Bajsar inte där man äter är ett gammalt ordspråk som kommer upp i mina tankar
Det är fortfarande långsamt här, vid editering av inlägg t.ex.
Bilderna - laddar som sirap … segt ,
@katho Tack ska du ha för infon, då ska jag applicera lite fler fixar (tog ett par i taget för att se till att vi inte gjorde onödiga förändringar som i värsta fall hade kunnat störa driften mer än nödvändigt!) asap
@marten Jag ska kika på vår CDN och se om det är något som spökar där. Gäller det alla bilder eller är det bara vissa? Den borde vara precis lika snabb (eller sakta) som innan serverflytten då vi inte gjort några förändringar på den, men det kan ju såklart vara så att flytten skapat problem med komprimering vid uppladdning.
Ledsen att det tog mig tid att svara!
nja inte alla bilder o inte alltid , känns som det är dom senaste upplagda oftast
Alright, bra, då blir det mycket lättare att felsöka! Tusen tack
Okej, såhär är det: När discourse får en ny bild så läggs den i kö för att optimeras. Innan den har optimerats så visas originalet, vilket då kan vara en… väldigt stor bild… då jag gissar på att många använder en mobilkamera med högupplösta bilder!
När bilden blir tagen ur kön, så optimerar discourse bilden och gör den till en mindre version (båda sparas, men den mindre visas) och då blir den rätt mycket mindre.
Jag ska försöka öka kraften på optimeringen av bilder!
De kanske svaret då !! Men konstigt ändå om de bara uppkommit i samband med flytten …
Har det inte varit så hela tiden? När man postar en bild så visas den i liten storlek i typ 20 sekunder, sedan går det att klicka på den och visa den i original storlek. Så var det tidigare iallafall.
Japp precis.
När vi flyttade över siten så har vi försökt se till att den är optimerad för den nya miljön, det kan vara så att någon viss del har blivit fel. Jag har korrigerat några mindre saker i både konfigureringen av discource och vår CDN som förhoppningsvis ska göra det hela (iaf lite) bättre
Pinga mig gärna om det är lika illa efter helgen!
Ja, så ska det nog fungera, min tanke är att den inte skapar upp “thumbnailen” från bilden snabbt nog i kön. Men jag har dessvärre inte haft så mycket tid att kika på koden för komprimeringen än, men ska försöka gå igenom lite för att iaf kunna svara på varför det beter sig som det gör! hehe.
Kan även tillägga att jag inte stått för den tidigare driften, utan tagit över den iom flytten. Så jag har inte helt koll på hur det har fungerat tidigare men hoppas att jag ska kunna se till att det är iaf minst lika bra som förr!
Var har du gjort av den snabba killen som skötte driften tidigare?
Skämt åsido tack för allt jobb du lägger ner.
err… inte säker på var hen tog vägen!
Tack själv, kul att få jobba med er
Hur går det? Fortfarande långsammare än innan flytten… Och inget emoji-plugin.
edit: Och varför står det (LÖST!)?
Ikväll vid sextiden så klagade siten t.o.m. på att den var överbelastad.
Ja, man får såna meddelanden ibland vid vissa tider och det är allmänt bara långsammare.
Men kostnaden för hosting är kanske en tiondel, så värt det.
Men det är från ett användarperspektiv rejält mycket sämre än innan flytten.
Märker inget faktiskt
Nej kostnaden är den samma men bättre service och support i form av @Jite.
Det som är kosntigt är att jag aldrig märker av något heller.