Bolånsbubblan?

Vårt är värderat till 2.8 men lån på 2.1 ca. Blir ca 75% belåning och har 1.74 rörligt via Nordea.

Om du inte gillar Nordea särskilt mycket så är ju skillnaden här: 2,10,0174 - 2,10,0142 = 6720 kr. Innan ränteavdraget. Frågan är varför du vill göda Nordea som flydde Sverige till Finland. Sen kan man alltid argumentera att man är nöjd och därför vill betala det lilla extra till Nordea. Mitt förslag är att du bokar ett möte med din bankman och säger samtidigt att du vill ha amorteringsunderlaget.

är det krångligt och flytta bolån? och man behöver ju fortfarande en bank som man får in lön och har ett kort till .

Du måste inte säga upp Nordea helt bara för att du flyttar bolånet. Enklast är ju om Nordea kan matcha SBAB. Då slipper du göra något överhuvudtaget. Gör du en ansökan på SBAB så kommer de lotsa igenom hela processen.

Alternativet är att du använder Compricer Bolån som agerar som mellanhand och plockar fram bästa erbjudandet. Compricers Bolåns snittränta för 3 månaders är 1,32%. Så det är svårt att få sämre än det du har idag på Nordea.

https://www.compricer.se/bolan/

Flytta bolån är väldigt enkelt, eller var det iallafall för mig när jag bytte från Handelsbanken/Stadshypotek till SBAB för några år sen. Typ två telefonsamtal och två brev.

Byta bank å andra sidan upplever jag som stökigt. Bytte i samma veva Handelsbanken till Länsförsäkringar och det ligger fortfarande lite grejer och skramlar hos Handelsbanken som jag behöver besöka ett kontor för att bli av med. (Men det kanske mest är Handelsbankens fel.)

Samma här. Vi hade 1,33% på 3 mån hos Swedbank. Fick ner till 1,12% bundet igår på 2 år. Spar 5500 om året på det. Nu så här i efterhand borde jag hade pressat dem lite mer.

1 gillning

Nu är det bolånetorskarnas marknad. Anledningen till att rörligt är dyrare än bundet är att man tappar kunder om man inte låser in de. Danske Bank ville inte ge mig lägre ränta. Då flyttar jag hela ISKn till Avanza. Kommer förmodligen skicka den till SAVR sen. Jag band mig på 1,18% i 3 år. Först då kommer jag ned i tillräcklig låg belåningsgrad för att kunna flytta till andra banker. Har 81% i belåningsgrad och det är lite för högt. Dessutom så kommer jag kunna värdera om bostaden om 3 år. För då har det gått 5 år sen vi köpte det. Om stjärnorna står rätt och bostadsmarknaden inte har kraschat så borde jag få ned några procent till belåningsgraden.

Nu får du ju fira och köpa nåt trevligt till dig och eventuellt (sambo, fru, barn). =P

2 gillningar

@darkshippo

Vad skulle du rekommendera när det gäller ett befintligt bostadslån med en belåningsgrad under 50%?

Vad har du för energiklass? Har du A eller B så kan du via Avanza få 0.95% bundet i ett år.

Vårt hus kommer värderas till 3m i veckan, och då är vi belånade 69.77%! Kan jag förhandla till mig något okej med de tror ni? Har idag 1.74% i ränta, alltså 0,63 i rabatt.

Nordea.

Av den enkla anledningen att 1-2 års ränta och i en del fall även 3-års räntan är lägre än rörligt.

Det borde du kunna absolut.

Vi har oxå Nordea, belånings.grad ca 60% -+

Band nyss hälften lite längre på 1.09% (inkl Gröna Lån-rabatten på 0,1%)

1 gillning

Hur ska jag lägga upp de till banken när jag pratar med dom?

Hänvisa till SBAB, nu räknade jag inte på grönt bolån vilket sänker ytterligare 0,1%.
Swedbank sänkte min ränta utan att blinka när jag hänvisade till SBAB.

Precis om @bjorsi säger.

Gjorde samma sak. Lycka till!

Shit vad alla är duktiga här, vi har väl belåningsgrad på minst 130%!

1 gillning

Behöver inte lägga upp det på något speciellt sätt. Säg bara att du funderar på att byta så blir det eld under baken på dom och se vad dom erbjuder.

Behövde inte ens ringa upp dom utan efter jag begärde bara ett amorteringsunderlag så hörde dom av sig…tre gånger :grin:

Gör som Jocko skriver. Hänvisa också till snitträntan, kan vara ett bra påtryckningsmedel och en bra grund när du väljer bank. var så otrogen (mot banken alltså) som du bara kan, det finns pengar att spara och du bor inte bättre för att du har ett dyrt bolån.

1 gillning

Varför ska ni värdera det när du bevisligen redan vet värdet? :smiley:

Skrivit med mäklaren som ska göra de skriftligt i veckan :slight_smile: