Bubblans driftinfotråd

Som regel tycker jag att det flyter på bra men sedan är det perioder som det går trögt. Det var första gången igår som jag fick upp meddelandet att siten är överbelastad. Det var forumet självt som visade felet. Meddelandet var nåt sånt här: “Just nu visas siten som om du vore utloggad på grund av hög belastning”.
Tänkte jag skulle skriva om det men hade en del annat att göra först så jag glömde bort det.

Fascinerande, det skall sägas att våra servrar ligger i molnet och kan skruvas upp till i det närmaste obegränsad prestanda så det är ingen gammal Mac mini i städskrubben.

Då e de ju ännu svårare o spåra felet antar ja …

En förklaring skulle kunna vara att servrarna ligger på en delad maskin och den maskinen blir överbelastad av andra servrar på den. Det kan ske om man väljer en billig server i tex Azure eller aws.

Discourse kör schemalagda jobb då den optimerar alla poster, jag gissar på att du lyckades hoppa in vid just en sådan tidpunkt!
Med det sagt, så ska den inte använda upp all kraft, det är såklart inte okej! :slight_smile:

Är i diskussion med @Esse angående uppskalning av maskineriet. Oavsett om det är där problemet ligger eller ej så är det ju inte direkt så att det skadar forumet att vi klämmer in lite extra kraft!

Återkommer med en allmän notis senare under dagen, då det kan kräva ett par minuters nertid i värsta fall.

Den tog verkligen alla resurser. Sidan stod bara och laddade.

Helt klart inte okej. Tack för rapporten!

Servern har nu uppdaterats med mer kraft. Kommer att hålla koll på den ett tag, sedan har jag tänkt att vi skulle kunna prova aktivera emoticons igen och se om de fungerar som de ska nu.

3 gillningar

Nu kanske det blir fart på grejerna, håller tummarna. :slight_smile:

1 gillning

Så rent och fint utan fula emojis ju.

3 gillningar

Men saknar också. Trevligt att kunna uttrycka sig lite mer. :+1:t3::heart_eyes:

4 gillningar

Känns som det rullar på bättre nu.

Ja emojis är ju bra för att slippa onödiga inlägg som “Hahaha” och liknande!

4 gillningar

Hahaha

Det kan inte vara så att det blir segt för att man betalar för lite till er via Patreon? :wink:

Kolla dina pm, skickade min paypal länk!

(skojar bara folk, riktigt så illa är jag inte!) :wink:

1 gillning

What??? Då får du sätta tillbaka de 20k jag langade över! :astonished:

1 gillning

En sida av denna storlek kan köras på en raspberry pi. Felet borde ligga någon annanstans.

Hos vilken leverantör bor hemsidan?

1 gillning

Jag lägger mina cent på att det är digitaloceans CDN som är segt. Prova utan @Jite ?