Bränsleförbrukning

Så när man ska ladda från 0 till 80% utanför hemmet så räcker det alltså endast 20 mil och ger då en kostnad på 34 kr/mil.

Det blir ruskigt dyrt…och då har vi inte ens räknat in månadsavgiften.

Precis - det är grundkritiken mot Ionity, att det är vansinnigt dyrt att ladda genom dem.

Enklaste lösningen är att stanna på ställen som inte tillhör Ionity - även om det ofta går lite långsammare.

Du som vet, hur många ”distributörer” finns det och hur pass vanliga är Ionity bland dessa ute på vägarna?

Det har varit lite hela havet stormar där Bee varit störst, sedan har Eon börjat bygga ut men också vattenfall och Fortum. Charge On är en annan spelare. Detta är ofta DC-laddning på cirka 50 kW.

Sedan finns det de som lockar med gratis laddning utanför butiker men då är det oftast AC på max 22 KW men även ner på 11 kW eller till och med 7.5 kW.

Dessa typer av laddare finns det lite överallt men då olika kvalite och olika leverantörer.

Grejen med Ionity är dels att se ofta kan leverera 100-150 kW eller ännu mer så det går ju undan - 20 min i stället för en timme och det kostar ju naturligtvis i utbyggnad av infrastruktur. Det är ju 150 gånger snabbare laddning än jag får hemma just nu.

Och dela att det är ett nätverk som sträcker sig runt hela Europa.

Men vi var många som hoppades på ett pris på 4-5 kr KWh utan månadskostnad om vi köpte en ny WV/Audi/BMW eller någon annan bil från de tillverkare som äger bolaget. Inte att det endast gäller ett år.

men…vad är pengar egentligen!?. Det kommer alltid mer i slutet av månaden.

3 gillningar

Kaxigt…

Det är sen gammalt!

1 gillning

Pris är intressant. Det är ju kopplat till förväntan eller förväntat pris. Säg att en bensinbilssägare förväntar sig att en tankning kostar 1000 kr oxen elbilsägare 500.

Om vi då tar en köpstark elbilsägare. Vad är det värt att få laddningen dubbelt så snabbt? 1000? 2000 kr? Man kan initialt bli upprörd då man förväntar sig ett pris på 500 för full laddning. Men samtidigt kan man vara beredd att betala mer för något extra, typ snabbare laddning.

Tänk en framtid där priset vid varje laddstolpe sätts efter mängd och tid. Undrar vad snittpriset blir då?

Min fru gick från 2200kr till runt 400kr i månaden när hon pendlar 8 mil om dagen när hon bytte bil från V70 d5 till i3. Laddar hemma

så gör de i Norge. du betalar för tiden du står där OCH antal kwh du får.

2 gillningar

Nu är det ett tag sedan jag läste det, kanske ett halvår sedan, men när jag letade med ljus och lykta över priser att ladda sin elbil för så trillade jag över information från Circle-K där de skrev att de idag (läs: då) har 50 kW-laddare men att de under 2021 skulle byta ut dessa till 350 kW-laddare. Ja, 350 kW…då bör det gå undan.

Kan man välja tid?

Förutsatt att bilten tar 350kW. Finns väl ingen som faktiskt gör det?

Hur menar du?. att man bokar en tid?

Haha det finns väl få saker som för en elbilsägare så lycklig som att få tanka gratis? Om det ens handlar om fem minuter utanför Ica med 7 kW och lite lite krångel att komma igång :grin:

1 gillning

haha ja det ligger lite sanning i det.
7kW låter lyxigt. Geant där vi handlar är det 2.4kW

När man kommer till laddstolpen betalar du olika pris beroende på vilken tid du är beredd att låta laddningen ta. Typ 600 kr för 20 min, 400 kr för 40 min och 200 för 60 min.

aah… nej så är det inte utan du betalar för kwh och tiden du står. På många ställen i norge iallafall.

Sedan i sverige är det olika. vissa tar betalt för tiden och vissa för kwh. Ionity kan du vilja. så har du en etron som laddar >200kw så är det förmånligare att ta på tid.

Nu skrev du i bränsleförbruknings tråden :heart:

1 gillning

Han måste ju köra till postlådan. :joy::joy:

1 gillning