Bästa Mesh-nätverk 2020?

Som titeln, vilket är egentligen det bästa Mesh-nätverket 2020? Budget runt 5k.

Tittar på Netgear Orbi och Ubiquiti Amplify framförallt. I de flesta tester vinner Netgear på prestanda. Eero verkar vara en uppstickare som jag inte vet så mycket om.

Åsikter och tankar?

Har skrivit om det i andra trådar tidigare men bara älskar mitt TP-Link Deco M9 Plus-kit. 3 puckar, 2 plan, ~200kvm, 592Mbps trådlöst i hela huset, samt på 200kvm altan (har 600Mbps uppkoppling så svårt att komma högre).

Kört det i ett år snart och har inget att klaga på. Har +30 enheter uppkopplade hela tiden.

Kontinuerliga uppdateringar kommer då och då vilket är trevligt.

2 gillningar

Ser intressant ut.
Har av okänd anledning svårt för TP-link dock. Men kan ju absolut vara värt att kolla på, tack!

Såg just att Netgear SRK60 har samma pris som RBK50. Så just i denna stund känns det som valet står mellan SRK60 vs TP M9…

Asus AiMesh (vanliga routerar i meshnätverk)

Om valet är mellan Orbi och Amplifi så Amplifi alla dar i veckan. Testade Orbi RK50 och tappade hela tiden kontakten med satelliten. Bytte ut allt på garanti. Samma skit med den så lämnade tillbaka allt.
Har inte testat Amplifi själv men vi kör det på ett av kontoren på jobbet och inga problem där. Har kört hel del grejer från Ubiquiti genom åren och aldrig några problem.
Kan tyvärr inte säga samma sak om Netgear. De senaste grejerna jag har kört från dem har strulat. Kommer nog att byta ut Nighthawk-routern på landet då jag orkar med att den lägger av ibland även om den har varit stabil de senaste månaderna.

1 gillning

Recenserat både Deco M9 och Orbi och båda var riktigt stabila och gav bra hastigheter.

Hade svårt för TP-Link också “back-in-the-days”, innan jag köpte hus och började förstå att mesh är det enda rätta och läste oändligt mycket recensioner. :slight_smile:

Inte haft en enda drop-out eller problem under snart ett år.

edit: Innan jag köpte hus så hade jag en enkel ASUS RT-AC56U med merlin-firmware i ett mediaskåp centralt i lägenheten som var på 104kvm och hade inga problem med det heller.

1 gillning

Hittade!

Orbi:

Deco M9

2 gillningar

Jag kör Ubiquiti Networks AmpliFi HD efter tips av @Sevis & @marten vilket jag är mycket nöjd med.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3748775

4 gillningar

Precis som @katho så är jag supernöjd med min Deco M9 plus. Hade problem i början med att de var lite långt ifrån varandra (min okunskap). Efter hjälp här på TV så flytta jag dem närmare och sedan dess voila :slightly_smiling_face:

1 gillning

Om du inte är i desperat behov nu, skulle jag vänta så att priserna sjunker eller alternativen blir fler på WiFi6-mesh. Med din budget skulle jag redan idag gå på WiFi6-mesh, även om utbudet kommer gå upp och priserna ned.

1 gillning

Jag är tyvärr i ganska desperat behov just nu. Har precis flyttat till en halvstor villa, och vill inte borra för att dra kablar så att mina gamla Airport-grejer funkar. Mesh känns rätt väg att gå och WiFi6 kan gärna få stabilisera sig lite innan jag hoppar på det tåget.

Tack för alla tips!
Blir kanske ett besök till Kjell idag för inhandling av Deco M9.

Ja ja älskar de bra fart o täckning jag rek AmpliFi!!

2 gillningar

Nu kanske det är uppenbart för de flesta men jag gjorde misstaget att vara för optimistisk och gömde puckarna lite väl bra och även i linje. Huset är 11 meter långt så jag hade rätt långt mellan. Efter att lyssnat på podd och läst här på TV så flyttade jag dem till en typ triangel i mitten av huset. Klockrent och samma täckning som innan i och utanför huset.
Nu har jag ca 3 meter mellan

Så är de , dom ska helt klart jobba ihop , signalen blir betydligt bättre :+1:t2::+1:t2:

Jag har kanske 10m mellan mina Google Wifi och dessutom på olika våningar. Funkar klockrent

1 gillning

Fråga om TP M9: Går det att montera på vägg eller i tak?

Allt går, men inget som följer med har jag för mig.
Är nog inte gjorda för att sitta upp och ned.

Finns fästen att köpa tror jag köpte mina på Amazon. Dock fick jag lite sämre räckvidd när jag satte min uppochner under ett skåp. Nu står de synliga på bord / skåp förutom en som jag gömt tillsammans med NAS i en garderob :slightly_smiling_face:

Typ av hus / placering av puckar och vad grannar har för system påverkar väldigt mycket tror jag