Bästa försäkringsbolaget?

Någon som vill rekommendera ett försäkringsbolag?

Vi har precis som många andra hus, bil, hund och barn. Jag har haft Länsförsäkringar sen urminnes tider, men ser nu att de är rätt dyra på vissa saker. Visst, man för en återbäring varje år, men de blir ändå dyra.

Gjensidige ligger bra till prismässigt, men är de bra att ha att göra med. Lassie är exceptionellt mycket billigare för vår Labrador än vad LF är (mindre än halva priset). Osv...

Så nu är det tydligen dags att kohandla med de olika bolagen. Vad rekommenderar Bubblan?

Hade Folksam innan vi flyttade till hus, fungerade väldigt bra de få gångerna jag behövde använda försäkringen. (Sonen har sin barnförsäkring kvar där fortfarande).
Vi bytte till länsförsäkringar på villan då vi fick bra rabatt två första åren, drygt 30% billigare än vad Folksam kunde ge för samma skydd.

1 gillning

Länsförsäkringar ger ju 25% på alla försäkringar om man har bilförsäkring, bankkort och lite sparande. När jag jämförde för några år sedan så blev LF klart billigast för oss.

1 gillning

Vi är nöjda med Länsförsäkringar på Bil och Hem. Enkla att ha och göra med samt bra pris när man har bankkort och sparande.

Kollade igenom hundförsäkringen förra året och landade i Sveland Favorit. Finns billigare men bra balans mellan självrisker och pris.

1 gillning

…så egentligen ska man byta bank också då?
Nu blev livet väldigt mycket jobbigare. :joy:

Vi har bara bra erfarenhet av Länsförsäkringar också, blev ju drabbade av översvämningarna förra året och de skötte det väldigt bra ändå. De ifrågasatte inget utan tog på sig allt, vi valde dock att ta kontantreglering då vi annars var tvungna att återbygga precis som innan. Vilket jag ändå kan ha förståelse för att de kräver.

1 gillning

Jag har Trygg Hansa på rubbet men då via ledarna med kraftig rabatt.

Edit. Tidigare så fick man bra pris som ny kund de 2 första åren, sedan kraftig höjning tredje året. Då växlade jag mellan Trygg Hansa och deras dotterbolag :slightly_smiling_face:
Med sedan jag tog via ledarna så har priset varit stabilt

1 gillning

kör folksam på allt utom bil där kör ja water circle och ok q8 tillägg, jag är nöjd !

1 gillning

Det som är avgörande vid val av försäkringsbolag är nivån av hjälp du kan förvänta dig om shit hits the fan. Jag har använt Trygg Hansa och Folksam åren och den genomgående trenden är att de har blivit sämre. Särskilt när jag varit med om fordonsbekymmer utomlands på semesterresor. Det som tidigare varit självklart får man nu bråka och argumentera för. Antar att handläggarna får en bonus för varje fall de inte hjälper?

1 gillning

Har inte samma erfarenhet av Folksam. Har alltid betalat ut på barnförsäkringen utan krångel. När vi hade inbrott i förrådet tyckte handläggaren att vi värderat det som blivit stulet för lågt så vi fick mer än vi ville ha.

1 gillning

Väldigt nöjda med IF. Sedan tyckte vi de blev för dyra. Men tror nog att det var väldigt mycket dyrare att byta med tanke på följande: Nu blev jag riktigt sur - Nr 3616 av Esse

1 gillning

Har olika på allt haha... har Trygg Hansa på bilen, IF stor som hemförsäkring och Dina på min katt.
Hade Länsförsäkringar på bilen innan men när dom ville höja med 2000 bytte jag till Trygg Hansa, hade Folksam som hemförsäkring innan men bytte till IF efter dret med min Apple Watch och bytte från Moderna på Yoshi när dom ville höja med en tusenlapp.

Vet att det kanske är käckt att ha alla på samma men detta är bäst hittills, jämför alltid innan något är på g att förnyas.

3 gillningar

Folksam kan jag rekommendera. Tycker de har hanterat några i min närhet väldigt fint när de fick problem. Har också bra erfarenhet av Trygg Hansa.

1 gillning

Vi har haft Folksam i många år, delvis för jag har det genom mitt fackförbund och då fått bra pris.
Men även för att vi haft goda erfarenheter när det hänt något. Aldrig haft problem att få ut försäkringspengar.

Vi kör Folksam Stor och då är självrisken reducerad till halva beloppet (900:-) med Allrisk upp till 80 000:-. Ingår även utökat reseskydd och nyvärde på elektronik (med vissa undantag).

Hade inte min bil genom Folksam förut för att dom varit dyra men helt plötsligt sänkte dom reläjt så nu är bilen även hos Folksam.

När vi skaffade hund kollade vi runt en hel del och det slutade med Folksam.

Så vi har allt där förutom dotterns barnförsäkring som ligger hos Trygg Hansa.

1 gillning

Tack för många svar! Angående aspekten "bolaget ska vara bra att ha att göra med när det väl gäller" är ju tyvärr en sån sak som man inte känner till förrän det just händer...

Ingen som har erfarenheter av Gjensidige?