Betyg på IMDb och Rotten Tomatoes

Jag går mer och mer ifrån IMDB. Tycker att siffrorna inte stämmer så bra längre. Rotten tomatoes är klart bättre. Där har The Gorge 63 procent på tomater och 76 procent på popcorn :blush:
Är 45 minuter in och intressant så långt

3 gillningar

Jag går aldrig efter betyg på film/serie. Bättre att inte veta, och se själv. Man ser rätt så snabbt om filmen eller serien passar smaken.

Jag har försökt gå över till Rotten T flera gånger, men jag är så van vid IMDB att det är svårt. Man måste ju tanka in en viss mängd info/betyg från RT för att begripa vad 63/76 betyder.

Jag ger inte mycket för ett betygssystem där ”The Dark Knight” utsetts till den tredje bästa filmen någonsin – och två ”Sagan om ringen”-filmer är på topp 10. Det blir alltid pajigt när publiken får rösta om något. En del filmer har dessutom fått lägre betyg på IMDb av kampanjer mot filmer som anses ”woke”. Läser hellre några recensioner än går på en siffra där den stora massan fått säga sitt.

Av IMDB top 50, var det typ 10 filmer jag aldrig ens hört talas om. Så ja, deras lista kan vara lite svajig ibland. Man kanske får ta den med en nypa salt.

1 gillning

Har sett alla på topp 50 och många av filmerna har helt klart fått högre betyg än de förtjänar.

2 gillningar

”L.A. Confidential” ligger på första plats hos Rotten Tomatoes. Det kan man ifrågasätta, men att den ligger först på 123:e plats hos IMDb – långt efter filmerna jag nämnde ovan – känns galet.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Tips på filmer och serier

2 gillningar

När det gäller Rotten tomatoes så är det ju båda ranking man får kolla. Tomatometer är recensioner och Popcornmeter är typ vanligt folk. The Dark Knight har tex 94 procent på båda vilket gör det till en film både recensenter och publiken gillar starkt :blush:

2 gillningar

Varför går man efter dessa siffror? Film, konst och musik är väl så pass individuellt att det är oviktigt vad andra tycker. Om jag och @Hakan_Ander skulle betygsätta musik så skulle det spretar rejält. Och för den sakens skull betyder det ju inte att något av detta är dåligt.

7 gillningar

Det är väl mer en fingervisning men ofta så har det ju mycket med vad man har för egna preferenser. Det är som när man blir tipsad av folk i sin bekantskapskrets. Man tar ju emot tipsen olika beroende på vem personen är.
Är det en person som man vet gillar typ samma grejer som än själv väger ju dom tipsen tyngre.

4 gillningar

Naturligtvis. Men säg där är en no name film som man kanske skulle kunna se. Att då gå in snabbt och kolla på vad folk / recensioner tycker är ju bra.

Silo på Apple TV plus tex. 92 procent tycker recensioner och 64 procent publiken. Jag lutar mer åt 64 procent där :blush:

1 gillning

De skulle ha mer information om vem man är som person och ge förslag utifrån vad andra med samma smak gillar. Mer som en dejtingtjänst för film där man får nya matchningar.

1 gillning

Betyg/omdömen är ju grymt svårt oavsett om det gäller film eller produkter. Jag tänker att tillräckligt många betyg så jämnar det ut sig och ger en fingervisning. Men man måste ju läsa ett gäng recensioner för att förstå vad folk tycker är bra och dåligt för att försöka förstå om det passar mig. En tiogradig skala som på Imdb är skitsvårt, mer än femgradig tycker jag man bör undvika. .

Gillar den idén som fan om den kan implementeras väl. Amazon försöker ju med det utifrån tidigare köp och vad man tittat på men det funkar ju sådär. Samma sak med Netflix och andra streamingtjänster.

Ja det var ju ett helvete i början när man letade efter svarta tuppar. :joy::joy:

1 gillning

45 min in var The Gorge fortfarande helt ok… :slight_smile:

1 gillning