Bulldog76:s roadtrip till fjällen med elbil

Nu är vi i Sörsjö, norr om Sälen och äter mat. Gör finns ingen laddare, men vi har stannat här för och maten är super.

Det hägrar Schnitzel och ungdomarna ska testa ren, björn burgare.
Skriver mer utförligt om resan hittills senare när man är i stugan.
2,40 kvar härifrån att köra. 156 km.

Skulle eventuellt klara mig utan att ladda men kommer ha 4 km typ till godo om jag inte laddar. :upside_down_face:
Kännner mig inte så vågad.
Minus 10 ish hela resan. Nu är det -14 och blir kallare.

GPS funkar, men bilen vägrar kommunicera med nätet. Mer om det sen.

Såg ett gäng kamoflerade Polestar på IONITY i Mariestad.

6 gillningar

Jaha, Söndag kväll, och man har klarat av en skiddag i backen.
Gött.
Tänkte dra lite tekniska saker framför upplevelse som kommer separat, annars blir det nog väldigt långt inlägg att läsa. så ärr man totalt ointresserad av teknik och hur programvara funkar, hoppa över detta. Kommer mer roligt i nästa inlägg.

Som bekant ballade infotainmentsystemet ut helt och hållet. Jag lyckades vid ett laddstop starta om den. Samtidigt gjorde jag , dumt nog innan jag läste bland annagt @_empty s inlägg om att inte pilla för mycket, :slight_smile: en factory reset av systemet.
Givetvis så fungerade inte det. Det blev ett felmeddelande., en kort stund kopplade bilen upp sig till nätet. Men sedan inte mer.

Vid Ionity i Malung så ringde jag supporten via bilens system medan man väntade. fungerade riktig bra.
Vi testade lite olika saker och de tog upp det som ett ärende. Problemet var att jag hade hamnat i någon konstig loop. Jag blev inloggad som gäst utan åtkomst till nätet. Och är man Gäst”gäst”, alltså inte reggae så försvinner lite menyval på bilen. Bland anant att kunna byta användare. Moment 22 helt enkelt, det går ej att byta att byta användare och således inte koppla sig till bilen.

Smart som jag var tänkte jag att om jag ringer supporten igen via bilen så kopplar den upp sig,och då kan jag byta användare. Men det gick inte.. för jag hade ju ändå inte menyvalet., :man_shrugging:

Fick mail och instruktioner att jag skulle ta foton osv och skicka in.

Imorse efter att bilen stått över natten så tänkte jag ta fler foton och nu hade jag fått mail att jag inte var användare längre och meny visa att jag skulle lägga upp en ny.,., Men ingen uppkoppling…
Suck….
Dock så kom menyjävlen upp med att byta användare och när jag klicka på den kopplade den upp, jag kunde regga mig och nu är det som va heligt igen… :slight_smile:

3 gillningar

Åter till själva resan, jag körde väldigt lugnt jämfört med tidigare resor till fjällen, då brukar jag vara rally kalle och köra om massa slöa bilar. Men jag hade iq drive på, vid pratade rätt mycket vilket gjorde att jag inte koncentrerade mig på bilarna framför, för en gångs skull så höll folk hastighet eller låg lite över, så det var inte lönt att stressa. Hatar när folk ligger och fiskör. :slight_smile:
Man pratade mycket om var ska vi ladda, vart vill vi äta osv. Älskar funktionen som gör att den byter hastighet själv vid nya hastigheter, hur smidigt som helst.

Denna bil är så jäkla bekväm så jag kan åka hur klänge som helst. Jag körde nästan non stop, hela resan tog totalt 15 timmar, Vi har kört förr på 13 och 12 hem samma sträcka. Med Volvon brukar jag kämpa med att hålla mig alert!

Men då ska tilläggas att efter Sälen så tog det oerhört lång tid. Vägen var rena isbanan , och vi sa det efter någonstans en mil efter Sälen och en lång bit, säkert 15 mil att här hade man kunnat åka långfärdsskridskor bekymmersfritt. Så det gick i 50-60 km/h. Det lade på en hel del på tiden.

