Bästa ljudboksappen?

Har ni tips på vilken ljudboksapp som är bäst till iPhone?

Jag tycker bäst om BookBeat. De har varit snabba med att införa nya funktioner i iOS som Dark Mode, stöd för Apple Watch och CarPlay.

Alla tjänster har någon form av provperiod så du kan pröva dig fram och se vilken du gillar bäst.

1 gillning

Jag gillar Audible. Mycket för att man köper böckerna där via tokens som man köper till ett fast pris. Det går att man kan spara tokens om man inte lyssnar/köper en bok en månad.
Lite skralt utbud på svenska sist jag kollade men lyssnar främst på utländska böcker och då föredrar jag engelska.
Många böcker har automatisk synk mellan audible och kindle vilket underlättar om man både läser och lyssnar till en bok.
Det finns en Apple Watch-app men den är ett skämt.

1 gillning

Alltid fint att fråga och göra något annat…:sunglasses:. Testade att ladda ned Storyteller med 14-dagars testperiod. Jag är ju lite lat så risken är ju att man blir kvar där…:smiley:

Börjar med Två Pistoler. Köpte boken efter @Zop marknadsfört den men kom på att det kan vara en bok att testa ljudbokskonceptet på.

Ljudböcker kan tyvärr förstöras av en dålig uppläsare. Klas Östergren fungerar men när de tar in någon skådespelare som ska spela alla roller när hen läser en bok stänger jag av.

Har aldrig lyssnat på ljudbok så det är lite nya världen. Känner Tomas Bolme som talat in många böcker och jag får alltid en eller ett par lektioner i ljudboksinläsande när vi träffas. Han har många synpunkter på olika saker kring detta…:grin:

6 gillningar

Tyckte mycket om Reine Brynolfsons inläsning av ”Den svavelgula himlen” av Kjell Westö.

Själv så gillar jag om uppläsaren har olika röster för olika karaktärer så länge det inte blir för överdrivet.

2 gillningar

Ja. Väldigt viktigt vem som läser in ljudboken.
Sedan tycker jag det är lite olika från bok till bok om uppläsaren skal spela olika karaktärer eller inte. Beror lite på vilken bok det är. Ibland funkar det och ibland inte.
Nu var det ett tag sedan vi hade ett abb. på Storytel men den var okej som app. Jag upplevde dock att ljudkvalitén hade lite att önska.
Saknade typ “Voice Boost” som finns i Overcast.

1 gillning

Så här långt saknar jag smart speed från Overcast.

1 gillning

Vissa går till överdrift bara. Det låter som om de står på en scen på Dramaten. Värst är det när de tagit in flera olika uppläsare för manliga och kvinnliga personer i boken.

Tintin, min generations första kontakt med ”Ljudbok” fast det var visst kassettband. Hursomhelst han är tamefaen en legend för oss i rätt ålder :facepunch:

1 gillning

Kör också Storytel, det jag saknar mest är en carplay-app, kasst att de inte löst stöd för det ännu. Funnits stöd för Android Auto ganska länge.

Det går ju ändra uppspelningshastighet, men antar att smart speed är lite mer än så?

Du har ju helt rätt. Kasettband och jag tror jag hade Plan 714 till Sydeney på Lp eller dubbel LP.

När grabben var sjuk i våras så plockade min fru fram mina gamla Tintin album och han plöjde dem löpande. Önskade sig de som återstod i födelsedagspresent :slightly_smiling_face:
Tintin är lysande

5 gillningar

Tintin var onekligen en viktig följeslagare i min och mångas uppväxt. Dotter ochjag lästa alla album utom de lite problematiska första albumen. Sonen har dock inte nappat på samma sätt.

Gick till biblioteket som barn och lyssnade på Tintin på vinyl.

3 gillningar

Hade Tintin och faraos cigarrer på kassettband när jag var ung. Har inte hört den dess, såg att den fanns på tuben.

1 gillning

Tintin och Myntrik var favoriter på kassettband när man var liten. :slight_smile:

Har nu lyssnat, via Storytel, på min första ljudbok någonsin. Det gick överraskande bra. Det blev Två pistoler av Klas Östergren. Har nu satt igång med den andra boken, Klockan klämtar för dig. En bok jag läste när jag var runt 20 och hade en hård Hemingwayperiod som kröntes med en resa till Havana där vi vandrade i idolens fotspår. Hittade människor som påstods ha träffat Hemingway och där höjdpunkten var en gammal bartender som jobbade på bakfickan till Floridita som anses som Hemingways favoritbar. Inte bakfickan då…
Bartendern lärde oss allt om Hemingway, Havanna och livet medan han fyllde våra glas och sålde cigarrer som vi avnjöt på kvällarna. Varje kväll innehöll olika historier och i bästa fall kom man ihåg dem dagen efter… :sunglasses:

En liten iakttagelse om Storytel dock. Jag klarar bara att lyssna på svenska då Engelska gör att jag inte kan lyssna med det omedvetna örat, måste koncentrera mig. På svenska finns det väldigt lite ljudböcker av några världsförfattare som råkar vara mina favoriter. T.ex.
Mario Vargas Llosa
J.M. Coetzee
VS Naipul

Finns det några tjänster där ni tror utbudet är större? Valde Strorytel mycket för att de anses störst.

2 gillningar