BankID lanserar digitalt ID-kort i appen

Ah, snart.. som med Apple Pay hos ICA :slight_smile:

Har man någon glädje av det? Accepteras det som ersättare för körkort t ex? Accepterar polisen det som identifikation?

Kan man ju undra :slight_smile:

Äntligen. Nu funkar ju Frejas variant bra, men BankID har så mycket större penetration.

Det är så här utveckling det ut. Nää, polisen kanske inte accepterar det, Nää, det kanske inte ersätter fysiskt Nationellt ID överallt. Men när många har det så händer två saker, folk börjar kräva att det ska gälla och politiker ser att det finns fungerande digitala tjänster och då vågar de ta beslut.

2 gillningar

Är du Freja plussare? :joy::joy:

Jag har Freja Harry Boy..:sweat_smile:

Nyckeln är om detta blir godkänt av DIGG på säkerhetsnivå 3 likt Freja Eid. Då finns det faktiskt ett praktiskt alternativ till Freja (vilket inte finns idag förutom för legitimerad vårdpersonal med SITHS-kort)

1 gillning

Du behöver det nationella ID-kortet för att skapa bankid identifikationen så du kommer inte undan id kortet.

Fungerar väl med pass också? Om man har det.

Givetvis, men det inlägg som jag besvarade funderade på om han kunde skippa att skaffa nationellt id-kort för sin dotter iom bankids lansering av sin tjänst.

Hon har pass.

1 gillning

Inte ett multipass då?

gfd

2 gillningar

Då hade jag inte brytt mig om annat ID :joy:

Femte elementet?

Korrekt!

1 gillning

Funkar även på "Bolaget"!

Den här kontrollen är ju dock bara så imbecill, dessutom får man köpa alkohol på krogen från 18 år, men inte läsa om produkterna på hemsidan..:

I kassan…

Var på Kronas apotek igår, när de frågade efter leg startade jag Bank ID!

– Det gäller inte som id!

– Jodå, kolla här.

Varvid receptarien scannar koden och datorn fryser...

Blue Screen of Death.

– Ni borde rapportera till IT.

– Vi ska få nytt datasystem till hösten.

Hurra, hurra...

6 gillningar

Från sajten:
image

Från och med 18 september så godkänner Systembolaget BankID:s nya legitimation som giltig ID-handling.

Nu kan vi äntligen låta körkort eller ID-kort ligga kvar hemma. Vi slipper se ut som idioter när vi rotar i fickorna och försöker vädja med valpögon om att slippa hämta den kvarglömda ID-handlingen.

Systembolaget har uppdaterat deras sida för godkända ID-handlingar. Nu finns alltså BankID med på listan och började gälla från och med igår. Så glöm plånboken och stick iväg till Systembolaget och smaka på riktig frihet för framtiden är här nu. Skål!

6 gillningar

Igår blev det möjligt att legitimera sig med BankID på Systembolaget.
Så nu kan ni låta körkortet ligga i handskfacket.

2 gillningar