Totalt drog bilen cirka 24,2 kWh per 100 km. Upp till Jönköping på motorväg var det runt 28, sedan mellan laddstoppen runt 22. Sista biten upp till 27 igen. MEN, det var rejält kallt efter Sälen. Fram till dit var det mellan -9 till -14.
Sedan blev det -26 :scream:. Pendlade när det var som ”varmast” till -18. :hot_face:

Här finns mest 11KW laddare och någon 22. Dock så var de som var lediga nog tillhörande en BRF, så där vågade jag inte stå. 22kw laddaren fick jag såklart inte igång., den gick offline.
Å andra sidan så är här inge avgifter på hur länge man står, så jag laddar bilen till 80%, får flytta den imorgon. De verkar dessutom ha en lastbalansering och kösystem. Min laddning pausades några gånger för att det var överlast i nätet. Läste på Chargenode att de balanserar runt beroende på tillgång och vilka som ,lägger in en avgångstid i appen till exempel. De får prio.

3 gillningar

Kul att följa din första resa med elbil, riktigt lång premiärtur men låter som du inte ångrar dig :grinning:

:slight_smile:
änner att trots att man var hyfsad förberedd så föll man ändå i några fällor, men samtidigt så är inlärningskurvan enormt brant.Jag gillar det. Kul att dra är dom torts förberedelser.

Jag lovade mig själv att inte bli dumsnål och vilja ladda billigt innan resan. Det gick sådär kan jag väl säga.
tog ett abonnemang på Ionity och ville ladda för 3,50 per kWh så man planerade inför det. Det skulle bli stopp på Ionity i Mariestad och Malung.
Bilens navigation visar förvånansvärt rätt på hur mycket % det kommer vara kvar på olika ställen.

Så för att komma till Malung, så stode det att jag skulle behöva stödladda 5 minuter någon annanstans före.
Medan vi körde kom vi på att det nog finns en inställning som gör att bilen föreslår en laddning. Räknade på att om jag struntade i bilens rekommendation kommer jag ändå att komma fram fast med kanske 14 % i batteriet.
Så jag drog ner inställningen till att enbart ha 10 km ström kvar för att den skulle skippa stoppet.
Genast började jag köra mer ekonomiskt. :slight_smile: Och min räckvidd ökade lite, så det skulle gå med cirka 10% kvar.

Tyvärr ville familjens blåsa annorlunda så de ville stanna innan. I efterhand skulle vi skitit i det stoppet, De hade klarat det och vi hade inte slösat bort 40 minuter.

Vi stannade i VAnsbor vid Flottarens restaurang. Där stod ett gäng laddare från Recharge. De andra gick på toa, väldigt smutsiga, luktade urin och ofräscha, var likadant förra gången vi stannade där. Vägrar det stället fler gånger. Lång kö till mate (har inte ätit, men det är minst sagt blandade recensioner där.)

Först så var det tre bilar före i kö som skulle ladda. Det gick väl hyfsat snabbt, såg en laddare som blev ledig och det var minn tur. Då kör en Teslajävel in där istället. Och säger att ja, men min laddare funkade inte så jag pratade med han som stod på plats den jag skulle ta.
Ok, köper det, får tag i nästa laddare, men NU börjar eländet. Kallt är det. Jag hade laddat ner Recharge appen och fixat allt i den med betalning mm. Vd händer när jag kommer fram? Försöker betala med Recharge appen och där kan jag välja laddare, med ett jväla långt nummer, typ serienummer. Det står fasen inte på laddaren, den har istället klistermärken från Vansbro kommun om hur man laddar med kortbetalning. Stod en termina som skötte alla längre bort,
Så jag fick istället ta den.
Men vad händer, Laddningen startar inte. Det kommer inte ens ett felmeddelande, inte förrän efter en lång stund.
Jag testade att koppla ur, koppla in, och betala 4 gånger på terminalen. Utan att det fungerar. Bilen bredvid har samma problem,, ser flera andra som faktiskt skiter i det och åker vidare. Sista gången försöker jag få ur kabeln men den var låst till bilen så jag vickar på den, och DÅ… JA då jävlar hoppar skiten igång.

