Blir knäpp (svar på ett "IQ" test)

Howdy! jag har kört ett sådant där test där du får ett rutnät med 3x3 figurer. En figur saknas och du ska hitta den saknade.

Här blir jag lätt vansinnig eftersom jag inte riktigt begriper mönstret och skulle gärna förstå hur de har tänkt. Jag har en teori som jag dock tycker är rätt långsökt...

Men är det någon som kan förklara hur man hittar till rätt svar på denna?

Är du galen? Ska du visa vår låga IQ nu..:sunglasses::sweat_smile:Duinning-Kruger leder mig till att svara först..:muscle::laughing:

Det borde vara en 5:a. Men en femma finns inte tillgänglig. Alternativet skulle kunna vara en 6:a men kan inte, baserat på bilden, svara på vilken 6:a.

Jag blir osäker på om formen på prickarna spelar roll. Påverkar inte mitt svar men kan innehålla information som leder framåt.

2 gillningar

Gissar på H då den innehåller alla prickarna.

2 gillningar

Jag vet rätt svar så jag ska rätta senare:)

Mitt problem är att jag har svårt att se mönstret även när jag vet svaret….

Fast, nu är jag svarat blir jag osäker. Skulle kunna vara fyran också, om jag tänker på rörelse.

Näe. Det blir inte bra.

Snart har Bubblan föreslagit alla varianter och då är allt som vanligt igen..:sweat_smile:

Jag är också inne på 7an (H). Kan dock inte förklara varför.

Det skulle även kunna vara 2.
(5-2=3, 3-1=2)

Ser fram emot svaret :blush:

1 gillning

Ska vi berätta hur vi kom fram till våra förslag?

5:an för att det är två 6:or i varje hörn och en 5a. Det blir symmetriskt med en 5a.

En 6a då 5an upp till vänster adderas med en två åt höger och nedåt vilket blir 7. Om man tar -1 får man 6 vilket då ligger nere till vänster och uppe till höger. Om man använder samma formel så har vi en 6a uppe till höger som ska plussas med en 1a som är under vilket blir 7. Tar man 7-1 blir det 6 och det är svaret..:muscle::sweat_smile:

2 gillningar

Jag var också i också inne på den ett tag, men vilken av sexorna, stående eller liggande? :sweat_smile:

Jag tänker mig att det är fyran.

Rutorna ovanför och till vänster är en mindre än rutorna som omger femman uppe till vänster.

Sällan matte i dessa test, det är mönster. Något flyttar sig och byter form. Men jag ser det inte heller. Och det är ett problem för mig, ser jag det inte direkt orkar/kan jag oftast inte lösa det.

1 gillning

Jag säger fyran, kan inte motivera, men den känns rätt.

1 gillning

Detaljer detaljer..:sweat_smile:

2 gillningar

Mitt svar blir 4.

5 uppe till vänster, 3 + 2
6 uppe till höger. 3+2+1
6 nere till vänster, 3+2+1
4 nere till höger, 3 + 1

Varför sexorna har roterat vet jag däremot inte..

1 gillning

När jag kollar mönster så ser jag att:
Lodrätt:
5’an ökar till en sexa om man hoppar över ett steg.
2’an minskar till en 1’a.
Horisontellt:
5’an ökar till en sexa om man hoppar över ett steg.
2’an minskar till en 1’a.

Med det mönstret så borde 6’an öka ett steg när den hoppar över 1’an.
Således vill jag ha det till en 7’a.

3 gillningar

Nåja, det rätta svaret är 4 men jag hittar inte mönstret.

Själv gick jag på 7 när desperationen gjorde att jag svarar någonting utan att veta varför :slight_smile:

3 gillningar

Fan vad smarta de som sa fyra måste vara. :sunglasses::sweat_smile:

1 gillning

Hade valt 4an. Känner att jag måste tillägga att jag valde INNAN jag läst svaren! :slight_smile:

1 gillning

Varför kände du dig tvungen att tillägga det? :blush:

No Sad GIF

1 gillning