Behöver jag snabbare bredband?

Jag har idag 100/10 hemma. Allt på Wi-Fi. När jag tanker uppdateringar på tex Xbox så börjar tv via Apple TV buffra. Min fråga e då, blir de skillnad om jag drar kabel till tex fasta enheter som Xbox, dator, Apple TV? Eller behöver jag snabbare bredband?

Har unifi saker rätt igenom.

oj… detta är en jättestor fråga.
Det är många variablar i detta

  • Vilken router/accesspoint har du idag?
  • Hur många är på wifi
  • Många APs har svårt att blanda olika hastigheter
  • Hur är täckningen

Om man bara stirrar på hastigheten så är 100mbit ner helt ok. Så jag tror inte problemmet ligger i bredbandetå

Jag brukar alltid ha tummregeln att är det en “fast installation”, typ TV, xbox, arbetsplatsen etcetcet så ska man dra sladd.

1 gillning

Okej. Har unifi modem, unifi 150w PoE switch, och AC Pro.

Ca 20 enheter på Wi-Fi kanske.

2 vuxna, ett barn.

eftersom du har unify så kan du ju ser lite mer exakt hur wifi mår för tillfället.
i unify routern kan du se hur mycket varje device äter av nätet för tillfället.

20 devicer på en AP börjar man i ärlighetens namn närma sig en nivå där det kan strula…

3 gillningar

Så ditt tips är att dra kabel till fasta saker? :slight_smile:

yes :slight_smile:

Har du kikat på QoS? Kan hjälpa att strypa så att inte en enhet kan ta all bandbredd.

Kör en liknande uppsättning UniFi, men har 100/100. Upplever inga sådana problem, men jag har nätverkskabel draget till det mesta som inte är mobilt.

Således samma tips från mig.

Jag kör boxen via WiFi spelar mest FPS, har problem när jag möter otroligt reaktionsstarka i USA och de är servern, annars inga större problem, slaktar 12 åringar i rasande takt.

Min WIFi är google mesh och jag har en punkt typ 10 cm ifrån boxen.

1 gillning

Dra kabel till allt du kan är alltid en bra början.
Ska inte vara några problem med 20 saker på en Unifi AP.
Gå in i controllern och titta hur nätverket mår och vilka enheter som nyttjar nätet mest.
100/10mbit/s ska räcka utan problem.

Rekommendationen från Cisco är 25-30 per AP. Sedan är det lite beroende på vad de gör. Jag tror inte unify har högre än så.
Jag har Cisco hos mig (2802) och märkte att en AP som står mellan pojkarnas rum som får det lite jobbigt för de kör facetime med kompisar samtidigt som de spelar något online spel…och de är sämst på att koppla in sina laptops på sladden så de kör wifi…och självklart rullar en Netflix/Be/Disney+ på TVn bakom dem och någon musik strömning också. Där var det 10-15 devicer kopplade.

1 gillning

Den borde det väl vara skillnad beroende på vilken pryl det är? En glödlampa drar ju inget jämfört med en TV. Eller är det antalet enheter oavsett typ som kan orsaka problem?

både ja och nej.
Beroende på AP och hur många Radio de har… Tex på de äldre/billigare så sätter de sig på den hastighet som den sämsta devicen har.
Så om en lampa har 802.11a…så sätter sig alla på den nivån.

Okej, det är ju värdelöst. Bra att smarta-hemmet-prylarna kör Zigbee för att undvika detta.

Zigbee kör 2.4ghz och kan störa :slight_smile:

Men går väl inte via WiFi även om det är samma frekvens?

spelar ingen roll… 2.4ghz är ett öppet frekvens utrymme.
Jag pratade med en kompis igår som körde micron och hans 2.4ghz headset sprakade som fan.

Okej! Får väll försöka dra kabel då. Blir Inge snyggt dock och känns grymt jobbigt :joy:

Är de enkelt att sätta på kontakter osv? Värt o köpa sånt sett på Kjell ?

Cat 6?

Om det är enkelt? Det märker du när du gör det :joy::wink:

alltså…
Köp färdiga sladdar…
Eller om du ska dra genom väggar så kan du köpa meter vara, RJ45:or och en klämma.
Cat6 är att föredra. Men Cat5e funkar också för dig.