Bränsleförbrukning

Dessutom kan man tillägga att Volvo knappast ligger på övre halvan, trots att hela ligan har problem. Volvo har ju helt enkelt tappat det. Jag visste att den skulle dra mycket, men så här mycket…?

Jag får känslan av att de gettupp effektivisering av förbräningsmotorer för de vet andra alternativ är pågång.

senaste bilen jag köpte bil som gick på bensin så stog alla papper på att den skulle dra 0.43milen.(Lexus IS300h) när jag sedan körde den låg jag aldrig under 0.7. På motorväg låg den tunt 0.9-1…
Det är därför jag blir så frustrerad när folk gnäller elbilar drar 20% mer än vad som sägs.

3 gillningar

Ska göra ett viktigt val pensionavtalet. Loggar in och upptäcker att det kan inte göras elektroniskt utan ett papper måste skrivas ut och sedan postas. Måste vara inne på måndag. Hej kontoret här kommer jag och hela dj_vla dagen ritas om… :hot_face:

Jag borde såklart ha bättre koll, men trodde inte detta existerade i finansbranschen fortfarande.

Fast det är ju per 100 km. När vi kört till mina hemtrakter som ligger 35 mil härifrån har vi fått stanna 2ggr och ladda ca 25 min. Hade klarat oss på en om vi hade använt REX.

Men hur kan den dra så mycket? Låter helt otroligt för en sådan ny och modern bil.

Du menar 17 kWh per 100 km nu va?

1 gillning

Volvo är otroligt törstiga. Hade en BMW innan mes betydligt fler HK och den drog nästan hälften av vad min Volvo drar.

1 gillning

helt rätt…my bad

Vilken i3 har du?
jag hade den med 30kWh batteri…35mil var en laddning isåfall

EDIT: i3 är ju inte riktigt gjord för att köra 35mil heller…det är en stadsbil.

En 2018 32kWh med Rex

och du måste ladda 2ggr på en 35mils sträcka?.. är det 120väg?

Hade kanske klarat mig på en gång men ja, det är mestadels 110 och 120

1 gillning

Det kan man tycka men dålig motor gör att det blir helt galet. ”Ryktet” säger att Volvo prioriterade två saker när man tog fram sin VEA-motor. Dels att samma block och andra vitala delar skulle vara samma i alla motorvarianter och dels en tokoptimering utifrån dåtidens körcykel. Den får hyfsade värden enligt den körcykeln men bedrövligt i verkligheten.

Så den drar 37 kWh / 100 km, ditt batteri har en kapacitet på 97 kWh, det kostar ca 840 kr att ladda det hos IONITY från 0 till fullt och sedan kan du bara köra 26 mil innan batteriet är helt tomt? Är det korrekt?

ionity kostar väl 2.3kwh för audi ägare?

Men säg du ska åka 50mil. Då kör du första 26 på den el du laddar hemma… Sedan laddar du på 26mil (3kwh * 26 * 2.3 = 179.4kr)

Edit: Eftersom @esse här under nämner etron drar otoliga 4kwh/milen så måste vi räkna om till 4262.3=239kr

Ja delvis, du snabbladdar aldrig mer än till 80% så cirka 78 kWh

Så här mycket kostar det alltså att ladda 78 kWh på olika ställen.

Audi Ionity 679 kr (47 kr / månaden)
Audi Ionity 257 kr (190 kr / månaden - gratis första året)
Bee: 390 kr (Utan månadsabonnemang)
Tesla: 225 kr (Inget abb, måste använda Tesla)
Ladda hemma: 20-80 kr beroende på region och årstid.

Jag som kan laddar hemma betalar jag ungefär 40 spänn för 80% för full tank.

Notera att en Etron alltså drar närmare 40 kWh / 100 km medan exempelvis en Tesla Model X klarar sig på runt 25 kWh / 100 km.

1 gillning

Min frus kör Etron…hon ligger på 2.6-3.0 och kör i princip bara motorväg

SLUTA vara så tung på gasen :heart:

1 gillning

Mycket storstad här :slight_smile: Och så har jag ju bara haft den på vintern :slight_smile:

Sedan kan jag varken förneka eller bekräfta att det finns en viss initial tungfotathet inkluderat i förtjusningen med en ny fantastisk elbil!

2 gillningar

Det är samma förbrukningen som på en BMW X5 2010 V8 jag hade förut :grin:

1 gillning

Tänk om man ändå hade så låg förbrukning, från en som åker amerikansk SUV med V8 :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar