändrar du i bios så att datorn botar från den nya. Sedan kan du använda den gamla som en extra disk.

1 gillning

Den här reklamartikeln beskriver det ganska bra

1 gillning

Det var en bra artikel, tack!

Då fryser jag om fötterna…:cold_face::grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Efter att ha byggt klart bokhyllan och fått igång Unifisystemet var det dags för att montera den nya SSDn i sonens dator. Bra att veta är att han har en 256 SSD och 1 TB HDD idag. Nu var jag dum som inte tog en bild, men som jag fattar det satt SDDn i M.2-porten. Jag trodde såklart ett den satt som en HDD brukar göra.

Nu är frågan, är det bara att föra över allt innehåll från SSD till HDD(HDD fylld till ca 50%) och sedan plocka bort den gamla SSD och sätta i den nya SSD M.2? Därefter föra över allt till SSDn?

Vilken används som boot enhet?

Nu snackar du arabiska…:sunglasses:. Är det vilken disk Windows ligger på? Windows ligger på SSD-disken.

ok. För det är bootdisken(windows disken) som måste klonas. Så i ditt fall… skulle du nästan behöva klona gamla ssd till en temporär disk… för att sedan klona tillbaka till nya ssd.
För jag misstänker du bara har en M2 slot?

Ja bara en m2. Men kan jag inte lägga över på HDDn?

du MÅSTE klona. annars kommer windows inte starta. Så det är alltså inte bara att kopiera.

Shit, det här blev omedelbart mer komplicerat. Kan jag klona från nuvarande SSD till HDDn och sedan klona(?) till den nya SSDn?

Jag har laddat ned ett program från Samsung för kloning. Jag trodde nämligen att den nuvarande SSD satt som en HDD brukar. Då skulle jag klicka i den nya SSD i m2 och sedan klona från gamla SSD till nya SSD.

Absolut. Men då försvinner allt på HDD. alternativt att du har tillräckligt med utrymme för att skapa en ny partition för att lägga klonen på.

Alternariv 2 är att skaffa en SATA kit för m2. Aldrig testat men då kan du sätta nya m2 disken. boota på gamla m2 disk som sitter med SATA kit. sedan klona över.

Aldeif använt samsunga mjukvara. kör alltid macrium när jag gör dessa grejer…
(igen… macrium har inget med mac att göra)

Jag har utrymme. Använder ca 50 % av 1 TB på HDD och nästan 100% av 256 på nuvarande SDD. Är det svårt att skapa en ny partition?