Bromma bör stängas senast år 2035 enligt ny utredning

Skulle säga att god ton är mer ett undantag i den partipolitiska historien än tvärt om – så som vi har det nu är ingenting mot Palme-hatet på 80-talet.

Visste att grabben din har Hanifibiliterat dig.

Jag tycker det känns lite märkligt att alla politiker verkar helt på det klara med att Bromma ska stängas. Att ha kvar en mindre "city flygplats" känns som en bra idé när Stockholm växer och flyget förändras med lägre utsläpp och tystare flygplan.

Reste en hel del Boston-Toronto under en period och landa på Billy Bishop i Toronto är verkligen kanon, man är downtown direkt. Liten smidig flygplats som det bara flyger små turboprops på. Stora Pearson utanför stan behövs också men som komplement är det kanon.

Problemet är att Stockholm stad vill bygga bostäder på marken.

För mycket och för värdefull mark för att upplåta åt några cityflights. Sverige var i mitten/slutet på 90-talet nära att få en näst intill perfekt flyplatspark i mellansverige. . Man skulle öppna en ny flygplats på gamla Tullinge flygfält och då lägga ned Bromma. Norrköping och Västerås hade då fått bra underlag(inte säkert att det hade blivit tillräckligt dock) men Skavsta skulle kollapsat. Tyvärr lyckades Skavsta och Nyköping med några fler Sörmlandskommuner lobba så framgångsrikt att de nästan färdiga planerna lades i papperskorgen.

En flygplats i Tullinge hade betytt enormt för utvecklingen av södertörn vilket vi nu ser haltar. Stockholm har förgiftat sig själv med allt fler bostäder söderut men svag tillväxt på arbetsplatser, de har tillkommit norr om stan. Betyder enorma och onödiga pendlingar som skulle kunnat ha sett annorlunda ut.

2 gillningar

Gud vad synd, en flygplats söder om hade varit perfekt.

1 gillning

Dock tycker jag Arlanda ligger lite för långt ut från stan. Det är väl nästan 5 mil från city och bor man söder om stan är det ännu längre. Visserligen hyfsat nära Uppsala men inte det bästa läget.

Hade Arlanda Express kostat hälften så mycket och haft avgångar var 10:e minut hade det varit en icke-fråga.

1 gillning

Ja. Det kostar väl över 200:- enkel väg?

Edit: 299:-:exploding_head:

299 kr för en enkelresa.

Sparar 20:- om man köper T/R.:laughing:

Att jämföra med 120 kr för tåg från Malmö till Kastrup och då inkluderar det avgiften för Öresundsbron.

1 gillning

Haha, man måste betala 120 kr i passageavgift om man reser till Arlanda med SL-månadskort.

För att SL-tågen åker på den privata järnvägen.

" Bolaget subventioneras av svenska staten och har fått 260 miljoner i subventioner.

När Macquarie Group köpte Arlanda Express lånade de nya ägarna ut 450 miljoner kronor till Arlanda Express till en ränta på 13 procent. Därigenom stiger dotterbolagets finansiella kostnader, vinsten minskar och därmed betalar Arlanda Express ingen skatt i Sverige. Ränteutgifterna går till moderbolaget i Luxemburg där aktieutdelning beskattas lågt. Genom detta arrangemang betalade Arlanda Express ingen skatt mellan 2004 och 2011, utan fick i stället 76 miljoner tillbaka ifrån Skatteverket."

Men fint för de australiensiska pensionärerna och kinesiska staten som äger bolaget.

2 gillningar

Hade inte stängning av bromma och öppna söder om sthlm ändrat väldigt mycket för områden som kista?. Fördelen för kista är idag att Bromma OCH Arlanda ligger väldigt nära. Om den andra hade legat i Tullinge så skulle det varit väldigt bökigt att ta sig till Kista. Och internationella resande skulle ha det stökigt att ta sig till södra sthlm.

Fast Kista kanske inte var så stort mot slutet av 90 talet?

Det jag tänker på är att vid de stora flygplatserna runt om i världen ligger ofta väldigt många företag. Bland annat IKEA. Jag har aldrig förstått varför det ofta ligger en IKEA nära flygplatsen!?

Jag är just nu i din favorit stad brussel ( :slight_smile: ). Precis utanför hotellet ligger Samsung, bakom det ligger johnson & Johnson, Abbott, GE Health och en stor företags park. Så företag vill bevisligen vara nära en stor internationel flygplats.

Det är möjligt att Kista skulle ha påverkats, men kanske hade det växt upp vid Globen? Eller närmare Tullinge? På den tiden var inte Stockholm helt galet felbalanserat mellan norr och söder. Och en bra flygplats söder om staden hade skapat helt nya möjligheter.

IKEA och andra lador vid flygplatser har jag också noterat. Jag har alltid tänkt att det beror på annorlunda stadsplanering. Många andra större städer ät tätare än Stockholm vilket gör att det är svårare att spränga köpcentra av större mått och flygplatserna ligger närmare City. Vid flygplatsen finns det byggbar mark som inte passar för bostäder och det måste finnas bra vägar till och från flygplatsen som passar kommersiella ytor.

1 gillning