Bilder utan ordning eller tema

Från dagens fotorunda.

8 gillningar

2 gillningar

6 gillningar

4 gillningar

2 gillningar

8 gillningar

inlägg borttagen

Jag hittade en post jag gjorde för över 20 år sedan. :joy::joy:

It start some time ago in the Rolex house.

A old pair was gong to bed and Mr Rolex was a little hot.

So all of a sudden they were making some love.

Nine months later it was close.

I'm open and it's on the way.

Huh, there he was born.

Just a nice little vintage family.

10 gillningar

6 gillningar

5 gillningar

Samma bild, den ena är fotad med en 15 år gammal systemkamera på programläge, den andra med en 2,5 år gammal mobiltelefonmodell på vanligt fotoläge, bägge har 12 megapixel. Vilken är vilken?
1.

2.

4 gillningar

1an är systemkameran

Utanför Rysslands ambassad i Tallinn

4 gillningar

Jag tänker först att första bilden är systemkameran, sedan funderar på om det kan vara så att kamerorna har utvecklats så mycket på 10 år att det är tvärt om?

Jag bara förutsatte att den första är systemkamerans bättre objektiv. Men ditt inlägg fick mig fundera igen, porträttläge med fejkad bokeh har ju blivit allt bättre senaste åren, även om artefakter oftast syns. Men detta är ju enligt uppgift en 2,5 år gammal telefon...

Filnamnen avslöjar facit! :wink: :laughing:

Var tvungen att kolla på filnamnen..:grin:

Haha ni kom på trixet :rofl: poängen är just att jag slogs av att fejk-bokeh är så otroligt fult och numer verkar gå igång automatiskt varesig man vill eller inte. Men utlägget är bra, systemkameran är 15 år med en optik som är nästan 25 år.

Men är verkligen bild 2 tagen med porträttläge? Är det inte helt enkelt mobilobjektivets naturliga skärpdjup? Vad är det för mobil och objektiv? Min fundering var just att bild 2 faktiskt skulle kunna vara tagen med en systemkamera med t.ex ett 24 mm objektiv. Inte så snyggt för blomfotografering.

Om det är en iphone ska du kunna gå in i bilden och ta bort porträtteffekten om den var tagen med den effekten. Man kan även justera skärpedjupet i fotoögonblicket eller efteråt. Och ibland blir det riktigt övertygande!

Och vad är det för optik på systemkameran?

Är en IPhone 14. Hittar inga inställningar för det men får gräva lite kanske :slightly_smiling_face:

Systemkameran är en Nikon D90 från ca 2007 och optiken ett Nikkor 24-120 från tidigt 2000-tal utan egen AF-motor.

1 gillning