Testa med selfiekameran. I porträttläge ser du ett litet f uppe till höger (t.ex f 1.4), klicka på den så kan du justera skärpedjupet till t.ex f 16. Sedan markeras bilderna i Bilderappen med ett "f Porträtt" och man kan välja ta bort effekten.
Tar man på ett stilleben (ej ansikte) med vanliga kameran verkar porträttläget kicka igång först om man väljer att fokusera på något bakom främsta objektet, då får du fejk-bokeh både framför och bakom objektet.
Jag misstänker alltså att din bild 2 inte är tagen med någon fejk-bokeh. Så "bra" skärpedjup har faktiskt iphonens lilla objektiv.
Var väldigt tydligt att 1an var systemkamera, som jag skrev ovan.
Hur visste jag? Jag har nog tagit tusen bilder med Nikon D80 + Nikkor 35mm för 12-13 år sedan när man lekte med bokeh . Längesedan jag fotade med systemkamera nu (pga småbarn) men är faktiskt förvånad över hur stor skillnad det fortfarande är.
Dock är det väldigt svårt för mjukvara att kompensera för den bristande fysiken mot en riktigt objektiv
Denna införskaffades en gång i tiden med en tråkig blå tavla och blanka visare. Jag fixade då en vit tavla med svarta visare för en bättre kontrast. Denna kombination rekommenderade Rolex till de som har lite nedsatt syn eller som har svårt att se de blanka visarna. Jag tycker den blev riktigt lyckad.