Bästa Mesh-nätverk 2020?

Hur långt avstånd hade du mellan Deco puckarna?

Fågelvägen från huvudenheten:
till Deco 1: 1 våning rakt ovanför, dvs ca 3 m.
till Deco 2: ca 10 m, andra sidan av samma rum.

Kanske lite långt emellan beroende på hus
Om du inte kastat ut dem så sätt dem i mitten av huset på nedervåningen med ca 3 meter emellan
Efter jag gjorde det har jag bra täckning och inget strul

Jag kör Orbi. Överlag nöjd. Inga problem att streama 4k hevc filmer osv. Hade en del problem i början. Tror det berodde på att jag gömde dem i skåp. :slight_smile:

Samma här, det gillade den verkligen inte.

Vad tro ni om denna?
https://www.webhallen.com/se/product/312780-Asus-ZenWiFi-XT8-AX6600-Mesh-Vit-2-Pack

Det är Wi-Fi 6 som man ska satsa på? Bor i ett 2 våningshus

Jag skulle absolut satsa på wifi 6 Vilket system är ju knepigare när det är så nytt. Skulle vänta lite om det är möjligt. Annars tror jag de är bra.

1 gillning

De kommer snart och installera fiber i huset. Jag behöver installera nätverk så fort de har varit här :partying_face::partying_face:

1 gillning

Då har jag kört med Netgear Orbi i ungefär en månad. Det är en slags hatkärlek jag har utvecklat till denna lösning:

  1. Gränssnitt och installationsprocessen störde mig fruktansvärt. Lite omstarter och grejer, och ett fruktansvärt tråkigt och icke intuitivt gränssnitt. Sen att vissa saker ligger i den mer avancerade websidan må vara hänt, men jag känner att jag inte ska behöva googla mig fram till det, hänvisa mig istället i appen.
    Här vinner TP-link med hästlängder, det var en fröjd att installera.
  2. Kärlek: Nätet i sig, som ju egentligen är det viktiga, fungerar mycket bra! Det enda jag har haft problem med är mina Sonos, men jag tror att det problemet ligger i Sonos och inte Netgearen. T ex så säger systemet att två av mina fem Sonosar är kopplade till ethernet, medan resten går på WiFi. Alltså funkar inte Sonos egna mesh-nätverk speciellt bra. Något är lurigt, men jag har inte hunnit att försöka åtgärda det.
  3. Hat: Netgear har en mjukvara som de vill sälja på köparen till en kostnad per månad, “Netgear Armor”. Denna ska stoppa angrepp, virus och skit, och är möjligen jättebra. Men – Om jag köper grym hårdvara för nästan 4.000,- så ska jag väl ändå ha möjlighet att ställa in dessa saker själv i routerns brandvägg? Extra lullull ska vara ett tillval, men på deras reklammail etc får de det att låta som att det är något jag måste ha!
    Detta stör mig oerhört mycket. Faktum är att föräldrakontroll ingår i den här extra-grejen också, men seriöst – Ska jag behöva betala för det!?

Jag tycker att de biter sig själva i svansen här. Ja, självklart ska jag kunna köpa till fräcka mjukvarulösningar som gör mitt liv lättare, men samtidigt ska de här prylarna vara såpass bra från start att det mesta ska ingå. Jag gillar det inte.

Summa summarum så har jag 20 dagar kvar på öppet köp, och jag känner mig inte 100% nöjd, och den främsta anledningen till det är att föräldrakontroll inte ingår. Absurt nog är det inte ens något som jag kanske vill aktivera, men jag vill åtminstone ha möjligheten – Utan att betala för det.
Samtidigt så funkar nätet såpass bra att jag ändå är nöjd!
Konstigt va!?

Under tiden sneglar Ubiquiti på mig från sina vita, glänsande hästar med soluppgången i ryggen. Orkar man testa ett system till…?

1 gillning

Jag är fullständigt övertygad om att felet ligger hos sonos :slightly_smiling_face:

Ja, testa ett till. Se det som ett bidrag till världens alla pryltokiga. Någon måste ta kulan…:+1::sweat_smile:

2 gillningar

Jag fick precis hem Netgears Nighthawk wifi6-mesh för recension! Skall koppla in ikväll och sen blir det recension!

1 gillning

Du kan väl redan nu avslöja att den får ett stort minus för designen.

1 gillning

Mina står aldrig synligt så just det gör inte så mycket. Lite större än en Apple TV och rätt diskreta. Orbi är betydligt större.

@Sevis undrar om den har väggfäste? :joy::joy:

Är det dessa?

Bra pris isf!!

Nej en nyare modell! MK63

Har du några wifi6 prylar? Inte för att det är avgörande för testet, men nyfiken. När du publicerar, skriv gärna något om vad en wifi6 kan göra om du inte har wifi 6-prylar.

1 gillning

11 pro Wi-Fi 6 :+1:t2::+1:t2:

1 gillning

Även se