Laddar, då har det gått 30 minuter minst. Irriterad och vill fan inte brutala 7 spänn per kWh i onödan. -Så jag laddar för lite för att komma till planerade matstoppet i Sälen där vi också kunde ladda. (Lindvallen BK som skulle bli en liten omväg. Förm jag siktade fortfarande på Ionity i Malung. Tanken ar ju att bara ladda medan folket var på toa.

Den laddaren i Vansbro kommer jag att verkligen undvika, Ofräsch toa, dålig mat, usel laddare…..

då kommer vi till Ionity i Malung. Fullt. Ock, tog 2 minuter så körde. Någon. Här laddar vi till 85% och kör vidare. Bestämmer oss då för att hellre äta på en trevlig restaurang som jag skrev om ovan.

vi funderade på om vi skulle hinna till Funäsdalen och handla frukostmat innan de stänger, och det skulle gå på håret, men då skulle jag vara där med 6% i batteri. :scream:.

Och det var nu det började bli rejält kallare, Från -15 ner till -26 så det var ingen chans att det skulle gå, räckvidden minskade hela tiden.
Så vi stannade i Särna för en laddning,på 150kw laddare. Där tog det också 3 försök innan laddaren satte igång. Det tog bilen bredvid. 5 försök
Och hastigheten var låg bara cirka 60-70 kWh,
Kom då på att man ju delar på kapaciteten.

Kom fram med 26% i batteriet och snittförbrukningen 24,2 på hela resan.

Lite lärdomar har man tagit av detta såklart.

• Vikten av att skita i speciella laddare utan försöka optimera till få stopp.
  • Våga ställa in GPs med mindre laddning kvar.
  • Lära sig att man kanske kan hitta de konstiga långa namnen på stolpen som finns i appen genom att klicka rundor på de stora skärmarna?

Den absolut dyraste laddningen var i Särna på den långsammaste laddaren från Vattenfall. Här var man för trött och hade bråttom för att hålla på att fippla med en enstaka app kanske. 8 kronor per KWH kostade den. Blir ju fossilbilspriser med tanke på förbrukningen som var. _:slight_smile:

Sorry för långa inlägg,, men denna skulle ju vara lite som en dagbok . :slight_smile:

idag köpte jag äntligen nya Pjäxor. TÄnkte länge att det skulle vara från en skidort så man får rätt grejor och en riktig bootfit. Ner en stolek mot det jag normalt kör, Lite trångt men de trycker ut pjäxan här och där.

Så här går man omkring i i pjäxor för att gå in den och lagar Risotto.
:rofl:

12 gillningar

Tack.
Absolut inte! Never going back.
Måhända att jag var lite försiktig med körningen, och gjorde ett och annat rookie misstag, men fan klart värt. :slight_smile:
Som natt och dag på hur trött jag brukar vara med mina fossililar jag kört så här långt och denna elbil. Fantastiskt. Lite strul får man räkna med i början, sen är det väl typiskt mig att få mjukvaruproblem när det gäller. Dock är jag ganska luttrad när det gäller det och har ganska lätt att felsöka själv och fatta vad saker beror på.

3 gillningar

Vi älskar långa inlägg typ det här, så be inte om ursäkt. Tycker det är klart kul att läsa och intressant att se hur det går.

Mitt råd är att verkligen inte vara låst till ett specifikt laddnätvärk på stora resdagar. Tycker dock att du verkar ha haft lite extra oflyt, först bilen och sedan krånglande laddare. Om jag kommer ihåg rätt har jag aldrig stött på en laddare som krånglar. Dock lite knöligt med betalning några gånger. Två gånger då det registrerade kortet har gått ut och bytts mot nytt. Blir lite pilligt att stå och fylla i uppgifterna igen helt enkelt. Men fler och fler laddstationer har ju direktbetalning.

