Bästa smarta låset?

FaceID är ju gött. Jäklar vad säljarna av larm inte trycker på detta med smarta funktioner. När säljaren från verisure var här försökte han bara skrämmas om risken för inbrott och berättade hur bra deras rökgenerator var fast jag sade flera gånger att jag inte var intresserad av den.

Nämnde ingenting om deras app förutom att ”den är bra”

Yale Linus

Enkelt sätt att kunna behålla nyckeln och öppna via app eller homekit

Behöver man kalibrera om Yale Linus varje gång man använt nyckeln? Har för mig att jag läst detta någonstans

Jag tror vi har Yale dooorman 2(det är 2;an jag är osäker på..:sweat_smile:). Har fungerat perfekt. Att få låset att öppnas via klocka eller telefon låter ju fantastiskt smidigt. Men är det då efter man öppnat telefonen med Face-ID? Då faller ju 90 % av smidigheten, men annars känns det ju extremt osäkert.

Vi har vårt kopplat till Verisure och även det fungerar supersmidigt. Vi har som en mur med dörr först som har ett doormanlås, sedan har vi ett sådant lås på själva husdörren. Alla i familjen inkl. utflugna barn samt städarna har egen fast kod. Hantverkare och kompisar på besök får tillfälliga koder som går ut en viss tid. Man får notiser om man vill och kan kolla historiken. Superbra helt enkelt.

2 gillningar

Du kan ha autoupplåsning typ geofencing med L3, har bara inte vågat testa ännu :nerd_face:
Annars lär du låsa upp telefonen, klockan räcker ju att öppna appen :slight_smile:

Du känns ju kod minst lika smidigt?

Det beror på låset. Om du har ett 360 grader lås där det inre vredet inte roterar när du öppnar med nyckel så kan det behövas.

Men det är ofta inte svårare än att låsa dörren med nyckeln igen och sedan öppna med appen

2 gillningar

Autoupplåsning med geofence är för mig ”Killerapplilkstionen” och det som verkligen gör ett smart lås värt pengarna.

1 gillning

Går det att installera ett yale lås när man har låscylinder och vred på insidan?

Vad innebär 79:- för larmcentralen?

Absolut, men jag brukar låsa upp när jag larmar av huset från telefonen redan i bilen, så blir det smidigare när man bär in saker :slight_smile:

Jag har bara inte hunnit testa det, lät smidigt, men vi har inte autolås ännu, förstod det som ett krav för att det ska fungera?

Ja, vi hade tidigare vred och cylinder, inga problem, dessa delar "utgår" ändå, Yale Linus funkar ju också, men kanske inte blir så snyggt(?) :slight_smile:

Jag har ju köpt mitt larm själv, så det enda jag betalar är för larmcentralen, att de bevakar mitt larm och ringer om det går ett larm, skickar ut väktare om jag ger grönt ljus osv.

2 gillningar

Då jag själv tröttnat på att betala en dryg femhundring varje månad till sector så blir jag nyfiken på din larmlösning. Har du några bra länkar att bjuda på ?

Safeland ?

1 gillning

Ring Sector och säg att du tycker det är dyrt.
Vi betalar 350:- och dom är inte svåra att förhandla med.

1 gillning

Jag köpte mitt larm delvis av Safeland, började med att köpa till tjänsten larmcentral genom dem också, men efter ett år så hade jag tröttnat på deras app. Så köpte tjänsten direkt från deras leverantör istället, Westra.
Ajax har funnits på att köpa på många olika webbhandlare, jag köpte där det var billigast för stunden :slight_smile:

För Linus så är autolås inget krav för autoöppna. Vet inte hur det fungerar för övriga system

Den försöker alltid öppna när jag kommer hem även om låset är låst. Vilket genererar några extra notiser men det är allt

1 gillning

Samma sak fungerar på Verisure, men stor skillnad på 79 och 350 ändå.
Vi fick ändå lägga 14 kkr initialt på vårt Verisure, tyvärr släpptes Ajax typ 3 veckor efter vi köpt Verisure så gick inte ångra sig.

Ah är det så det funkar, tack!

Får du inte SMS & Notiser när larmet går?

Jodå, inga problem, men det är väl väktartjänsten jag vill åt, då vi har kamera ska de även kunna skicka brandkår vid bekräftat larm (som alla andra), borde vara så i alla fall, får medge att jag har lite dålig koll där.

1 gillning