Bästa Mesh-nätverk 2020?

Så här står 2 puckar idag
Hur ser era ut?
:slightly_smiling_face:

1 gillning

Mina står icke synliga så kan inte ta bilder på. :laughing:
Bakom lite större växter, en i ett skåp med min NAS.

1 gillning

Okey, let’s try these babies out!

2 gillningar

Samma här.
Stenstabilt och bra fart. Inga klagomål från familjen sedan inköpet överhuvudtaget.

Ett av de bättre köpen jag gjort.

1 gillning

Deco M9 installerat och klart! Funkar bra än så länge. :stuck_out_tongue_winking_eye:

  • Tunga och gedigna pjäser. Känns seriöst.
  • Enkel installation utan några konstigheter. Skönt med en tillverkare som faktiskt har tänkt.
  • Tråkigt att de inte är gjorda för att sätta upp på vägg eller i tak.

Nu kommer framtiden avgöra om detta var bra eller inte. @katho, jag håller dig ansvarig. :wink:

Frågor:

  • USB-porten har ingen funktion idag, eller hur?
  • Nätverksporten kan man koppla in trådbundna enheter väl? (Trycker in en Sonos One i en av dem, så att Sonosarna kan leka nätverk själva, enligt gängse praxis.)
2 gillningar

:grinning:

Tror USB är endast för laddning

Ja bara att plugga in

1 gillning

Skyll allt på mig. :smiley:
USB är endast output har jag för mig, yep, bara plugga in i ethernetutgångarna vad du vill.
Jag har en switch i enheten som jag har på kontoret som allt är kopplat trådat till, dator, NAS osv…

2 gillningar

Nu kanske det finns på de flesta system men Föräldrakontroll / Antivirus / Backhaul är ju trevligt att ha på Deco M9 plus :slightly_smiling_face:

Tegel/betong, en står på tv-bänken, en lote undangömd i ett köksskåp och en i klädkammaren i sovrummet. Grannar? :wink:

1 gillning

Initial upplevelse: Grymt bra! Inget lag, alla Sonosar hittas utan problem, musiken börjar spela fortare.
Innan hade jag problem att min köks-Sonos laggade som fn, men nu flyter det på som det som det ska!
Mycket nöjd än så länge! :+1:

2 gillningar

Gött att höra! :slight_smile:
Har ett gäng Sonos också men kör trådlåst, allt rullar på.

Det här med “Mesh-nätverk” är ju intressant på det sättet att Wifi egentligen inte kan mesha.

De är inte smartare nu än när man hade flera AirPort Expresser med samma SSID.

Med det sagt så finns det vissa fördelar ändå i enkelheten med dagens “mesh-nätverk”. Orbi, TP-Link eller Ubiquiti spelar egentligen ingen roll för en hemanvändare i lägenhet. Medan det blir mer komplicerat i villa eller om många skall ansluta.

Så min fråga är först och främst, hur bor du? Lägenhet eller hus? Om det sistnämnda, hur många våningar samt vilket material är väggarna byggda av? Vidare kan du dra kabel till de olika accesspunkterna eller inte?

För tänk på att exempelvis ett AC3000-nät (400+1733+866 Mbps) använder 1733 Mbps-nätet för att mesha mellan enheterna, om du drar kabel i mellan i stället lösgör du alltså över dubbla kapaciteten .

Den stora skillnaden är ju att APX t ex inte har ett backbone som de jobbar med. Det har både Netgear Orbi och TP-Link M9, och sannolikt även de övriga ”Mesharna”.
Men jag håller med, var i många år mycket nöjd med mina Airport-enheter som var betydligt stabilare än konkurrenternas. Hade gärna fortsatt använda dem, men då innebär det att borra hål och dra kabel, något jag helst vill slippa. Och det ska ju uppenbarligen inte behövas med dagens Mesh-möjligheter. Orbi SRK60 har 4 st backbone-kanaler, vet inte hur det ser ut på Deco M9. Men så länge det funkar så struntar jag i teck-specen. Att det funkar underhållsfritt för mig är betydligt viktigare än att det står en högre siffra på specen.