1 gillning

Vi får se hur vi åker hem. Det är 5e gången vi kör fjällvägen upp eller ner efter Sälen.(en gång till Idre ToR, och Tänndalen i fjol och nu.
Funderar på att istället köra hem via Sveg alternativt Norge som Google maps hänvisar till.
Lokalbon i sportshoppen brukar åka till Skåne och kör nästan alltid Sveg, för att fjällvägen är jobbig vintertid.
Förra året hade det stormat dagen innan och det var stora vallar och ibland väldigt trångt då vägen hade blåst igen. tänkte att här vill vi inte få möte. :slight_smile:

Gick upp före alla andra idag och njutit av utsikten och kaffe i min ensamhet på morgonen. Så härlig egentid.

3 gillningar

Med all otur som du haft, börjar man fundera på om du hade med dig @xms67 på resan. Hoppas du får en betydligt smidigare hemresa. Som du själv var inne på, bättre att tänka på smidighet än att spara några kronor här och där. Planera en rutt som passar dig och familjen där det finns vettiga faciliteter i form av mat och toaletter, samt välj laddare du vet funkar utan massa krångel, exempelvis Circle K, Tesla och Ionity. Hur gick det med internetuppkopplingen i bilen tillslut, fick du igång det?

1 gillning

körde norgevägen hem från tänndalen i somras , ingen höjdare , så den kör ja inte igen :sweat_smile:

Ja. Kolla inlägget om det tekniska längre upp.

Tack. Hade ändå tänkt att den vill jag inte ta för att käka i Norge kostar en halv förmögenhet. Då blir det nog Sveg på hemvägen.

1 gillning

Värst vad en vecka går fort. :slight_smile: Imorgon är det dags för hemförde efter en fantastisk vecka i Tänndalen. Återigen fick vi uppleva ett sportlov, där det inte är trångt i backen, eller i liftkön. Där underlaget och backarna håller ihop väldigt bra över hela dagen. Och oftast soligt och fint väder. :slight_smile: Någon enstaka stormby har man upplevt på eftermiddagen/natten också.
Ikväll blir det kvällsåkning ing och sedan packa, och planerar avfärd hemåt 06:30 imorgon.
Nya pjäxor har köpts och formats, dottern har hittat förmodligen sidan nästa skidor i skidtestet. (De gamla börjar bli lite för ”lättåkta” och belastar knäna nu när hin blivit bättre åkare, även om hennes nuvarande fortfarande er jäkligt bra.

fårs e exakt vilket håll det b lir, men hemåt mot Sveg ska vi testa, där föreslår ABRP olika rutter, en ner om Örebro och till höger om Vättern mot Jönköping, vi är mest vana att köra nära vänder och Mariestad, Skövde etc och komma det hållet. ABRP säger att den rutten mot Örebro är längre, men går snabbare med laddstopp?

Idag har det varit blixthalka och varningar i mellan Sverige, imorgon blir det nordvästra delarna men förhoppningsvis efter vi redan kört förbi. Jut här blir det 2 plusgrader imorgon bitti, mend et känns som upplagt för väldigt halt på morgonkvisten.

Konstaterar som min fru säger , att vårt system inte är utbyggt ännu ordentligt för att alla ska kunna ha en elbil. (Såvida du inte kan ladda hemma) Här på anläggningen i Tänndalen är det ganska bedrövligt med laddarna. Det är väldigt få som är ”publika” och de funkar titt som ätt inte.
Snabbladdaren på 22kw (som i praktiken blir hälften fungerar aldrig. Den är online tills man ställer bilen bredvid sedan går den offline, då den förmodligen tappar sin wifi koppling.

Effekten är 11kw, på de andra, men har som mest fått ut 5.kW.
Och det går alltsom oftast på mellan 1-2 kW i efffekt. Det är riktigt dåligt. Sedan stannar den emmelanåt pga hög belastning på nätet. Så större delen av dagen får du ingenting. Visst ställer man sig här en hel vecka får man väl lite juice, men att komma hit, åka skidor och sedan åka hem igen till en annan ort är kasst. För man får ingen laddning knappt.
Överhörde några andra som pratade om sina kompisar som inte följde med utan stannade påd e t andra fjället för att det var så krångligt med laddningen och att det knappt gav något.

Så här hår det för min laddning just nu.

Så här håller det oftast på medan det laddar.
Notiser varannan minut ibland.

