Absolut, DO’s CDN har vi enbart på uploads, utöver det är det bara deras hårdvara vi använder. Övrig cache kör vi med CloudFlare.
I nuläget använder vi också en extern pgsql, medan redis kör på samma maskin som discourse (en sak som högst sannolikt kommer förändras snart). Men discourse i sig är rätt mycket tyngre än man tror!
Jag underskattade discourses krav något (då jag inte tidigare driftat discourse servrar), men nu har vi skalat upp servern en hel del, förhoppningsvis ska det fungera bättre.
När det gäller RPI så är det en riktigt trevlig liten maskin med väldigt bra CPU (och till viss del även bra RAM), men då Discourse använder pgsql och redis, så krävs en rätt gedigen mängd I/O utöver bara cpu och ram, något som en RPI hade klarat i ett par månader innan den blev korrupt.
Fortsätter det vara problem så får vi se över leverantören, men jag vill övervaka ett par dagar till först
Ok. På min tid körde vi utan massa lullull. =) 20.000 medlemar och phpbb tror jag forumet var, minns dåligt. Däremot på en deddikerad server, men minns belastningen som närmare 0. =)
Håller tummarna det blir bättre, vilket jag tycker det har blivit. Men för några veckor sedan kunde det ta 5-10 sekunder ladda en sida.
@ante, @katho, PGSQL kör på internt nät i samma datacenter. Databaskommunikationen är snabb (loggar slow-queries och benchmarkar periodvis, ping är inte märkbart högre än om den kördes på localhost). Så tyvärr inte där som bottlenecken ligger.
@_empty, jo precis, har kört phpbb och en del andra forum förr med, vilka alla var rätt “lätta” att hosta och inte krävde så mycket. Discourse kräver väldigt mycket mer än de gamla forumtyperna, tyvärr (och förvånande), framförallt när det gäller RAM (konstant) och även till viss del CPU (vid schemalagda jobb).
Det är ett bra forum att använda, men rätt jobbigt att drifta!
Någon fler som upplever att forumet är trögt i helgen?
När jag går ut från en tråd genom att klicka på TV-loggan så tar det tiotalssekunder innan den har laddad in listan. Teknikveckans laddningsindikator står och snurrar under tiden så det ser ut som det är databasen som sliter.
När jag svarade på en post och direkt klickade på login för att gå tillbaka så fick jag detta felmeddelande:
Då hade den stått och sparat samtidigt i flera sekunder så jag gick och hämtade kaffe medan jag väntade på att forumet skulle vara klart. När jag kom tillbaka till paddan hade jag fått felmeddelandet.
Jag har inte upplevt några problem på ett bra tag förens nu i helgen. Och det kommer och går. Ironiskt nog så gick posten om att forumet går trögt blixtsnabbt att lagra.
Men jag är enig i att den gamla setupen fungerade mycket bättre än den nya.
Baserat på hur forumet uppträder när det är trögt så lutar det att det är databasen eller kommunikationen med databasen som är problemet.
Ska försöka felsöka när jag sitter en dator och använder Teknikveckan.
Hejsan!
I helgen havererade en av våra primära PG databaser, vilket högst sannolikt är anledningen till att det varit lite skakigt. Vi har ersatt den med en ny och förhoppningsvis ska problemen vara lösta!
Ja, jag tycker mig ha sett rätt mycket spikes på maskinerna senaste timmarna, ska se hur vi kan se till att liknande problem inte skall uppstå vid events.