Bubblans driftinfotråd

Funkar för mig med. iOS 16.3 i Safari. Blockar 800k domäner från den här anslutningen.

Kraschar för mig när jag bläddrar ner till inlägget.

Nu när det kom ett nytt inlägg och jag gick in igen så kunde jag bara scrolla lite upp och så fort den ”växlade” till inlägget med YT klipp så kraschade sidan.

Kikade i network tabben och om jag skrollar upp till posten så görs ~700 requests till youtubes api:er, många MB nerladdat med, helgalet och rätt oroväckande.

@Esse , vi kanske bör kika på någon typ av limit på youtube länkar? ;D

1 gillning

Måste ju finnas fler som har detta problemet?

Just Nintendo-tråden kraschar hos mig med. När någ bäddar in nåt från Twitch så händer samma, jag använder Brave.

Alltså... antagligen, men vet inte hur normalt det är att posta så många youtube videos på en gång :stuck_out_tongue_winking_eye:

Var video drar ju ner en hel drös med data och börjar skicka tracking data till youtube direkt (så på 10 videos så skickas 10 requests+ per sekund för tracking bara), en hel del data laddas då in i minnet på browsern, vilket vissa browsers högst sannolikt har en gräns för (och då crashar tabben).
Jag vet inte riktigt hur det ska lösas, men potentiellt hade vi kunnat byta youtube filmer till bilder som har en länk till youptup (kommer ju inte fixa nuvarande problemet, men iaf framtida liknande problem potentiellt)?

Varför stödjer inte bubblan video från iPhone? :worried:

Finns inget stöd för video från någonting. Du får ladda upp på någon videotjänst och länka.

Jodå, .mp4 med rätt codec verkar funka, tror iOS kör typ .mov. Jag har laddat upp filmer jag konverterat online på telefonen och sparat i files, men lite omständligt :joy:

Det hade jag missat. :slight_smile:

Du kan få MP4 ur iOS.

  • Go to the "Settings" app on your phone and tap on your name.
  • Go to "Camera" and choose "Format". Now select "Most Compatible instead of High Efficiency".

Tveksamt om det funkar ändå, och så finns det storleksbegränsningar.

1 gillning

Jag har faktiskt kört ”mest kompatibel” såg jag :slight_smile:

Funkar det? :slight_smile:

Nej, det har alltså inte hjälpt, antar det är fel codec då :slight_smile:

1 gillning

Misstänkte det.

Jag har försökt latja lite med detta och det går om videon är mycket mycket kort.

Gissar på att det är det som det handlar om i detta fallet. Om man laddar upp en film inspelad på telefon (hög upplösning och oftast extrema storlekar) så blir kostnaderna för lagring rätt stora (väldigt stora högst sannolikt med tanke på att samtliga på forumet hade postat en ny film konstant för att djeflas med mig! :stuck_out_tongue_winking_eye: ).

Är filmen liten, dvs, kort och komprimerad, så bör det fungera så länge den använder rätt filtyp (mp4 verkar vara enda aktiva i nuläget).

Gör om din film till en GIF, det är sjukt mycket coolare! :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Finns det någon testtråd för inlägg?
Skulle vilja testa dold sammanfattning, är ju dumt att testa skarpt ifall det blir fel. :sweat_smile:

Funkar det inte att testa det i previewläget på ett inlägg?

Ser det inte i mobilen…