2 gillningar

Kom ihåg att hoppa över sista åket ikväll, det är alltid då man skadar sig! :wink: Tack för rapporterna och ha en säker hemresa. :+1:

2 gillningar

Tack.
Ja ska se till att det inte blir något sista åk man ska ta. :slight_smile:
Lite bilder från veckan.

9 gillningar

Roadtripen hem började kl 7. Glashalt utanför stugan. Men vägarna var bättre. Grymt smidig laddning i Sveg. Nu står vi och laddar lite i Mora. Nästa stop blir nog Tesla i Kristinehamn och mat på Donken.

4 gillningar

Nu är man i Kristinehamn och trängs på Tesla laddplatsen. Kom till snabbt. Fanns några lediga men ingen som passade att jag kunde dra in bilen på.
McDonald’s här har usel kritik på nätet och vi testade för några år sen och det var kasst.

Promenerade över till Burger King på andra sidan vägen och åt där. Lagom tills vi var klara var bilen laddad till 100%.

Nu behövs bara en 5 minuters stödladdning förmodligen innan man är hemma.
40 mil kvar.

Drog på med 185 kW ett tag

3 gillningar

Kul att följa din resa. Tack för dina inlägg..:pray:

1 gillning

Håller med alla, tack för du tar dig tid att skriva!

Vi körde vår första längre tur till Vemdalen nyligen. Jag var orolig för laddning upp, men det var inga problem ( inte Stockholms
vecka), dock gick de för snabbt :joy:. Men två yngre barn så tar varje stopp lite längre.

Mitt stora problem var destinationsladdare. Huset hade ingen laddar, bara vår familj som kör el.

Har nog aldrig frysit, och haft så mycket hat i kroppen samtidigt ( och ladd-stress!:rofl:)
Det fanns endast 4 snabbladdare inom någorlunda räckvidd, kanske 5-10 22kw endast operatören MER. Kommer aldrig försöka ladda på mer igen. Har typ 25 st reserverade 400 för startade laddning på kreditkortet, utan att få ladda. Laddning startade i 2 sekunder sedan avslutades den.

Fick stå i kö för att snabbladda.

Slut på min lilla under-mello-ladd-rant! :ok_hand::rofl:

2 gillningar

Kul att läsa om dina upplevelser. Jag stod 10 meter bakom din bil ca en timma innan du kom till Mora idag :grinning:

3 gillningar

Tackar :pray:
Kul o skriva , :sunglasses:.

Hemresan gick oerhört smidigt även om det tog tid. Så klart på grund av avståndet.
Men att välj köra via Sveg var
Mycket bättre vägar. Inte bara för att sippa fjällvägen mellan Sälen och Tänndalen., utan för att vägarna ber bättre, större , snabbare även efteråt. (Sälen ner till Kristinehamn är inte heller superkul.)

Körde mer normalt hemåt som med fossilbilen. :sunglasses:.
Lite omkörningar på inlandsvägen. Elbil o takbox. :star_struck:. Bilen drog 20,6 kWh/100 km, även med halvtung högerfot emellanåt Vilket var lägre än upp då det var runt 24,7 uppförsbacke och super kallt sista bite då med minus 25.

Blev ett kort laddstop till i Ljungby på 10 minuter för att klara sig hem.

Körde nästan bara Ionity förutom Tesla SC i Kristinehamn.

Tänkte undvika där, för där är alltid fullt när man kör förbi. Men orkade inte vänta med mat till Mariestad

Hemresan tog 13 timmar ungefär. Men upp över 15. Trots 6 mil längre väg hemåt. Säger en del om både vägförhållanden och lite laddotur och orutin på vägen upp.
Undvek verkligen Vansbro hemvägen. Det lör vi försöka undvika alltid. :upside_down_face:

Här satt jag i baksätet mellan Skövde och Jönköping.
Alla ville sitta fram för att använda massagen fram.

En superbekväm bli på alla sätt. Och även nu var jag oförskämt pigg ebpde under och efter resan.

Det var slutrapport tror jag nog. :grinning:
Tack för att ni tog er tiden att läsa.

14 gillningar