änner att trots att man var hyfsad förberedd så föll man ändå i några fällor, men samtidigt så är inlärningskurvan enormt brant.Jag gillar det. Kul att dra är dom torts förberedelser.
Jag lovade mig själv att inte bli dumsnål och vilja ladda billigt innan resan. Det gick sådär kan jag väl säga.
tog ett abonnemang på Ionity och ville ladda för 3,50 per kWh så man planerade inför det. Det skulle bli stopp på Ionity i Mariestad och Malung.
Bilens navigation visar förvånansvärt rätt på hur mycket % det kommer vara kvar på olika ställen.
Så för att komma till Malung, så stode det att jag skulle behöva stödladda 5 minuter någon annanstans före.
Medan vi körde kom vi på att det nog finns en inställning som gör att bilen föreslår en laddning. Räknade på att om jag struntade i bilens rekommendation kommer jag ändå att komma fram fast med kanske 14 % i batteriet.
Så jag drog ner inställningen till att enbart ha 10 km ström kvar för att den skulle skippa stoppet.
Genast började jag köra mer ekonomiskt.
Och min räckvidd ökade lite, så det skulle gå med cirka 10% kvar.
Tyvärr ville familjens blåsa annorlunda så de ville stanna innan. I efterhand skulle vi skitit i det stoppet, De hade klarat det och vi hade inte slösat bort 40 minuter.
Vi stannade i VAnsbor vid Flottarens restaurang. Där stod ett gäng laddare från Recharge. De andra gick på toa, väldigt smutsiga, luktade urin och ofräscha, var likadant förra gången vi stannade där. Vägrar det stället fler gånger. Lång kö till mate (har inte ätit, men det är minst sagt blandade recensioner där.)
Först så var det tre bilar före i kö som skulle ladda. Det gick väl hyfsat snabbt, såg en laddare som blev ledig och det var minn tur. Då kör en Teslajävel in där istället. Och säger att ja, men min laddare funkade inte så jag pratade med han som stod på plats den jag skulle ta.
Ok, köper det, får tag i nästa laddare, men NU börjar eländet. Kallt är det. Jag hade laddat ner Recharge appen och fixat allt i den med betalning mm. Vd händer när jag kommer fram? Försöker betala med Recharge appen och där kan jag välja laddare, med ett jväla långt nummer, typ serienummer. Det står fasen inte på laddaren, den har istället klistermärken från Vansbro kommun om hur man laddar med kortbetalning. Stod en termina som skötte alla längre bort,
Så jag fick istället ta den.
Men vad händer, Laddningen startar inte. Det kommer inte ens ett felmeddelande, inte förrän efter en lång stund.
Jag testade att koppla ur, koppla in, och betala 4 gånger på terminalen. Utan att det fungerar. Bilen bredvid har samma problem,, ser flera andra som faktiskt skiter i det och åker vidare. Sista gången försöker jag få ur kabeln men den var låst till bilen så jag vickar på den, och DÅ… JA då jävlar hoppar skiten igång.
Laddar, då har det gått 30 minuter minst. Irriterad och vill fan inte brutala 7 spänn per kWh i onödan. -Så jag laddar för lite för att komma till planerade matstoppet i Sälen där vi också kunde ladda. (Lindvallen BK som skulle bli en liten omväg. Förm jag siktade fortfarande på Ionity i Malung. Tanken ar ju att bara ladda medan folket var på toa.
Den laddaren i Vansbro kommer jag att verkligen undvika, Ofräsch toa, dålig mat, usel laddare…..
då kommer vi till Ionity i Malung. Fullt. Ock, tog 2 minuter så körde. Någon. Här laddar vi till 85% och kör vidare. Bestämmer oss då för att hellre äta på en trevlig restaurang som jag skrev om ovan.
vi funderade på om vi skulle hinna till Funäsdalen och handla frukostmat innan de stänger, och det skulle gå på håret, men då skulle jag vara där med 6% i batteri.
.
Och det var nu det började bli rejält kallare, Från -15 ner till -26 så det var ingen chans att det skulle gå, räckvidden minskade hela tiden.
Så vi stannade i Särna för en laddning,på 150kw laddare. Där tog det också 3 försök innan laddaren satte igång. Det tog bilen bredvid. 5 försök
Och hastigheten var låg bara cirka 60-70 kWh,
Kom då på att man ju delar på kapaciteten.
Kom fram med 26% i batteriet och snittförbrukningen 24,2 på hela resan.
Lite lärdomar har man tagit av detta såklart.
- Vikten av att skita i speciella laddare utan försöka optimera till få stopp.
- Våga ställa in GPs med mindre laddning kvar.
- Lära sig att man kanske kan hitta de konstiga långa namnen på stolpen som finns i appen genom att klicka rundor på de stora skärmarna?
Den absolut dyraste laddningen var i Särna på den långsammaste laddaren från Vattenfall. Här var man för trött och hade bråttom för att hålla på att fippla med en enstaka app kanske. 8 kronor per KWH kostade den. Blir ju fossilbilspriser med tanke på förbrukningen som var. _
Sorry för långa inlägg,, men denna skulle ju vara lite som en dagbok . 
idag köpte jag äntligen nya Pjäxor. TÄnkte länge att det skulle vara från en skidort så man får rätt grejor och en riktig bootfit. Ner en stolek mot det jag normalt kör, Lite trångt men de trycker ut pjäxan här och där.
Så här går man omkring i i pjäxor för att gå in den och lagar Risotto.