BankID har blivit utsatt för attack

Förmodligen inte, behövs nog mer för “korttänkta” som @xms67 så diplomatiskt uttryckte det. :laughing:

1 gillning

@Thor förklarar dock hur lätt det är att bli lite “korrtänkt” i stundens hetta i tisdagens podd.

kort

Haha, kanske är problemet avsaknaden av “korrtänkande” :rofl:

Korr är alltid bra. :rofl:

Enligt säkerhetsfolk jag talat med så är det inte så säkert som man kanske vill tro.

Ok, vad säger säkertsexperterna?

Bra tanke med färgmärkningen. :+1: :slight_smile:
Gäller att Bank id kan implementera det själva eller om det kräver att de som implementerar bank-id måste göra nåt på sin kant för att färgmarkeringen ska bli rätt.
De klarar inte riktigt att implementera identifiering/signering rätt idag idag.

1 gillning

Tack! Jag kände lite så!

1 gillning

Jag har vid något tillfälle gått runt QR-kod genom att få skärmdump sms:ad som man har ca 15 sek på sig att skanna. Då behöver man inte vara på samma plats. Min “brottslighet” i detta fall är när jag hjälpt min mamma med inloggningar över BankID. Så helt säkert att inte lura är det inte.

1 gillning

Nej, det går att gå runt det om man är snabb men jag tror de flesta blir väldigt misstänksamma om banken skickar en qr-kod via sms. :slight_smile:

1 gillning

Framför allt blir ALLA misstänksamma om “banken” ber dig ta en skärmdump från sin egen hemsida och att du ska sms:a tillbaks den till dem…

Den som till äventyrs tycker det låter helt rimligt klarar nog ändå inte av att ta en skärmdump :grin:

3 gillningar

Bra att tala öppet om detta. Min mamma 80+ som fått många varningar om detta vågade knappt berätta för mig att hon gått på ett lurendrejeri, eftersom hon skämdes så. Det var för en gångs skull en riktigt vettig och trevlig telefonförsäljare från hennes egen mobiloperatör som fick henne att uppge en kod från dosan till hennes internetbank. Hon insåg dock snabbt sitt misstag, rusade till datorn och flyttade själv bort pengarna, spärrade visa-kort, polisanmälde och informerade sin mobiloperatör. Ingen skada skedd.

Det tog dock någon vecka, när det blev aktuellt att hämta ut det nya visa-kortet, innan hon vågade nämna detta till hennes närmaste support-son. Hon fick beröm för allt. :slight_smile:

4 gillningar

Jag tror jag tagit upp i ett pod-avsnitt när jag blev scammad hårt på nätet.
Det slutade med rättegång och att personen nu är dömd för 100 tals fall av bedrägeri. Tyvärr så är inte kontroll av ID, adress och blockets 24avtal nog för att förhindra att det finns personer som är villiga att försätta sig själva i personlig-konkurs för att få lite snabba pengar.

1 gillning

Jag tror inte vi har pratat om det in show va?

Då får det bli nästa gång

Hmm jag minns det där, kanske bara var du och jag som pratade om det i något avsnitt när Peter inte var med?

Jag har hört det i ett poddavsnitt som skulle vara lätt att hitta om ni hade kapitel på den tiden.

2 gillningar

Esse vill ju inte att vi hittar det. :rofl::rofl::rofl:

1 gillning

BankID tar inte längre mina lösenord. De skall visst vara en del av Anonymous Sudans attackar idag. Dock är allt grönt på deras statussida.

Någon annan som kan testa logga in med sitt bankid någonstans?