Bästa smarta låset?

Vilket lås till ytterdören ska man ha idag om man vill ha ett bra, smart och gärna Homekit-kompatibelt?

Yale Doorman verkar ju väldigt bra, men är dyrt som satan. (dessutom inte Homekit)
Danalock?
Kwikset?

Någon som sitter inne med massa kunskap? :thinking:

Jag kapitulerade och köpte ett Doorman L3, testade Dorma D-key, vilket på pappret är en grymt trevlig lösning, men vårt låshus höll i ca 3 månader tror jag det var. Så fick tillbaka pengarna och köpte ett L3 som har funkat bra :slight_smile:

2 gillningar

Vi har haft två Yale Doorman i ca fem år.
Har ingen erfarenhet av andra märken.

Men dom har funkar felfritt hela tiden och vi har dom kopplade till Sector Alarm.
Perfekt för dottern att slippa behöva hålla reda på nyckel. Lätt att lägga till nya användare eller kod för bara 24-timmar.
Får notiser när någon låser upp och larmar av. Går även att få notiser när någon stänger och öppnar dörren men det blir för mycket.
Men det går att se i historiken om man vill.
Saknar inte koppling till HomeKit.

1 gillning

Kör också Doorman L3 och det fungerar fint. Går att få in i HomeKit via Home Assistant om man så vill.

1 gillning

Angående Doorman: Har den upplåsning via Apple Watch, iPhone eller att man är inom 3 meter eller nåt?

Watch vet jag inte, men jag har automatisk upplåsning via iPhone på Doorman L3.

2 gillningar

Det tror jag inte den stödjer det. Vi har version 2 och där är det bara kod eller bricka som gäller.

1 gillning

Går utmärkt att låsa upp med Applewatch, även någon form av geofence :slight_smile:

3 gillningar

Har också letat efter detta utan att hitta något som uppfyller mina önskemål om att stödja Apple Home Key och var godkänt på den nordiska marknaden (dvs godkänd i låsklass 3 enligt SSF 3522).
Sedan måste det vara tillräckligt hög WAF annars kommer det inte upp på dörren här hemma

1 gillning

Använder ni yales brickor eller sektors brickor till låsen?
Räcker det med blipp med brickan på yale för att larma av?

Vi kör bara sex-siffrig kod. Ingen av oss vill bära runt på nycklar mer än bilnyckel.

Funkar det med bricka? Eller måste man använda både kod och bricka?
Sector har rätt dålig information på sin hemsida därav frågorna :disguised_face:

Skall man köra utan bricka måste det vara sexsiffrig kod. Men bricka fyrsiffrig kod.
Vi har version 2 av låset så kanske funkar annorlunda på det nya. :man_shrugging:

1 gillning

Larmar man på med kod då på doorman?
Eller kör ni appen?

Vet inte om ni har både lås och sector redan?
Annars kan det vara värt att tänka på att Sector inte har stöd för Doorman L3.

Hade inte sist jag kollade i alla fall.
De hade stöd ett tag, men det fungerade för dåligt så de tog bort det igen var svaret jag fick senast.

Kan ändrats igen, men kan va värt att kolla upp om inte annat.

Det kan man göra eller trycka på larmcentralen.

Jag tänker att man vill separera upplåsning och larm, då blir det som 2FA.
Så hos oss blir det inga taggar, annat än tillfälliga möjligen, samma med larmet, bara kod :slight_smile:

Det är som att ha nyckel och larmtagg ihop, då blir det rätt lätt att ta sig in för vem som helst som fysiskt får tag på nyckelknippan :nerd_face:

(Ja, jag kanske har vissa paranoida drag)

3 gillningar

Vi har sector meningen skaffat yale än.
Aha, så sector har inte stöd för L3 nu. De lär ju fixa det framöver, däremot vet jag att man tappar en del av yales funktionalitet när man sätter i larmoperatörernas modul.
Dock så är vi så vana att larma på och av med app så vi kanske kör på @richardtenggren s variant.

Vi kör Yale Doorman ihop med Verisure larm. Sexsiffrig kod, då larmas även huset av. Går även att låsa upp i Verisure app med FaceID, kan vara bra om man behöver släppa in nån på distans.

Skaffade det när äldsta barnet skulle börja gå hem från skolan för att slippa nycklar.
Gillar även att dörren låser sig själv några sekunder efter man stängt den.

1 gillning

Jag kör Ajax, då jag tröttnade betala 559 kr/månaden till Verisure, nu betalar vi typ 79 kr för larmcentralen :slight_smile:

2 gillningar