Nu har vi varit med elbil en vecka ungefär, laddstolpen fick vi i förrgår.,
Förberedelserna har snurrat i huvudet länge och man har haft lite stress över packning, laddning, hur mycket drar bilen när vi kör.
Har kollat potentiella laddstopp och planerat lite.
Kör dock approachen att planen är till första stället. Sen får vi se.
Spänd imorse för att se om mina inställningar på i bilen skulle fungera. Satte att den skulle ladda till 100% och klimatisera fram till avfärd 05:55,.
Och det fungerade galant.
Något senare än planerat blev det körning, jag har lyckats att få ont i ögat, lider av torra ögon och när jag slarvar med att värma ögonen och tvätta ögonlock så kan det bli illa. Så nu är jag ljuskänslig, ögat rinner mm. Börjarde rulla 0630. 86 mil framför oss nu.
Första etappen till Jönköping, när man kom ut på motorvägen i Markaryd så ökade förbrukningen rejält. Drog ner hastigheten till 110. Till Jönköping är det bara uppförsbacke. Jag hade räknat med 24 kWh per 100km ish på resan, men hög förbrukning på motorvägen.
Framme på laddstoppet hade vi en förbrukning på 28.
Tog ett abonnemang på Ionity så jag vill laddda där mest, men nu blev det Cirkle K.
Laddninen varade 17 minuter. Det var den tiden det tog med toakön.
Strax föra avfarten började GPS i bilen balla ur. Den tyckte att avfarten var längre fram än vad den var.
Bytte förare och när vi skulle börja köra så tappade bilen all internet, vill ej ansluta till någon mobil och GPS är helt lost. Biljävlen varnar för att det inte finns data på vägen och vill hela tiden köra i 70, fått stänga av alla assistans saker, men den fortsätter att pipa lite då och då för att säga att det inte finns någon väg data.
Vet i fan hur man stänger av det.
Undrar om man fått ett måndagsex när det gäller bilen? Haft lite andra knasiga saker som hänt på bara en vecka med datan. I förrgår så ballade touchknapparna på vänster sida ur fullständigt.
Så u kärr vi utan gps i bilen, och fått starta ABRP på telefonen. Den säger två stopp till som är måsten.
Sätter mitt hopp till att vid näst stopp när vi ska ladda att bilen återställer sig när den får vara avstängd ett tag.
Det hjälpte inte att stänga av bilen och gå ur en minute och starta igen.
Just nu är vi ute och kör på en sjö.
Det går inte att byta användare på bilen för när man är gäst så kan man inte byta. Frun har gästanvädnare och jag huvudanvändare. Går bara ha en på VW. Annars blir det en rolig resa där bilen piper och den inte förvärmer batteriet själv till laddstoppet.