Bluish jobbsök-krislinje

Hoppas det, men nästa blir med tre personer och det är jobbigare.
Men får se vad som händer, ska försöka släppa det nu tills jag hör mer.

Ta en grej i taget bara

1 gillning

Jag har löst problemet med att komma ut från lägenheten och se nåt annat genom att låta jobbet betala en kontorsplats åt mig på ett kontorshotell nere på stan. :slight_smile:

3 gillningar

Nu ringde Försvarsmakten om jobbet jag sökte där. :see_no_evil:
Dom har tagit ut mig och två andra som kandidater.

17 gillningar

Till nästa intervju!

11 gillningar

Det kan vara lite knepigt det där med intervjuer. Jag bytte jobb för typ ett år sedan, har säkert varit på 10 intervjuer sedan dess, verkar dock vara stor brist på kvalificerade IT folk nuförtiden, verkligen arbetstagarnas marknad. Får säkert 3-4st rekryterare i veckan som hör av sig om olika jobb. Ibland kan jag tacka ja till en intervju bara för att träna lite på det, har alltid tyckt att det är jobbigt med intervjuer, men ser det som bra träning att tacka ja till sådana som man kanske egentligen inte är jätteintresserad av.

Även om man inte är så intresserad av att byta jobb, så är det alltid bra att sondera marknaden lite grann, om inte annat för att bygga lite kontaktnät. Även om man inte kommer vidare, så lär man sig alltid nåt nytt tänker jag :slight_smile: Fördelen är att har man redan ett jobb som är okej, så sitter man ju i ett väldigt bra läge att förhandla om en ny tjänst med högre lön/bättre förmåner etc.

2 gillningar

Verkar vara bra marknad för de flesta ingenjörerna idag, jag och mina kollegor får också mycket mail och samtal från rekryterare :slight_smile:

Pratade med Sveriges Ingenjörer tidigare i år och han jag pratade med sa "ja det är verkligen er marknad nu" :slight_smile:

Finns mycket jobb här uppe för ingenjörer, men vem vil flytta upp hit? Vet ett företag som öppnar i Holland, tror jag, för att kunna anställa.

Ja, något har hänt senaste året tycker jag. Marknaden kändes halvdöd för ett tag sedan, säkert pga pandemin etc. Konstigt dock med tanke på att vi är inne i en lågkonjunktur med allt vad det innebär. Man får passa på att smida medan järnet är varmt helt enkelt. Vad jag har märkt som jag inte riktigt förstått tidigare är att många delar som är "fasta" typ som antal semesterdagar, friskvårdsbidrag, tjänstebil mm. är oftast inte helt omöjligt att förhandla sig till bättre villkor, så länge man har något att erbjuda i motprestation.

Lätt att stirra sig blind på siffran i lönebeskedet annars. Så har man ett öppet sinne och lite skinn på näsan, så är det inte alls omöjligt att få till riktigt bra jobb med förmåner utöver det vanliga. Vissa mjuka delar, så som flextid och möjlighet att jobba på distans är såna saker som är viktiga för mig exempelvis, det kan i många fall väga upp andra saker.

1 gillning

Rekryterare hör av sig till mig till och från.
Det som slår mig är hur dåligt pålästa de är, dels om arbetsgivaren men även om mina kompetenser och hur jag skulle komma till min rätt i den tänkta rollen.

Kanske kan ha och göra med min nisch som vissa rekryterare inte fattar.

1 gillning

Jo, visst är det många oseriösa rekryterare som hör av sig, helst av utlänsk härkomst, dvs många indier och liknande som jobbar på företag med suspekta namn. Får många sådana förslag om jobb i Göteborg eller Malmö, dessutom såna jobb som jag är extremt överkvalificerad för. Dessa ignorerar jag bara. Men jag tycker att det är många fler seriösa som dykt upp sista året, som faktiskt är företag och tjänster som jag skulle kunna tänka mig. Det är här jag menar att det skett en stor förändring, sen är det klart att det är några stycken som har seriösa företag och tjänster som hör av sig inte alls passar det man själv söker men det är väl en del av spelet tänker jag mig.

Har samma erfarenhet, visserligen bara pratat med tre rekryterare.
Lite i stilen "åh, du har erfarenhet av IT, vi behöver IT".

Var på en intervju för ett tag sen där det visade sig att de behövde en renodlad utvecklare, något jag varit väldigt tydlig med att jag inte är. Blir ju lite slöseri med både min tid och den som behöver anställa.

1 gillning

Lyssnade på ett intressant reportage om Northvolt och hur svårt dom har att locka folk dit.
Även om det är attraktiva jobb så är utbudet av nöjen och andra aktiviteter dåligt och klimatet gör ju också sitt.
En kvinna som flyttade upp från Helsingborg pendlar nu ner på helgerna för att hon vantrivs och saknar sina barn.
Man försöker nu rekrytera folk utanför Europa eftersom det är så få som söker.

1 gillning

Så är det. Och de som trivs här, för jakt, fiske och skoter är nog inte de samma som behövs för det kvalificerade tjänsterna.

Så jag tror det är svårt att locka dessa hit.

1 gillning

Nu är det mer än tio år sen jag bodde i Västerbotten men min bild är att Skellefteå är en av de tråkigaste städerna längs med Norrlandskusten (Gävle till Kalix) tillsammans med Sundsvall

1 gillning

Nu ringde försvarsmakten, intervju på måndag. :+1:

17 gillningar

Jag är i fel bransch verkar det som få det aldrig har ringt någon rekryterare. :joy::joy:

Fast jag har nog ett nytt jobb inom 24 timmar om jag vill.

4 gillningar

Gör en profil på linkedin och skriv Azure/Databricks så kan du också få bli spammad :stuck_out_tongue:

3 gillningar

Ja, skaffa linkedin och jobba inom IT så blir du spammad.

1 gillning

Det skulle jag nog hålla med om, Skelet, Övik, Luleå/Piteå och sedan Umeå i nämnd ordning. I Skellefteå är det så att om du inte är född skelleftebo så är du inte godkänd. Jag gick typografskolan ett år där och har ett flertal kollegor från schtaan som flyttat därifrån.
Sedan är ju Ume rätt polariserat också, arbetare/universitetsfolk. Raggarbil/Skoter eller Rex/Sjöbris.

1 gillning