Bästa smarta låset?

Vi betalade runt 2000:- för vårat hos Sector. Verisure är ju dyra och deras säljare har jag ingen bra erfarenhet av.
Har bara bra att säga om Sector.

Okej, men tidigare har ju Sectors prylar sett väldigt billiga och "b" ut, så de var aldrig ett alternativ hos oss.
Men sen beror det ju på hur många komponenter man har, vi hade sensorer på i stort sett alla fönster, många kameror och flertalet rökdeckare. Så nu när vi bytte till Ajax, blev det ju en rätt stor kostnad för alla komponenter, men inte nämnvärt högre än hos Verisure.

Bor du i South Central Los Angeles eller?:wink::joy::joy:

Ska det vara så ska det vara, gillar inte att förlita mig på slumpen :stuck_out_tongue:
Vi bor nog i ett väldigt tryggt område, förutom att det finns en del relativt sett dyra hus här, men det ger väl fördelen att de troligen blir huvudmålen för inbrott då. :smiley:
Förövrigt ett renoverat 70-talshus :rofl:

Sector uppdaterade sina prylar (nytt larmsystem) precis när jag skaffade larmet.
För sex magnetsensorer med vibrationsdetektion, tre rörelsesensorer med kameradäckare, två brandvarnare och portabel röstenhet betalade jag 1790 kr. Får även yalemodul utan extra kostnad när jag skaffar yale.
Månadskostnad 350 kr.

Motsvarande hos Verisure skulle kosta 6000 i startavgift och sedan 530kr/månad. (men säljaren tipsade om att jag skulle ringa och hota om uppsägning så skulle jag få ner månadspriset. Jag sa till honom att det rätt oseriöst sätt att göra affärer...)

Vi har samma upplevelse av Verisure som @Hakan_Ander

2 gillningar

Det lät ju rimligare än Verisure, min enda upplevelse av Sector är när jag varit kattvakt åt grannarna eller svärmors hus, de båda har de tidigare prylarna. :slight_smile:

Då vi har mest fasta fönster så hade Verisure heller ingen lösning på detta, medan Ajax har glaskrossdetektorer som vi kör. Då behöver man inte ha sensor på varje fönster heller.

Tror vi hade 12 magnetsensorer, 5 kameror och 5 branddeckare, siren, 2 röstenheter, vattenlarm och nån "smart plug" från Verisure, så troligen därför det var dyrt.

Har du någon länk till Westras tjänst? Hittade inget matnyttigt när jag googlade.

Är trött på Verisure och tänkte se mig om efter alternativ nu när prylarna snart är fem år gamla och därmed "friköpta".

Det verkar som man helt enkelt får begära offerter från de flesta av dessa företag. Jag hörde av mig till Säkerhetscentralen, Westra, Cube Security, Lövstads och Securitas(tyvärr svarade aldrig dem).

1 gillning

Gjorde en större uppgradering av vårt Verisure nyligen. Bl.a. för att basenheten använde 3G som backup, de nätet håller ju på att släckas ner. Får ge installatören en eloge för att tipsa om en brandlarm i tvättstugan.

Hade själv inte en tanke på det och vi tvättar ofta på natten.

Gillar att Verisure lägger att man kan se temperatur och luftfuktighet i många av deras prylar. Lätt att få en överblick av huset i appen.
Sen känns de som Verisure vill vara ett premium alternativ och tar bra betalt för sina tjänster. Mig smyghöjde de konstant till jag blev sur och hotade att säga upp tjänsten, då sänkte de månadskostnaden med flera hundra direkt. :melting_face:

1 gillning

Har den kompletterad med Verisure larm. Fungerar på alla enheter. iPhone 12 och AppleWatch Ultra
Smidigt som attan tycker jag

Tycker också att månadskostnaden stiger - minst varje år. Har kompletterat larmet med fler enheter men skippat deras site. Är enheterna nollställda kan man köpa dom överallt billigare - och dessutom slippa månadskostnaden på varje. Blir ganska mycket

2 gillningar

Jag kört Doorman LV 2 med Yales egna hemlarm, funkar via Apple Watch och mobilen.

Låsklass 3 enligt SSF 3522 i bortasäkert-läge.

Får man fråga varför du vill ha klass 3? Måste ju ha låsbara fönster överallt om du vill ha ”bättre” hemförsäkring

Det hade säkert räckt med låsklass 2B men klass 3 är rekommenderad låsning även för bostäder enligt SSF. Sedan tror jag att det vid inbrott är större sannolikhet att tjuvarna konkar ut mina saker genom dörren än genom ett fönster om jag ger dem möjligheten, vilket jag inte vill.

Någon som har koll på Nimly?
Nimly - kjell.com

Nej, Nimly var nytt för mig. Verkar vara ett rätt nytt bolag, bildat 2021. Frågan är om de utvecklat låset själva? Om man kollar bolaget så håller de på med "Partihandel med elartiklar" Branschkod (SNI): 46434

Sedan verkar det som att låset säljs separat, vill man kopplar upp det år man köpa till en ZigBee-/BLE-modul och en gateway, lite som ID-Lock.

Bra att det kommer fler aktörer på marknaden i alla fall.

Verkar ägas av RCO, så borde ju vara bra grejor, de har väl mycket produkter för kommersiellt bruk.

Fattar folk att man ringer på på "klockknappen" på L3 eller har ni en separat dörrklocka?
Jag var ett tag inne på att köpa en ny dörrklocka då vår gamla trådlösa gelia är helt kaputt men känns onödigt när L3 har en inbyggd dörrklocka.

Halvoklart tycker jag på L3, det är ju inte jättetydligt. En granne har L3 och har separat dörrklocka, oklart varför, kanske är just därför. :slight_smile:

1 gillning

Haha, ingen har faktiskt tryckt på L3ans knapp hittills, men vi har också en till knapp intill dörren, som inte är inkopplad ännu, så antar att de trycker på den, haha! Samtidigt så får rätt sällan oväntat besök just nu annat än leveranser :slight_smile:
Så ja, de flesta kommer troligen trycka på den externa knappen i första hand.

Jag har tänkt att man kanske skulle beställa en svart dekal och sätta på L3:ans knapp så symbolen inte syns om det skulle vara ett problem. :slight_smile:

1 gillning