BankID lanserar digitalt ID-kort i appen

Från sajten:
image

BankID lanserar digitalt ID-kort i appen som visar både foto och QR-kod som styrker din identitet.

Vi kommer nu ett steg närmare att slippa ha med oss en massa plastkort när vi går utanför dörren. BankID har tagit fram digitalt ID-kort som skapas med hjälp av giltig ID-handling som släpps inom kort. Men det går inte att skaffa med hjälp av körkort utan endast med pass eller nationellt ID-kort.

Så går det till:

  1. Kunden identifierar sig i BankID-appen för att öppna sitt digitala ID-kort.
  2. I appen visas ID-kortet i två minuter. Sedan behöver kunden identifiera sig igen. På ID-kortet visas:
  • Ansiktsbild
  • Namn, personuppgifter och ålder
  • Säkerhetsdetaljer
  • Rörlig QR-kod för validering av ID-kort

Företaget läser sen av QR-koden i kundens app. Antingen via BankID tjänstegränssnitt och exempelvis ansluten scanner, eller en BankID-app.

Om du vill läsa mer om digitalt ID-kort och hur du skaffar det så kan du göra det på hemsidan för BankID.

6 gillningar

Så funkar det med Freja... Det funkar kanon...

2 gillningar

Tummen upp att det krävs pass eller nationellt ID kort, gör det mycket svårare att förfalska. :+1:

Trevligt. Men kan någon förklara poängen?

Kommer det funka för barn?
Tänkte fixa nationellt id till dottern, men kommer det här så är det ju smidigare.

Kommer detta att ersätta nationellt id kort?

Man slipper ta med ID-kort tex när man ska ta ut paket och det inte går att verifiera sig med Bank-ID

Bank-ID känner väl att Freja flåsar dem i nacken. Freja börjar få lite luft under vingarna även om de knappt lyft över markhöjd. Jag fortsätter nog med Freja för att befrämja konkurrensen. Tycker vi borde ha ett statligt utfärdat e-id, men tills dess...

Fast en skilnad mot BankID är ju följande:
Det digitala ID-kortet visar samma information och foto som den ID-handling det skapats med, och gäller lika länge. Om den underliggande ID-handlingen går ut går det inte längre att visa ID-kortet i appen

Verkar alltså som om BankID får tillgång till polisens databas för pass- och ID-uppgifter för sitt digitala ID-kort? Det har inte Frejas lösning för närvarande.

Inte enligt ovan. Krävs ett giltigt fysiskt pass/ID-kort för att det digitala Bank-ID-kortet ska vara giltigt. Det krävs det också för att skaffa Frejas digitala ID, men där sker verifieringen genom granskning i appen kombinerat med ett fysiskt besök till ATG-ombud.

2 gillningar

Ny enfärgad logga
Ny BankID

Jämfört gamla:
BankID gammal

Det ändrades för några/någon vecka sedan för mig.

2 gillningar

Samma här.

Är man färgblind har den väl alltid varit enfärgad?

Bättre än inget antar jag. Tror det är flera år sen webhallen krävde mig på id fast jag legitimerat mig i PostNord appen.

Nu finns det fler än Postnord appen och onlinehandlare än webbhallen :slight_smile:

För ”en vecka sedan” enl. AppStore.

Funkar dock inte alltid för PostNord där avsändaren styr vilka ID-kontroller som är tillåtna. Exempelvis kan man inte hämta ut rekommenderade brev innehållande körkort med Freja ID+.

Men i övrigt håller jag med om att det är bra!

Är man färgblind har den väl ingen färg alls?

Så är det ju. Ge mig digitalt kortkort så är jag nöjd. Då har jag helt tomma fickor förutom telefonen. :slight_smile:

Jag fattar inte, hur får man det där digitala Id:et?
Har ju skaffat det "nya" Nationella Id-kortet får nån vecka sen men det är ju i plast och inte särskilt digitalt,,,,

”kommer snart” hos BankID

Eller Freja e-ID idag:
https://frejaeid.com/identifiera-dig-med-freja/