Besvikelsen som infinner sig

Var uttråkad på hotellet igår så bestämde mig för att köpa en MacBook Air M1 16GB igår. Tänkte att det kanske skulle vara på tiden att byta från min SurfaceBook pro.

Alla har prisat att den är så bra på alla sätt. Både Markus och Jako har varit lyriska i sina tester så vad kan gå fel?!

Efter en normal installationsprocess som man känner igen på alla MacOS devicer så är man då äntligen i desktopen. Och allt är som normalt. Det är en docka som tar mycket av skärmbilden och en “statusbar” högst upp, mycket av skärmytan som försvinner kan tyckas, ska det vara så?. Jag har sett barnen ha dockan kvar så man kanske vänjer sig?

Efter installerat Office365, slack och chrome så börjar man snabbt fundera: Vad är det som är så bra med denna laptop? jag får fortfarande sitta och vänta på svaret från frugan när vi chattar via slack, jag läser inte på teknikveckan.com fortare och excel startar aningen snabbare men när man sitter och fyller i celler så går det ju knappast fortare.
Spela via Stadia och GeforceNow…ja vad ska man säga?

Den startar ju snabbt… Men måste slå lösenordet för att logga in, så surfacebook med windows hallo blev ändå snabbare

Så nu är frågan vad blev bättre med att jag har en MacBook Air M1?

Men fick du inte en högre lvl hos AppleFanBoys? :wink:

2 gillningar

Du rantar efter en dag i ett nytt operativsystem? Seriöst? Förminska dockan då.

2 gillningar

lite så…jag försöker bara förstå vad som blev bättre?

På min mac (med liten skärm) brukar jag ha dockan till vänster istället för under, då utnyttjas skärmytan något bättre.

1 gillning

Stefan, förstår jag detta rätt…du köper en hyllad Mac (vars OS du är nybörjare på) för att köra Excel, chatta och browsa för att sedan tycka det är märkligt att den inte upplevs så mycket bättre och snabbare?

Är du verkligen seriös här? :slight_smile:

…och spela via Stadia
Ja, jag vet hur det låter.

1 gillning

Antingen får du nöja dig med ordet Air… :sunglasses: Eller så är det den diffusa känslan av att ligga på topp… :smile:

Men mer seriöst, är väl prestandan många nya datorer klart över vad normalanvändaren behöver. Sedan kanske fördelen kommer om 3-4 år då datorn fortfarande fungerar bra jämfört med om man skulle specat en dator exakt för det man mer exakt behöver.

haha ordet Air var självklart en av säljpunkterna

Det är precis så. Det är kul med nya grejer och det är inte så att jag ångrar köpet. Bara kanske man hade högre förväntningar som inte var realistiska/genom tänkta.

Hur har du gjort med dockan?.

1 gillning

Dockan ställer man i på att döljas automatiskt.

3 gillningar

Ok… tänkte bara om det fanns något annat som jag missat.

Vill du inte ha massa appar i dockan går det bra att trycka “command+space” så får du upp Spotlight och starta appar därifrån.

2 gillningar

Dockan till vänster, som döljs när man inte använder den. Har kört så sedan 2011.
Högerklicka på strecket så får du fram menyn där du väljer placering mm

Gällande lösenord för att logga in, den har ju touch-id. Funkar även för lösenord i webbläsare mm…

1 gillning

helt rätt… touch ID funkade fint. Tänkte bara att när man öppnar skärmen på min windows maskin såg den direkt det var jag och låsteupp.

Du går skaffa en Apple Watch :wink:

om den får rund skärm så sure…

1 gillning

Det hade ju varit en riktig försämring om den hade fått rund boett…

1 gillning

Allvarligt?

förklara