Det uppstod några konstigheter med M9:orna igår, men jag ska låta det gå några dagar till innan jag avfärdar det som inkörningsproblem.

Visst är det så - dessvärre blir det ju så i tegelhus som jag bor på att ingen backplate i världen blir stabilt om jag inte har typ 4 enheter på 90 kvadrat :sob:

Fördel källare när det kommer till att dra ethernet i mellan (och vatten för annat, för övrigt :sweat_smile:)

Jag brukar dra utomhus. Så gjorde jag med nätverkskabel både för tvbox och värmepump. Kräver iofs specialkabel men den är bara nån krona dyrare per meter.

1 gillning

En vecka senare med TP-Link Deco M9, och jag är tyvärr inte 100% nöjd. Nätet har tappats ett antal gånger, och några gånger har internet slutat fungera helt utan anledning.
När vi tittar på film (ATV kopplad mot Sonos), så laggar ljudet från och till (kanske 1 gång var 10:e minut). Både ATV och Sonos är kopplade med Ethernetkabel till varsin Deco-puck.

Detta KAN bero på min internetlösning för tillfället. Kör med en TP-Link Archer MR200 som kör mobilt internet, i väntan på fiber, och den går inte att bryggkoppla så routern sköter all DHCP etc. Nu är ju förstås Deco:sana ställda i korrekt läge, så det BORDE ju inte påverka, men jag litar inte 100% på den mobila routern. Dock – När jag kör mot dens inbyggda trådlösa nät så funkar det riktigt bra! (Bara att den täcker inte hela huset själv, därav Mesh-nätet).

När Deco levererade som sämst, innan diverse omstarter av all utrustning, hade jag 16 Kbps upp och 3 Kbps ner. Lite undermåligt kanske. :joy:

Så, idag blir det inköp av Netgear Orbi RBK53S som får utvärderas.

Aldrig får man vara nöjd.

1 gillning

Att du hade ställt Deco i korrekt läge. Betyder det att de är i bryggläge?
Dubbelnat kan ställa till med en del bekymmer annars.

Hoppas du kommer ha bättre tur med Netgear av mig.
I helgen strulade Netgearroutern på landet igen så nu ryker den nästa gång jag är dit. Kommer att ersätta den med en Ubiquiti edge router och wifi via unifi ap.
Aldrig mer Netgear för mig.

Man kan ställa Deco-nätet i Router-läge eller som “Åtkomstpunkt”.
Det är alltså den mobila routern som inte går att brygga, därför kör man Deco-nätet som Åtkomspunkt för att inte köra dubbla NAT etc.

1 gillning

Alright, en betydligt större låda och avsevärt större accesspunkter är nu uppsatta i huset.
Installationen var betydligt krångligare än TP Deco-nätet. Den tappar ofta router och accesspunkter under installation, och man måste klicka på en “Try again”-knapp.
Jag har hållt på i ca en halvtimma nu, och kan fortfarande inte utvärdera Orbi-grejerna eftersom den senaste Firmware-uppdateringen håller på att uppdateras.
Där var den klar, och nu försöker appen att ansluta till Orbi-nätet igen, mycket riktigt kommer “Orbi not found”-dialog, och jag får klicka på “Try Again”.
Jäkligt mycket bökigare och tråkigare installation än TP-link helt enkelt!

Jag hittar heller inget intuitivt ställe att ändra nätverket till “åtkomstpunkt” istället för Router.

Än så länge tummen ner för Netgear. Återkommer!

1 gillning

Man var tvungen att administrera enheten via webben istället för appen. Jag kan tycka sånt där är jäkligt sugigt (hälften här och hälften där), men jag förstår också varför.
Det innebär att appen helt enkelt används för att uppdatera firmware, kolla enheter etc etc.

Edit: Efter att allt nu är up and running, så visar det sig att det är jäkligt skönt att kunna se alla inställningar direkt på datorn, i en webläsare!
Total frustrationsnivå/summering efter att installationen nu är klar är att Netgear behöver lära sig en del om smidighet vid installation och användarvänlighet. Nu ska det bli spännande att se vad de här enheterna presterar! :slight_smile:

Återkommer om några dagar när jag testat själva funktionen.

1 gillning