Bilvårdstips – produkter & tvättråd

Försummade sommarhjulen helt i höstas, de åkte in otvättade i ett hörn i garaget. Nu har de fått en ordentlig tvätt, jag har lerat dem, polerat och snabbförseglat dem samt lagt på däckglans. Nu ska bara bilen tvättas så ska jag byta hjul på den.

Använda produkter:
Tershine Dissolve
Tershine Relive
Tershine Extract
Tershine Purify
Menzerna 400
Biltema Panel wipe
Turtle Wax Hybrid solutions Ceramic spray sealing
Tershine Refined

8 gillningar

Snyggt!
Hur länge sitter däckglansen i?

Snudd på att det blir billigare att köpa nya fälgar. :joy::joy::joy:

1 gillning

Tack! Den mattas av rätt snart. Tycker ändå jag är noggrann med rengöring innan varje applikation. Det ger mest lite extra tillfredställelse just vid de tillfällena jag vill kosta på lite extra. Bara hjulen rullat några meter så har de ju redan sugit åt sig massa damm :unamused:

Edit.
Kan ge en uppdatering om nån vecka. Du kanske får påminna mig :slight_smile:

Men det är ju inte lika roligt.

1 gillning

Något tips på hur man fräschar upp tygmattor? Minns har blivit smutsiga och "kompakta" under vintern.

Planen är att spraya på klädseltvätt och rugga upp ytan med en rotborste alternativt med denna.

Andreas tips?

Klädseltvätt brukar vara helt hopplöst för det mesta. Något som jag brukar köra på tygmattor (inte säten) är galltvål som man gnor in med borste och sen spolar av med vatten och låt torka.

1 gillning

Jag brukar följa denna procedur:

  1. Börja med att dammsuga ur så mycket löst smuts som möjligt.
  2. Duscha på ordentligt med Tershine APC och borsta med en hårdare borste, just nu är en nagelborste favoriten.
  3. Torka av med trasa. Om rent gå till nästa steg, annars gå till steg 2.
  4. Låt torka.
4 gillningar

Autodude har lite rabatt nu och man får 10 extra % med denna länk:

3 gillningar

Jag gillar ju Strovels HD grön och Smartab Tar Remove (lite svår att få tag på dock…) :slight_smile:

Idag fick det dock bli Tershine alkalisk, Autodudes petroleumbaserade och Pingens fälgsyra. Körde lite Tershine Refined med. Ska lägga ett lager vax ikväll :slight_smile:

2 gillningar

Har någon här prövat Biltemas alkaliska?

Jag köpte en flaska för någon vecka sedan när jag skulle på GDS-hallen, inga underverk kanske, men jag är ju bortskämd med att köra Strovels HD Grön också, känner ju lite lika för Tershines alkaliska, den funkar, men inte lika effektivt som tidigare nämnda :slight_smile:

Gött med iaf en till som inte är med i Terashinsekten :upside_down_face:

1 gillning

Vissa prylar från Tershine är bra, dock inte alla. APC interiör tvätt lime kan jag sniffa mig hög på. :joy::joy:

2 gillningar

Ja visst är vissa grejer bra, har inte testat deras lime. Hade en, tror det va RW’s APC Lime, och gillade att den inte va så stark i lukten så hela bilen luktade wunderbaum

Jag tycker APC'n är mild och luktar fräsch och gott. Det luktar lätt kemikalier annars när det gäller interiör.

1 gillning

Haha det är just avfettningarna som jag tycker det finns bättre, annars så kör jag en hel del grejer från dem.

Gillar Refract skarpt :slight_smile:

@richardtenggren är det någon skillnad på dessa? Vilken är det du kör? Tänkte man kanske skulle ta hem lite och testa.

Tror det är samma! :slight_smile:

Jag beställde ett par dunkar. Hur brukar du späda ut det? Lite kryptiskt när de skriver: Späd 1 del Strovels Alfanol HD Grön med 10-50 delar vatten.