Howdy! jag har kört ett sådant där test där du får ett rutnät med 3x3 figurer. En figur saknas och du ska hitta den saknade.
Här blir jag lätt vansinnig eftersom jag inte riktigt begriper mönstret och skulle gärna förstå hur de har tänkt. Jag har en teori som jag dock tycker är rätt långsökt...
Men är det någon som kan förklara hur man hittar till rätt svar på denna?
Är du galen? Ska du visa vår låga IQ nu..Duinning-Kruger leder mig till att svara först..
Det borde vara en 5:a. Men en femma finns inte tillgänglig. Alternativet skulle kunna vara en 6:a men kan inte, baserat på bilden, svara på vilken 6:a.
Jag blir osäker på om formen på prickarna spelar roll. Påverkar inte mitt svar men kan innehålla information som leder framåt.
5:an för att det är två 6:or i varje hörn och en 5a. Det blir symmetriskt med en 5a.
En 6a då 5an upp till vänster adderas med en två åt höger och nedåt vilket blir 7. Om man tar -1 får man 6 vilket då ligger nere till vänster och uppe till höger. Om man använder samma formel så har vi en 6a uppe till höger som ska plussas med en 1a som är under vilket blir 7. Tar man 7-1 blir det 6 och det är svaret..
Sällan matte i dessa test, det är mönster. Något flyttar sig och byter form. Men jag ser det inte heller. Och det är ett problem för mig, ser jag det inte direkt orkar/kan jag oftast inte lösa det.
När jag kollar mönster så ser jag att:
Lodrätt:
5’an ökar till en sexa om man hoppar över ett steg.
2’an minskar till en 1’a.
Horisontellt:
5’an ökar till en sexa om man hoppar över ett steg.
2’an minskar till en 1’a.
Med det mönstret så borde 6’an öka ett steg när den hoppar över 1’an.
Således vill jag ha det till en 7’a.