Bromma bör stängas senast år 2035 enligt ny utredning

Från sajten:
image

Brommas dagar börjar bli allt mer räknade och senast 2035 bör flygplatsen vara avvecklad.

Men för att lyckas med det måste Arlanda förändras i grunden. Det måste bli lättare att ta sig ut och in i flygplatsen utan att ta den långa vägen genom förbi en massa butiker – en smitväg som utredaren kallar det. Vidare bör kollektivtrafiken kraftigt utökas och framförallt måste det bli billigare att åka Arlanda Express.

Slutligen bör planeringen av en fjärde start- och landningsbana sättas igång ganska omgående. Detta då det tar 20 år att få klart en sådan.

Allt detta enligt regeringens utredare om hur flyget i Stockholmsregionen skall fungera.

Utredningen tillsattes av regeringen i april 2021 efter att Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte kunde komma överens om Brommas framtid. Den är gjord av förre moderata finansmarknadsministern Peter Norman.

Vad som händer i praktiken är nu upp till politikerna. Miljöpartiet och Vänsterpartiet lär inte vara glada för en ny landningsbana på Arlanda medan Moderaterna i Stockholm har redan satt sig på tvären. “Arlanda-frågan” måste lösas först heter det. Samtidigt är det ju rätt tydligt att förslagen i den här utredningen gör just det.

Att jämföra så började man planera en tredje start- och landningsbana på Heathrow utanför London 2012. Fyra år senare bestämde en domstol att det inte var i enlighet med gällande miljölagar och stoppade planerna. I slutet av 2020 upphävdes det beslutat av brittiska högsta domstolen. Heathrow hade 22 miljoner passagerare och 207 000 flygplan som landade år 2020 mot Arlandas 6,5 miljoner passagerare och 43 000 landningar.

Ser att vissa moderater(även ur elitserien) kör att det är sossarnas fel med kaoset på Arlanda och nu vill de stänga Bromma och flytta alla resenärer till Arlanda..:man_shrugging:. Alltså, med sådana politiker är det u förvånande att något fungerar i samhället.

Direktcitat: "Och s-regeringens lösning på kaoset är att stänga Bromma så även alla Brommaresenärer ska till Arlanda."

Kan inget om flyg, men hur kommer det sig att Heathrow klarar så många fler landningar trots färre banor?

Bra fråga, jag vet inte. Tror Heathrow kallas den mest intensiva tvåbanorsflygplatsen i världen?

De löser det genom att flygplanen köar uppe i luften genom att cirkluera runt flygplatsen efter varandra tills det är dags att landa. Inte helt bra ur vare sig miljö eller ekonomi. Källa.

Vidare är det verkligen två landningsbanor som kan användas samtidigt. Arlandas och Kastrups tredje banor används enbart om vädret kräver det eller av andra speciella anledningar.

2 gillningar

Precis som Esse säger så staplar(Stacks) man alla på höjden.
Approach är statisk och sträcker sig ca 50km i båda riktningarna.

Normalt är också att man har rörelse var minut. Men london är en av de flygplatser som det är 45sekunder på. Man brukar skoja om att Heathrow minuten är 45 sekunder

3 gillningar

nix det är Dubai.

EDIT: eller, just NU är det faktiskt Chengdu :). ...pandemin har ändrat lite saker.

1 gillning

Att stänga Bromma NU när vi står inför ett rejält teknikskifte inom flyget tycker jag känns lite tokigt.

Planen är 2035 så det finns gott om tid.

2 gillningar

20 år låter väldigt länge. Är det någon som vet varför det tar så lång tid?

först ska de kluraut var den ska vara. Det kommer överklagas. Sedan måste det göraom planen.

Sedan gör de en upphandling... som överklagas. och de måste göraom upphandlingen

När bygget börjas hittas något i marken, pause för utredning.

25% in i arbetet visar en inspektion att arbetsvillkoren är fel. Ny upphandling

När banan är klar så är det markförflyttningar, reperation och år försening.

3 gillningar

Å, herre gud…

Moderaterna har verkligen blivit ett populistiskt parti som försöker vinna genom att kasta all möjlig skit kort och tvärs.

Jag brukar tänka att när det räcker att visa upp vad någon populist skriver, har de tappat det.

1 gillning

Jag vet inte om detta är sant men har väl en viss misstanke om att det stämmer

Ta beslut och skyll sedan på andra

Vet inte vilket avtal som styr detta, men är det en del av Arlanda Express så var det ju Bildtregeringen som skrev under det. Jag vet att moderater runt Reinfeldt skakade på huvudet åt avtalet och skämdes över att deras parti släppte fram det.

1 gillning

Jag kanske är ensam om att tycka detta men jag är så fruktansvärt less på politiker som skyller på varandra och kastar dynga. Får nog anse mig vara relativt politiskt påläst men inför valet känner jag någonstans att jag inte kunde bry mig mindre om det.

Oavsett vem som vinner blir det kaos, bråk och piss. Oförklarligt less på svensk politik och i år kanske jag faktiskt röstar blankt. Klimatet i svensk politik just nu (utan att kasta en blänkare åt något parti) är tröttsam.

4 gillningar

Jag vet inte heller vad jag skall rösta på i valet. Ingen känns lockande. Jag har genom åren röstat på alla möjliga partier men ligger väl någonstans i mitten politiskt. :man_shrugging:

Yep, därav har jag ett inbyggt filter som gör att jag inte lägger ett uns energi på vad som sägs just nu, eller vad vissa påstår och andra fultolkar. Eller vad som gjordes/sas för 20 år sen.

Exakt!
Det är vad som sägs/görs mellan valen som är intressant.

Vilket inte är helt lätt, man får försöka hålla koll på hur partierna röstar i riksdagen på propositioner osv. Men det är offentlig information, så allt finns tillgängligt om man lägger lite tid på det.