Besvikelsen som infinner sig

Du gnäller över saker som går att ställa in. Om man är en nybörjare på ett OS ska man nog ta reda på saker innan man börjar en rant.

… ok.

Nä du @Stefan_Sandstrom, det är istället nära nog lite provocerande :smiley:

Du satt på ett hotellrum och bara pga ren tristess så köper du en MA M1 för hela 15 tusen kronor eller mer, utan att ha något direkt planerat syfte med den mer än chat och Excel. Du är inte bekant med macOS, det är tydligen inte det bästa operativet, du får fortfarande vänta på frugans svar i chatten, läsa på teknikveckan går inte snabbare, inte heller skriver du snabbare i Excel samt att docken tar upp halva skärmytan :slight_smile:

Mitt tips, ge den till någon här som behöver en ny Macbook Air…kanske @xms67 ? :smiley:

Absolut inte. känner väldigt sällan ett intresse att provocera.
Jag har varit sugen på en M1a sedan den kom. Alltid tyckt RISC arkitekturen varit överlägsen på alla sett och nu såg jag man kunde rulla Linux på M1an…så då blev det ett givet köp

3 gillningar

Ja, det är skandal att det inte finns ansiktsupplåsning på Macarna.

3 gillningar

jättetokigt.

Ja. Dom har nog tekniken skulle jag tro. :sunglasses:

Det tror jag med… men av någon anledning vill de inte just nu. tråkigt, faceid/windows hallo är ju riktigt nice

Jag döljer dockan i macOS. Ingen mening att visa den hela tiden. Fördelen med menyraden högst upp är att du inte behöver en menyrad i varje applikation.

2 gillningar

kan man göra så dockan är på tex vänster sida och längst ner i hörnet?

Ska tillägga att Face-id är något jag saknar på Mac. Apple Watch och touchid mildrar saknade något.

2 gillningar

Det där med apple watch och låsa upp är också sjukt smutt. Nu har jag inte en apple watch men Frun har och det.

Man har kunnat göra det via ett terminalkommando förut. Länge sedan jag gjorde det så vet om det är möjligt att placera den i hörnen längre.

1 gillning

Ah googlade och hittade, måste testa sedan.

Det dröjer visst enl. rykten ska tilläggas.

Dockan har jag “fastklistrad” längst ned, tycker inte den stör. Dessutom är det lite nostalgi. Hustrun bodde i London och jag pendlade dit varannan, var tredje helg. En dag blev jag lämnad ensam med en av hustruns kompisar i dennes lägenhet och hon lånade ut sin MacBook, av något slag, och jag blev helt fascinerad av dockan. Tyckte den var grafiskt snygg och cool med symbolerna som växer när man för pekaren över dem. Där och då bestämde jag mig för att köpa en MackBook när jag kom hem. Mer genomtänkt än så var det inte. Så dockan är kvar, som ett minne av en mycket lycklig tid i mitt liv.

Face-ID är det jag saknar på Mac, det vore smutt. De har ju strålande teknik för det i sina telefoner. Sedan fungera Touch-ID ändå väldigt bra.

3 gillningar

duser… Jag är i london nu och köpte macbooken här :slight_smile:

1 gillning

6 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Resa till London

Tre saker tycker jag slår de PC-laptops jag har kört med hästlängder:

  • Batteritiden (tydligt nu med M1)
  • Track-paden (exaktheten, känsligheten, inställningsmöjligheterna, gesterna)

Övrigt upplever jag som vanesaker.

Grattis till köpet! Bra av dig att prova! :smiley::+1:

2 gillningar

Vad är den tredje punkten då? :thinking: